Rolf Borch intervjuer Øyvind Skarbø
Q Vi skal begge spille stykket THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS av Jennifer Walshe på årets Borealisfestival. Stykket opererer i grenselandet mellom impro og mer instruert ny musikk, og gjenspeiler slik festivalens åpne forhold til flere innfallsvinkler enn kun notert partiturmusikk. Men først: Har du selv noe forhold til den klassiske samtidsmusikken?
A Dette er eit felt eg er novise i, men eg er open for å la meg inspirere. Eg merkar at eg reagerer på to ting ofte, nemlig at det ofte er utydelig, eller at det er ein eller anna høgintellektuell tanke bak stykket. Dette er eit kjempeproblem for meg i forhold til mesteparten av all improvisert musikk også. Ting kan vere så abstrakt det berre vil, men så må det vere tydelig at det er dèt som er intensjonen. I mine ører blir det ofte en saus av store intervall og ukritisk bruk av sfortzando. Konseptuell musikk tiltaler meg svært sjelden, dersom ikkje den faktiske lyden gir meg noko.
Når det er sagt så er det nokre komponistar eg likar veldig godt. Bjørnar Habbestad gav meg mykje musikk for nokre år sidan, og der har eg funne mange skattar. Morton Feldman sitt "For Philip Guston" har ei slags fascinerande framdrift, og gir til tross for den tilsynelatande lave energien veldig stor meining. Gerard Grisey, "Vortex Temporum", er fantastisk! Andre eg har høyrt på, og likt, er Salvatore Sciarrino og Alvin Lucier.
Q Som improviserende slagverker har du jobbet i og utenfor mange sjangre og mange uttrykk, og det virker som du klarer å unngå å plasseres i en bås. Kan du si noe om ditt musikalske prosjekt?
A "Ærlighet" er eit sentralt begrep for meg. Det er noko eg leitar etter både i musikken og i det daglige liv. Eg vil nesten seie eg er allergisk mot ting eg oppfattar som kunstig - eg vil at det skal treffe meg! Ikkje noko oppsiktsvekkande i dèt for så vidt. Så når det gjeld musikk har eg alltid lytta etter det eg opplever som oppriktig. Dette finst i alle sjangrar. Eg har alltid hørt på veldig mykje ulik musikk og også spela i alle mulige sammenhengar, og all denne inspirasjonen vil eg kunne ta i bruk, på ein eller annan måte. Ingenting er forbudt!
Etter kvart ser eg vel at eg smalar det inn, mot settingar der eg kan forme materialet frå gong til gong ganske etter eige hovud. Eg mistrivast rett og slett dersom rammene er for strenge, og har såleis slutta å spele mykje musikk som jobbar etter dei premissa. Dette er eit resultat av å prøve å vere ærleg mot meg sjølv; kva er det eg egentlig vil drive med. Så grunntanken er altså å spele det eg kan stå inne for, uavhengig av sjanger.
Q Mye av dette kjenner jeg meg veldig igjen i, og vi skal jo altså hver for oss, løse den samme oppgaven på årets Borealis, noe som sikkert vil resultere i to helt ulike versjoner av det samme stykket. Litt av forskjellen skyldes kanskje at vi notelesende "klassiske samtidsmusikanter" ofte har litt angst for å lukke øynene og bare spille ut hva man enn skulle føle i øyeblikket, og jeg vet at prosessen jo er langt mer krevende enn som så. Hvordan genererer du ditt materiale?
A For meg handlar det ofte om å velge vekk ting. Gitaristen Marc Ducret sa ein gong at det er veldig vanskelig å bli betre å spele, men det er relativt lett å bli mindre dårlig - ein må berre slutte å gjere dei dårlige tinga. Dei siste åra har eg øvd lite i den forstand at eg sitt på eit øvingsrom og terpar. Eg er veldig rastlaus, så dette fungerer ikkje så bra for meg lenger. Desto meir har eg tenkt og lytta fokusert, og ikkje minst spela mykje konsertar. Prosessen går konstant.
Når eg eg øver praktisk med instrumentet, jobbar eg med eigne konsept der eg må finne ut av ting sjølv. Dette er for meg ein fornuftig måte for å komme fram til noko personlig. For eksempel er eg veldig interessert i organisk rytmikk og frasering. Innmari mykje musikk er så prega av ei matematisk tilnærming til rytmikk, så her er det stort rom for å finne andre måtar å frasere på.
Eit anna velkjent konsept som inspirerer meg er å få nye lydar ut av det tradisjonelle trommesettet. Og eg snakkar ikkje då om å inkorporere alskens eksoitsk perkusjon eller utslagsvasken til mor di. Faktisk er det få ting som inspirerer meg så mykje som å sjå perkusjonistar med masse utstyr - det gir meg ein sterk uforklarlig trang til å ikkje gjere det samme. I det siste har eg pønska på korleis eg kan få trommesettet til å høyres ut som eit preparert piano.
Q Vi skal begge forsøksvis lære oss å stå på skateboard som et ledd i stykket til Jennifer Walshe. Er denne typen fysisk, konkret inspirasjon noe du tidligere har arbeidet med i musikken din?
A Nei, aldri. Det er jo stort sett lydlige eller emosjonelle kjelder til musikken eg spelar, så det blir verkeleg ei utfordring. Eg tenker mykje på korleis eg skal klare å overføre det fysiske aspektet til lyd, på ein fornuftig måte. Det skal jo ikkje bli for tydelig heller.. Eit hopp!! BADA-BOOM!
Q Jeg har tenkt litt på det, jeg òg. Og det er kanskje lettere å spille "å gå på trynet" (på en overtydelig måte) på trommer enn på en klarinett?! Har du noe forhold til skating overhodet?
A Eg skata litt når eg var 12-13 år. Eg var elendig. Vi holdt på ganske mykje, meg og ein venn, heilt til vi vart konfrontert med andre som hadde holdt mykje kortare tid enn oss, og som gjorde masse dødsvanskelige triks. Då la vi opp på dagen nærast.
I fjor sommar kjeda eg meg ekstremt i ein periode, og fikk låne eit brett. Tanken var at eg kunne trenge ein hobby, og kanskje eg kunne prøve å ta opp igjen skating. Med friskt mot fann eg meg ein skjult plass bak TV2-bygget, klar for å starte det som skulle bli ein sommar fylt av tekniske triks og cruising gatelangs. Det tok 15 min før eg innsåg at det kom aldri til å skje. Sidan har brettet stått i boda.
Friday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
20:00 | Luke Fowler, exhibition opening | Luke Fowler | Exhibition | Bergen Kunsthall | |
Sunday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
18:00 | SPRINGBOARD BOREALIS 1: Percussionists | Concert/performance | Griegakademiet Prøvesalen | ||
20:00 | SPRINGBOARD BOREALIS 2: Composers | Concert/performance | Altona wine bar, Augustin Hotel | ||
Tuesday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
Borealis theme tune | Theme Tune,Theme Tune | ||||
13:00 | Kino Borealis | Film - Kino Borealis | Landmark | ||
15:30 | Gerhard Eckel, 'Catabolizer' installation opening | Gerhard Eckel | Exhibition | Rom 8 | |
17:00 | Biblioludium: Mette Karlsvik | Mette Karlsvik | Bergen Offentlige Bibliotek | ||
18:00 | Gerhard Stäbler, 'HELIOS NORDWÄRTS' | Gerhard Stäbler | Admiral Hotel / Bryggen | ||
19:00 | John Cage, Sonata V | Else Olsen Storesund | Concert/performance | Bergen Pianoforretning | |
19:30 | Bergen piano shop exhibition | Exhibition | Bergen Pianoforretning | ||
20:00 | Kalmarhuset Apartment Concerts | Sigurd Fischer Olsen,Ricardo Odriozola & Friends,Siegfried Kutterer | Concert/performance | Kalmarhuset leiligheter | |
20:00 | Avgarde/Benedict Mason | Ricardo Odriozola & Friends | See below,Logen,Landmark,USF Verftet,Salhus Tricotagefabrik | ||
21:00 | Radioalis | ||||
22:00 | Phill Niblock and Thomas Ankersmit | Thomas Ankersmit,Phill Niblock | Concert/performance | Landmark | |
Wednesday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
Jennifer Walshe, 'THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS' | Øyvind Skarbø,Tor Kristian Liseth,Jennifer Walshe | Concert/performance,Film - Kino Borealis | See below,Salhus Tricotagefabrik,Rådhuset,Landmark | ||
MADRAS CURRY (Melchiorre/Kutterer/Buti) | Siegfried Kutterer,Domenico Melchiorre,Szilard Buti | DNB Lars Hillesgate 30,Salhus Tricotagefabrik | |||
13:00 | Kino Borealis | Film - Kino Borealis | Landmark | ||
15:30 | 'Catabolizer' performance #1: David Helbich, 'Social Piece' | David Helbich,Gerhard Eckel | Rom 8 | ||
17:00 | Biblioludium: Kjersti Rorgemoen | Kjersti Rorgemoen | Bergen Offentlige Bibliotek | ||
18:30 | Factory Night Salhus | GNEIS,Rolf Borch,Knut Vaage,Ricardo Odriozola & Friends,Kunsu Shim,Gerhard Stäbler | Salhus Tricotagefabrik | ||
20:00 | Avgarde/Benedict Mason | Ricardo Odriozola & Friends | See below,Logen,Landmark,USF Verftet,Salhus Tricotagefabrik | ||
21:00 | Radioalis | ||||
Thursday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
MADRAS CURRY (Melchiorre/Kutterer/Buti) | Siegfried Kutterer,Domenico Melchiorre,Szilard Buti | DNB Lars Hillesgate 30,Salhus Tricotagefabrik | |||
13:00 | Kino Borealis | Film - Kino Borealis | Landmark | ||
17:00 | Biblioludium: Erlend O. Nødtvedt | Erlend O. Nødtvedt | Bergen Offentlige Bibliotek | ||
18:00 | Plattform: John Tilbury | John Tilbury | Bergen Kunsthall,Landmark | ||
19:30 | Gerhard Stäbler and Kunsu Shim, 'Collaborations' 1, 2 & 3 | Apartment House,Kunsu Shim,Gerhard Stäbler | Kunstmuseum, Stenersen | ||
20:00 | Avgarde/Benedict Mason | Ricardo Odriozola & Friends | See below,Logen,Landmark,USF Verftet,Salhus Tricotagefabrik | ||
20:30 | Kerry Yong, 'Cover Me Casio' #1 & #2 | Knut Vaage,Casiokids,Kerry Yong | Kunstmuseum, Stenersen | ||
21:00 | Radioalis | ||||
22:30 | Casiokids and Kerry Yong, 'Cover We Casio Kids' | Casiokids,Kerry Yong | Landmark | ||
23:30 | Idiot Switch | Idiot Switch | Concert/performance | Landmark | |
Friday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
11:30 | Six Pianos, Steve Reich/Gilius Van Bergeijk | Fidan Aghayeva,Mai Goto,Chihiro Ito,Annabel Guaita,Steve Reich,Gilius van Bergeijk,Post & Mulder | Bergen Pianoforretning | ||
13:00 | Kino Borealis | Film - Kino Borealis | Landmark | ||
15:30 | Gerhard Eckel, 'Catabolizer' performance #2: Anders Førisdal | Anders Førisdal,Laurence Crane,Gerhard Eckel | Rom 8 | Free entrance | |
17:00 | Biblioludium: Øyvind Rimbereid | Øyvind Rimbereid | Bergen Offentlige Bibliotek | ||
17:45 | Else Olsen Storesund: Kids' workshop and performance | Else Olsen Storesund | Bergen Pianoforretning | Free entrance | |
18:00 | John Tilbury and Michael Duch | John Tilbury,Michael Duch | Bergen Pianoforretning | 80/60 | |
19:30 | Logos Foundation exhibition | Logos Foundation | Exhibition | Logen | |
20:00 | Logen Cabaret | BIT20 Percussion,Anders Førisdal,Apartment House,Szilard Buti,Domenico Melchiorre,Siegfried Kutterer,Kunsu Shim,Robyn Schulkowsky | Concert/performance | Logen | |
20:00 | Avgarde/Benedict Mason | Ricardo Odriozola & Friends | See below,Logen,Landmark,USF Verftet,Salhus Tricotagefabrik | ||
21:00 | Radioalis | ||||
23:00 | Magda Mayas and Tony Buck | Magda Mayas & Tony Buck | Logen | ||
24:00 | Trondheim Jazzorkester & Kim Myhr | Trondheim Jazzorkester,Kim Myhr | Concert/performance | Logen | |
Saturday | |||||
Tid | Navn på event | Artist | Type event | Sted | Billettpris |
Jennifer Walshe, 'THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS' | Øyvind Skarbø,Tor Kristian Liseth,Jennifer Walshe | Concert/performance,Film - Kino Borealis | See below,Salhus Tricotagefabrik,Rådhuset,Landmark | ||
12:00 | Laksevåg school media station launch | Exhibition | Bergen Offentlige Bibliotek | ||
13:00 | BiblioludiUNG | Bergen Offentlige Bibliotek | Free entrance | ||
15:00 | Gerhard Stäbler and Kunsu Shim: CO-OP #1 - World Premiere | Collegiûm Mûsicûm,Gerhard Stäbler,Kunsu Shim | 180/150 | ||
15:00 | Knut Vaage, 'Høgsongen' - World Premiere | Knut Vaage | Concert/performance | 180/150 | |
20:00 | Avgarde/Benedict Mason | Ricardo Odriozola & Friends | See below,Logen,Landmark,USF Verftet,Salhus Tricotagefabrik | ||
22:00 | Captain Miki and J Van Zit, 'give us a hug' | The Chap | Landmark | ||
22:00 | DYGONG | DYGONG | Concert/performance | Landmark | |
23:00 | The Chap | The Chap | Concert/performance | Landmark | |
24:00 | DJ Fredrik Saroea | Landmark |