futuremoves

Bli med på en kveld der Borealis tar over Bergen Kunsthall, fyller rommene med eksperimentell musikk, støy, bevegelse og bilder, og gir deg muligheten til både å lytte stille og danse vilt. Over et strekk på fire timer vil den walisiske improvisatøren Rhodri Davies snu opp ned på vår oppfattelse av den engleaktige harpen; i sin nye film vil den britiske kunstneren Marianna Simnett fortelle en historie om en liten jente som ønsker seg dypere stemme; den danske kunstneren Adam Christensen vil blottlegge sin sjel i en intens trekkspillperformance; den kanadiske komponisten Sarah Albu utforsker vårt forhold til teknologi i sin aerobics-treningsøkt FutureMoves; den kinesiske kunstneren Yan Jun kombinerer støy, objekter og gester i sine mikro-performancer; Angharad Davies & Sebastian Lexer dekonstruerer en fiolin i sitt stykke for fiolin, basskabinetter og elektronikk; og N.M.O. vil på energisk vis balansere mellom Fluxus-intervensjoner og live techno. I tillegg til en kveld fullpakket med performance og framføringer over hele huset, vil man også kunne se Matana Roberts utstilling I Call America, og dessuten vil det være plateutsalg der man kan få kjøpt festivalkunstnernes utgivelser. Barene holder også åpne, og serverer vårt unike Borealisøl.

KJØP BILLETT HER!

Presentert i samarbeid med Landmark.

Biograpier:

Sarah Albu:
Sarah Albu, bosatt i Nederland, er en eksperimentell vokalist, komponist, lydkunstner og performance-skaper fra Canada. En science fiction-besettelse som startet i barndommen kombinert med hennes teaterbakgrunn har vært med på å skape Albus mørke og komiske imaginære verdener. Hun er også aktiv som improvisatør, solist innen samtidsmusikk, og korsanger, og bidrar med stemmen sin til alt fra fransk-flamsk polyfoni til støy og psykedelisk rock. Albu er en ivrig miljøforkjemper som driver med folkedans og strikkearbeid, og utforsker for tiden effekten av teknologi, og hvordan den hurtige teknologiske utviklingen påvirker kroppene våre.

Adam Christensen:
“Jeg møtte Matthew Dickman på Violet Crab Cabaret. En amerikansk forfatter på besøk i London. Han snakket om en tvillingbror, som en gang hadde spilt et orakel i en science fiction-film. Der fløt han i vannet med Samantha Morton og forutså kriminelle handlinger som ikke enda var begått. Tilbake i New York sendte han meg tre dikt. Jeg la til en melodramatisk vokal. Perkusjonshæler. Trekkspill.

Haven’t I been good to you
haven’t I been down for whatever
you are a broken bottle
you are a needle in the sand
I am what’s left after you do whatever

You kill me
You kill me
You kill me
You are so happy”

Rhodri Davies:
Rhodri Davies (f. 1971) spiller harpe, el-harpe, live-elektronikk og lager installasjoner som kombinerer elementene vind, vann, is, tørris og brann med harper. Han er besatt av neolittisk steinkunst, Sun Ras musikk, Concrète og lydpoesi. Davies spiller fast med HEN OGLEDD (med Richard Dawson og Dawn Bothwell), Cranc, John Butcher, The Sealed Knot, Common Objects og er en del av en trio med John Tilbury og Michael Duch. I 2008 arbeidet han med visuell kunstner Gustav Metzger på et audiovisuelt verk kalt Self-cancellation i London og Glasgow. I 2012 mottok han Grants to Artists Award fra Foundation for Contemporary Arts.

Yan Jun:
Yan Jun begynte å lage musikk i 2004 etter å ha arbeidet som musikkritiker. Gjennom utforsking av feltopptak og stemmen, utviklet han seg som musiker og poet. Yan er bosatt i Beijing og lager verk som involverer improvisert musikk, kroppsbevegelser, feltopptak og ulike former for performance, som en sovekonsert hvor han utforsket lydhypnose. Han beskriver selv musikken som alt fra veldig stille til ute av kontroll, søvnig, konseptuell, komisk eller støyende, men alltid enkel. Under prosjektet Living Room Tour besøkte han private hjem og spilte på tilfeldige objekt, for dermed å skape midlertidige steder å lytte sammen som en aktiv handling.

Angharad Davies:
Angharad Davies bor i London selv om mange tror hun fremdeles bor i Wales. Etter at hun flyttet til London i 2002 har utforskningen av fiolinen tatt en annen retning enn den hun var på vei mot etter å ha studert i både Sheffield, Swansea, Manchester, og en seks års periode med ulike orkestre i Düsseldorf. Angharad ble gradvis en del av Londons levende impro- og samtidsmusikkmiljø, og dette åpnet opp en fascinerende ny verden av muligheter, og gav henne sjansen til å arbeide med utallige inspirerende mennesker. Hun eier en svart katt.

Sebastian Lexer:
Sebastian Lexers musikalske liv er fokusert på fri improvisasjon og det eksperimentelle. Teknologi har i større og større grad blitt en integrert del av musikken hans, best reflektert i hans verk med Piano+, en elektroakustisk versjon av pianoet. Hans interesse for den spennende lydverdenen ‘mellom’ det akustiske instrument og den elektroakustiske modifikasjon, utgjør basisen for ulike kunstneriske samarbeid og utviklingen av nye fremførelser. developments.

Marianna Simnett:
Marianna Simnett er en kunster bosatt i London. Hun arbeider med video, performance, installasjon og tegning, og fokuserer på trusselen mot folkets helse og miljøet. Ofte opptrer hun som en protagonist som gjennomgår fysisk tvang i virkelige og forestilte hendelser. Musikken serveres som en beroligende motgift til den dyptloddende overbelastningen, som hemmer sansene, og dysser oss forsiktig inn i en uro. .

N.M.O.:
N.M.O. er prosjektet mellom trommeslager og produsent Morten J. Olsen og syntesizer-aficionado Rubén Patiño. N.M.O. inkorporerer klubbmusikk, performance, militærtromming, fitness og absurditet. Det de kaller ‘militær dansbar spacemusikk og/eller Fluxus techno’, er en unik miks av perkussive repetisjoner og syntetiske lyder som eksploderer under deres korte og intense opptredener. Ved å fjerne elektronikaens røyk og speil, forlate laptopen og presentere perkussive rytmer som virker nesten umulige – demystifiserer duoen det romantiske ved aerobic.

Tickets:

Tweet This   Share this on Facebook