• asamisimasa: Mickey-mousing

  • Verdenspremiere
  • World Premiere
  • 08.03
  • 19:00–20:00
  • Bergen Internasjonale Kultursenter - Fensal
    Kong Oscars gate 15, 5017 Bergen, Norway
  • Kristine Tjøgersen – We should get to know each other
    Johannes Kreidler – The Wires
    Oskar Fischinger – Motion Painting No.1, 1947
    (courtesy and (c) Center for Visual Music, Los Angeles)
    Joanna Bailie – Dynamite-barrel/Balloon-anvil
  • Kristine Tjøgersen – We should get to know each other
    Johannes Kreidler – The Wires
    Oskar Fischinger – Motion Painting No.1, 1947
    (film utlånt av og (c) tilhørende Center for Visual Music, Los Angeles)
    Joanna Bailie – Dynamite-barrel/Balloon-anvil
  • Anders Førisdal (gitar)
    Tanja Orning (cello)
    Kristine Tjøgersen (klarinett)
    Ellen Ugelvik (piano)
  • Anders Førisdal (guitar)
    Tanja Orning (cello)
    Kristine Tjøgersen (clarinet)
    Ellen Ugelvik (piano)

Tegnefilm og musikk støter sammen i et nytt bestillingsverk av den britiske komponisten Joanna Bailie, skrevet for det norske ensemblet asamisimasa, Dynamite-barrel/Balloon-anvil for kammerensemble og film. Hun bruker det dramaturgiske grepet årsak/virkning som gjør tegneserier så fortryllende, og dekonstruerer og forvandler dem ved hjelp av lyd og det visuelle – bilde for bilde, lydsnutt for lydsnutt. I denne komposisjonen spiller ensemblet rollene både som foley-artist og filmmusikkorkester. Framført i vår egenkonstruerte Borealiskino, vil Bailies nye stykke ledsages av flere andre verk som utforsker skjæringspunktet mellom bilde og musikk. Johannes Kreidlers The Wires for cello, elektronikk og kassett, utforsker kuler og piggtråd som musikkpartitur. Kristine Tjøgersens We should get to know each other for klarinett, cello og piano gir nye perspektiver på danserutiner fra Bollywood, og Oskar Fischingers klassiske animasjonsfilm Motion Painting No.1 fra 1947 skaper en dansende verden av oljemaling på akrylglass, akkompagnert av musikken til Johan Sebastian Bachs musikk.

Og selvfølgelig serveres det popkorn!

Cartoons and music collide in a new commission from British composer Joanna Bailie for Norwegian ensemble asamisimasa. Dynamite-barrel/Balloon-anvil for chamber ensemble and prerecorded audio-visual material takes the moments of dramatic cause and effect that make cartoons so magical, and deconstructs and transforms them through sound and visuals – frame by frame and sample by sample. In this composition the ensemble act as both foley artist and soundtrack orchestra. Performed in our very own Borealis Cinema, Bailie's new work will be joined by a host of investigations in to the meeting point of moving image and music. Johannes Kreidler's The Wires for cello, electronics and tape explores bullets and barbed wire as musical score, Kristine Tjøgersen’s We should get to know each other for clarinet, cello and piano gives a new perspective on the Bollywood dance routine and Oskar Fischinger's classic 1947 animation Motion Painting No. 1 creates dancing worlds of oil paint on acrylic glass to the music of J.S. Bach.

Popcorn will be provided!

Bestillingsverk Joanna Bailie og Johannes Kreidler støttet av Kulturrådet.

Commissions for Joanna Bailie and Johannes Kreidler supported by Arts Council Norway

BIOGRAFI

asamisimasa ble grunnlagt i 2001 av musikere som deler en lidenskap og interesse for avantgarde-musikk og dens historie. Siden da har ensemblet fremført premierer av mange flermediale verk spesielt skrevet for dem, ofte satt i kontekst med klassisk repertoar og historiske avantgarde-verk. asamisimasa har samarbeidet med komponister som Helmut Lachenmann, Mathias Spahlinger, Nicolaus A. Huber, AldoClementi, Alvin Lucier, Brian Ferneyhough, Helmut Oehring, Clemens Gadenstätter, Klaus Lang, Johannes Kreidler, Joanna Bailie, og i ekstra stor grad med komponister som Simon Steen-Andersen, Øyvind Torvund, Martin Schüttler, Matthew Shlomowitz og Trond Reinholdtsen. Deres første innspilling, med musikk av Simon Steen-Andersen, vant Spellemannsprisen i 2012 for beste samtidsmusikk-album. De vant igjen i 2015 for Neon Forest Space – asamisimasa plays the music of Øyvind Torvund.

BIOGRAPHY

asamisimasa was founded in 2001 by musicians sharing a passion and interest in avant-garde music and its history. Since then the ensemble has premiered numerous cross-media works especially written for them, often contextualized with classical repertoire and historical avant-garde work. asamisimasa has collaborated with composers such as Helmut Lachenmann, Mathias Spahlinger, Nicolaus A. Huber, AldoClementi, Alvin Lucier, Brian Ferneyhough, Helmut Oehring, Clemens Gadenstätter, Klaus Lang, Johannes Kreidler, Joanna Bailie, and extensively with cross-media composers such as Simon Steen-Andersen, Øyvind Torvund, Martin Schüttler, Matthew Shlomowitz, and Trond Reinholdtsen. Their first recording, with music written by Simon Steen-Andersen won the Norwegian Grammy Award in 2012 for Best Contemporary Music Album. They won again in 2015 with Neon Forest Space – asamisimasa plays the music of Øyvind Torvund.

Tweet This   Share this on Facebook