Borealis Ung Komponist Tumblr Feed

21st juni 2017

Borealis Ung Komponist

Øyvind Skarbø, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Rosella (Johanne Skaansar, Carmen Boveda, Vladimíra Ščigulinská, Claudia Cox) DSC
Komponistene Øyvind Skarbø, Kristin Bolstad og Tine Grieg Viig, sammen med strykekvarttet Rosella (Johanne Skaansar, Carmen Boveda, Vladimíra Ščigulinská, Claudia Cox). Komponisten Alan Ó Raghallaigh var ikke til stede for det frøste møtet.

Fire unge komponister i Borealis Ung Komponist mentorprogram!

Møt de fire dyktige komponistene Borealis har gleden å samarbeide med under Borealis Ung Komponist mentorprogram: Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø.

Borealis er glade for i dag å kunne by fire yngre komponister velkommen til første samling i Borealis Ung Komponist – mentorprogrammet for komponister i startfasen av sin karriere, og som vi tror kan være med å forme fremtidens musikkopplevelser. Programmet vil oppmuntre til bredere diskusjon om og formidling av unge komponisters arbeid på Vestlandet.

I perioden frem til Borealis i mars 2018, skal komponistene Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø jobbe tette sammen med fire internasjonalt anerkjente mentorer og strykekvartetten Rosella om nye verk. Norske Christian Wallumrød og Øyvind Torvund, amerikanske Natacha Diels og engelske Joanna Bailie er invitert inn som mentorer for disse unge komponistene for å utfordre de til å tenke utenfor de etablerte musikalske normene. Mentorprogrammet består av workshops, mentormøter og iscenesettelse av konserten.


KOMPONISTENE

Alan Ó Raghallaigh er en irsk komponist og musiker basert i Bergen, Norge. Han er involvert i ulike typer musikkfremstillinger, inkludert komposisjon, improvisasjon, musikk for teater og tradisjonell musikk. Alan har stykker som har blitt utført både i Irland og Norge, blant annet det moderne musikkenteret i Dublin, The Hilltown New Music Festival og Avgarde i Bergen. Han utfører også jevnlig som musiker, spiller ulike typer musikk, inkludert irsk tradisjonell fiolin, improvisert lyd og musikk for teater.

Øyvind Skarbø studerte trommer under Terje Isungset ved Griegakademiet, og har i tillegg gjennomført studier i Norsk, Cubansk og Nigeriansk tradisjonsmusikk. Han er en ledende skikkelse på den norske improvisasjonsscenen, både som utøver og som leder av en rekke band. Hovedprosjektene til Skarbø er ‘1982’ og ‘Bly de Blyant’ som har sluppet en serie med album på det norske plateselskapet Hubro, og han har nytt stor anerkjennelse i internasjonale media i tillegg til å motta Vossajazzprisen i 2016.

Tine Grieg Viig er utdannet innenfor det musikkpedagogiske feltet. Hun arbeider på Høgskulen på Vestlandet, campus Stord, der hun leder masterprogrammet i kreative fag og læreprosesser. I 2017 avslutter hun en periode som stipendiat ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning, med et doktorgradsprosjekt som utforsker skapende prosesser der barn og unge komponerer musikk sammen med profesjonelle aktører. I tillegg har hun erfaring som kordirigent, arrangør og komponist, og vokalutøver i vokalgruppe. Tonespråket i musikken hennes karakteriseres av spillet mellom polyfone, selvstendige stemmeføringer og tette harmoniske samklanger.

Kristin Bolstad er komponist, sanger og improvisasjonsutøver. Musikken hennes er ofte konseptuell og romspesifikk, med sterk inspirasjon eller elementer av improvisasjon. Bruk av klangflater, gjerne repetitive og meditative der behandlingen av tid og rom er tålmodig og langstrakt, er et av kjennetegnene ved musikken hennes, likeledes som teatralske og humoristiske element.


MENTORENE

Christian Wallumrød er en norsk jazzmusiker og komponist, utdannet ved Jazzlinja (NTNU) der han bl.a. spilte I Airamero, sammen med Eldbjørg Raknes og Arve Henriksen i Nutrio, samt i trio med Espen Rud trommer og Johannes Eick bass. Etter flytting til Oslo har han spilt i kvartett med Petter Wettre, skrevet bestillingsverket Eight Thirty til Kongsberg Jazzfestival og drevet trioen Close Erase med Ingebrigt Håker Flaten bass og Per Oddvar Johansen.

Joanna Bailie har studert komposisjon med Richard Barrett, elektronisk musikk ved Royal Conservatory I Holland og i 1999 vant hun et stipendium for å studere ved Columbia University. Hennes musikk har blitt utført av grupper blant annet: Ensemble Musikfabrik, L’instant Donné, EXAUDI, Ensemble Mosaik og The Nieuw Ensemble. Hennes nylig arbeid inkluderer kammermusikk og installasjon, og er preget av feltopptak sammen med akustiske instrumenter. Hun er også interessert i samspillet mellom lyd og det visuelle som ble bevist i hennes arbeid for camera obscura som inkluderte installasjonen The place you can see and hear and the music-theatre piece Analogue.

Natacha Diels er en amerikansk komponist og musiker, som har et spesielt fokus på koreografert bevegelse, hun jobber med et bredt arsenal av hjemmelaget elektronikk, en kombinasjon av improvisasjon, tradisjonell instrumentalteknikk og kynisk spill, for å skape verk som inkluderer publikum med både nysgjerrighet og ubehag. I 2003 grunnla hun det eksperimentelle musikkollektivet Ensemble Pamplemousse og hun er fortsatt ensemblets administrative leder og fløytist. Natacha er en hengiven lærer for folk i alle aldre og har utformet og gitt kurs i elektronisk musikk og datamusikk, blant annet ved Columbia University i New York. For øyeblikket underviser hun i komposisjon og datamusikk ved University of California i San Diego.

Øyvind Torvund har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Universität der Künste Berlin. Ved siden av sitt virke som komponist, har Torvund vært aktiv som gitarist innen rock og improvisasjonsmusikk. Ofte er det en slags paradoksal sammenblanding av elementer som er grunnlaget for musikken hans: melodiske temaer i møte med konseptuelle idéer, akustisk kammermusikk og lyder frambragt av lo-fi-elektronikk og hjemmelagde strengeinstrumenter. Mange av stykkene hans sirkler rundt idéen om en arkaisk musikk, og det naivt idylliske og opprinnelige. For eksempel er lyd fra naturen et viktig element i flere av Torvunds verker. Torvund har vært opptatt av å bruke ulike innfallsvinkler til det å komponere musikk, og flere av hans verker åpner for bruk av improvisasjon.
Torvund var huskomponist for Oslo Sinfonietta i perioden 2003-04. Han har skrevet verk for ensembler som ensemble Ascolta, Ensemble Zwischentöne, Trondheim Symfoniorkester, Plus Minus ensemble og Yarn/Wire. Musikken hans har blitt framført på Donaueschinger Musiktage, Maerz Musik, Ultraschall, Issue Project Room NY, ULTIMA, Transit, Huddersfield Contemporary Music Festival, Other Minds Festival og i Darmstadt Ferienkurse.


MUSIKERE

Rosella er en allsidig strykekvartett bestående av Mira Aas og Claudia Cox på fiolin, Carmen Boveda på cello og Johanne Skaansar på bratsj. Alle tidligere studenter fra Griegakademiet og basert i Bergen. Rosella ønsker å bidra til å fornye den klassiske musikkscenen i Norge, gjennom prosjekter og eksperimenter med både samtidsmusikk, og med en kreativ og leken tilnærming til nye å nå publikum på. De samarbeider med andre musikere på tvers av forskjellig musikalsk bakgrunn og forskjellige sjangre, og de ønsker å være med å utfordre forventningene om hva en klassisk strykekvartett skal være, og hva den ikke skal være. For Rosella er det viktig å være en del av den teknologiske utviklingen, og de utforsker multimedia teknikker og andre tverrfaglige kunstformer, som film, fotografi og lydteknologi.