• Duo Hellqvist/Amaral: Impossible Situations

  • Verdenspremierer
  • World Premieres
  • 10.03
  • 20:00–21:00
  • KODE 4 - Tårnsalen
    Rasmus Meyers allé 9, 5015 Bergen, Norway
  • Marina Rosenfeld – My red, red blood
    Catherine Lamb – Prisma Interius VII
    Daniel Moreira – Playground
  • Marina Rosenfeld – My red, red blood
    Catherine Lamb – Prisma Interius VII
    Daniel Moreira – Playground
  • Heloisa Amaral (piano)
    Karin Hellqvist (fiolin)

    Maximilian Sauer (lydregi)
    Filippa Berglund (arkitekt)
  • Heloisa Amaral (piano)
    Karin Hellqvist (violin)

    Maximilian Sauer (sound director)
    Filippa Berglund (architect)
  • Det holdes åpne øvelser og workshops av komponistene og musikerne i dagene før konserten.
  • The composers and artists will do open rehearsals and workshops in the days before the concert.

En av de mest dynamiske duoene på den norske musikkscenen – pianisten Heloisa Amaral og fiolinisten Karin Hellqvist – har bestemt seg for å finne nye måter å bruke instrumentene sine på, og i prosjektet Impossible Situations inviterer de en hel rekke komponister til å utforske hva som er mulig å gjøre med to av de mest klassiske instrumentene vi har.

Marina Rosenfelds stykke My red, red blood er en meditasjon over USAs militærmakt. Stykket er her tilpasset duoformatet, og er basert på et videoarbeid med utgangspunkt i eksperimentelle scenarioer – laget av poeten Kim Rosenfield – hentet fra en komikers erfaringer med å underholde amerikanske utstasjonerte tropper. Catherine Lamb fortsetter sin granskning av samspillet mellom toner og ulike nyanser av klang. Ved å tilpasse fiolinens mikrotonale, Hindustani-inspirerte intonasjon til spesiallagde instrumenter, involverer hun utøverne i en granskning av rommene som oppstår mellom tone og klang. I Playground benytter Daniel Moreira seg av materiale og fenomener assosiert med det samtidige hverdagslivet, for eksempel ved bruken av samplede lyder – stemmer, signaler – med visuelle gester og lydmateriale som på forhånd er innspilt med musikerne.

One of the most dynamic duos on the Norwegian scene, pianist Heloisa Amaral and violinist Karin Hellqvist are determined to find new ways to use their instruments, and through their project Impossible Situations, they’re inviting a whole host of composers to explore what is possible with these most classical of instruments.

Marina Rosenfeld’s piece My red, red blood, is a meditation on US military power. Adapted for duo for this project, it is based on a video-score stemming from experimental scenarios by poet Kim Rosenfield on the experiences of a comedian entertaining US troops abroad. Catherine Lamb continues her investigation of the interaction of tones and ever-fluctuating shades of sound. Matching the microtonal, Hindustani inspired intonation of the violin to especially created tunable instruments, she engages performers in an exploration of the minute gaps between tone and timbre. In Daniel Moreira’s Playground he draws on material or phenomena associated with contemporary daily, like use of sampled sounds, voices and signals, and combines them with visual gestures and sound materials explored and recorded with the musicians beforehand.

Presentert i samarbeid med KODE

Presented in collaboration with KODE

Støttet av Nordisk kulturfond og Nordisk kulturkontakt. Bestillingsverk Daniel Moreira og Catherine Lamb støttet av Kulturrådet

Supported by Nordic Culture Fund and Nordic Culture Point. Commissions for Daniel Moreira and Catherine Lamb supported by Arts Council Norway

BIOGRAFIER

Fiolinist Karin Hellqvist og pianist Heloisa Amaral er uredde i sin utforskning av ny musikk, og spiller en fremstående rolle innen sitt felt. De fremfører nye verker i store deler av Europa, USA, Asia og Sør ­Amerika, i tillegg til å initiere samarbeid og prosjekter som utfordrer eksisterende tradisjoner og konvensjoner. Under Borealis 2018 presenterer de sin Impossible Situations: A collective Nordic Experiment, som er en plattform for kunstnerisk arbeid mellom ulike artister innenfor musikk, arkitektur og lyddesign, deriblant Filippa Berglund, Max Sauer, Lars Petter Hagen, Marina Rosenfeld, Simon Løffler, Ida Lundén, Ricardo Eizirik, Catherine Lamb, Daniel Moreira, Kaj David og Øyvind Torvund.


Catherine Lambs musikk har blitt satt opp på festivaler som Only Connect i Oslo og Microfest i Los Angeles, og har blitt utgitt på plateselskapet Cold Blue. Hun jobber som komponist, bratsjist og lærer. Catherine har mottatt bestillinger fra ensembler som Wholesale Orchestra, Ensemble Green, Ensemble neoN, Guthrie and Streb Duo, den eksperimentelle animatøren Song E. Kim og fiolinmakeren Michael Fischer. I 2016 mottok hun et oppholdsstipend ved Schloss Solitude, og bor for tiden i Berlin.


Daniel Moreira jobber som komponist, dirigent og forsker. Han er blitt tildelt flere priser og stipender for sine arbeider, blant annet fra German Music Competition 2012, Stuttgarter Kompositionspreis, DAAD Prize 2011, Gaudeamus Music Prize, Mozart Stiftung scholarship og BNI Comission Competition. Komposisjonene har blitt spilt på mange scener og festivaler rundt om i USA, Europa, Asia, Australia og Sør-Amerika. Han har jobbet som forsker innen interaktiv musikk, og vant UFRGSs første forskningspris for programvaren DFM Granuloma. Daniel jobber nå som foreleser innen akustikk og instrumentering ved Høgskolen for musikk, teater og media i Hannover.


Marina Rosenfeld er bosatt i New York og arbeider i skjæringspunktet mellom musikalsk komposisjon, performance og visuell kunst. Hun har presentert storskala-prosjekter og installasjoner på MoMa, the Whitney Museum of American Art, documenta, Ultima-festivalen, Liverpool Biennale og PERFORMA. Som DJ har Marina komponert med håndlagede acetat (dubplates) siden slutten av 1990-tallet, og har fremført improvisert musikk i samarbeid med alt fra George Lewis til Christian Marclay og Otomo Yoshihide.

BIOGRAPHIES

Duo Hellqvist/Amaral
Fearless in their exploration of the newest music, Karin Hellqvist (violin) and Heloisa Amaral (piano) play an outstanding role in their field, performing new works throughout Europe, USA, Asia and South America as well as initiating projects and collaborations that challenge existing conventions and traditions. At Borealis 2018 they ́re presenting their Impossible Situations: A Collective Nordic Experiment–a platform for artistic creation – including artists from fields of music, architecture and sound design as Filippa Berglund, Max Sauer, Lars Petter Hagen, Marina Rosenfeld, Simon Løffler, Ida Lundén, Ricardo Eizirik, Catherine Lamb, Daniel Moreira, Kaj David and Øyvind Torvund.


Catherine Lamb
Catherine Lamb (b. 1982, Olympia, WA., U.S.) is a phenomenological based composer/violist exploring sound through microscopic color variances, often with an ever-opening form. She is interested in the elemental/spectral interaction between tones and their shadows, between beings in space. She studied composition with Michael Pisaro and James Tenney at the California Institute of the Arts, Dhrupad music based on the Dagar lineage with Mani Kaul, and received her MFA from the Milton Avery School of Fine Arts at Bard College. Lamb is the recipient of a Grants to Artists Award from the Foundation for Contemporary Arts (2018); a fellowship from Akademie Schloss Solitude (2016/17); an Emerging Composers Grant from the Wallace Alexander Gerbode and William and Flora Hewlett Foundations (2008-09); and was a Staubach Fellow at the International Summer Course for New Music in Darmstadt, Germany (2016). She has worked with such groups as Ensemble Dedalus, Konzert Minimal, the London Contemporary Orchestra, NeoN, Plus/Minus, the BBC Scottish Symphony Orchestra, and Yarn/Wire. She collaborates regularly with Marc Sabat, Bryan Eubanks, Rebecca Lane, and Johnny Chang in Berlin, where she currently resides.

Daniel Moreira
Composer, conductor and researcher. For his works Daniel has been awarded with prizes and scholarships such as the German Music Competition 2012, Stuttgarter Kompositionspreis, DAAD Prize 2011, Gaudeamus music prize, Mozart Stiftung scholarship, BNI Commission Competition. His compositions have already been heard at venues and festivals throughout the USA, Europe, Asia, Australia and South-America. Daniel worked as a researcher in the field of interactive Music and his software DFM Granuloma won the first Research prize of the UFRGS. Currently, he is lecturer in acoustics and instrumentation at the Academy of Music, Theater and Media Hanover.


Marina Rosenfeld
The New York-based Marina Rosenfeld works in the intersection between musical composition, performance and the visual arts, presenting large-scale projects and installations at the MoMa, the Whitney Museum of American Art, documenta, Ultima Oslo Contemporary Music Festival, Liverpool Bienniale, and PERFORMA. As a turntablist, Marina has composed with hand-crafted dubplates since the late 1990s, and performed improvised music with collaborators from George Lewis to Christian Marclay and Otomo Yoshihide.

Tweet This   Share this on Facebook