Borealis Ung Komponist Latest News

14th august 2018

Runde to av Borealis Ung Komponist

Borealis fikk mange spennende søknader til vår andre runde av mentorprogrammet Borealis Ung Komponist. Vi har valgt fire unge interessante komponister, som vi tror kan være høylytte stemmer i musikkfeltet fremover, og som med kyndig veiledning og inspirasjon fra våre mentorer vil skape en interessant konsertopplevelse på Borealis 2019.

Mentorene i årets runde er alle komponister som Borealis setter stor pris på, som utfordrer det gjengse konsertformatet og musikerne. Britiske Juliana Hodkinson, amerikanske Jessie Marino og norske Maja S.K. Ratkje og Øyvind Torvund er alle komponister som er eller har vært presentert på Borealis.

Til denne utgaven av mentorprogrammet har vi valgt å la komponistene jobbe tett sammen med den nyetablerte saksofonkvartetten Saxifraga Quartet, som består av ambisiøse musikere som vil være med å utfordre og utvide grensene ny musikk.

Gjennom året møtes komponistene, mentorene og ensemblet i 5 samlinger over 3 dager, og det skrives fire nye verk som alle har urpremiere under Borealis 2019. Det planlegges også å ta verker fra begge runder av Borealis Ung Komponist på en turné i regionen.

Borealis Ung Komponist 2018/2019 er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond, Norsk Kulturråd, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.


KOMPONISTER

Rakel Nystabakk – Foto: Eva S. Winter


Rakel Karoline Sætrevik Nystabakk
er komponist og trompetist. Hun har arbeidet med musikk for scene, og jobber nå med verk som sidestiller elektronikk og musikere, og vil utforske dette ytterligere gjennom mentorprogrammet. Tidligere har hun i hovedsak skrevet for blåseinstrumenter, og som utøver jobbet mest med fri improvisasjon og sampling.

 

Alexander Fiske Fosse – Foto: Tuva Åserud


Alexander Fiske Fosse
er komponist, men begynte som gitarist og saksofonist. Han har vist en genuin interesse for den eksperimentelle musikken, og er tydelig inspirert av Arne Nordheim og arven etter ham. Han synger i Santa Sunniva kammerkor, og er svært aktiv i byens musikkmiljø. Han studerer komposisjon på Griegakademiet.

 

 

Stephan Meidell – Foto: Ben Speck

Stephan Meidell er gitarist og komponist, som ofte er å se på konsertscenene rundt i landet. Han studerte jazzgitar på konservatoriet i Amsterdam og på Griegakademiet, og selv om han har beveget seg et stykke vekk fra jazzen holder han på improvisasjonen som sitt varemerke. Han spiller i mange konstellasjoner og plateutgivelser, og var sist å høre på Borealis 2018 med prosjektet Metrics som ble svært godt mottatt.

 

Harald Jordal Johannesen er komponist, gitarist og elektronisk utøver, som nå konsentrerer sitt komposisjonarbeid rundt elektroakustisk musikk. Han skriver kammermusikk med digitalt interaksjonsdesign og lydprosessering, og har fått sin musikk framført flere steder. Han har mottatt bronse i Europe’s First Student 3D Audio Production Competition i Graz. Gjennom prosjektet Electro Atelier har han oppdaget en verden hvor partitur-komposisjoner blir utvidet med improvisasjon, reaksjoner og bevissthet om elektronisk utstyr. Han studerer komposisjon på Norges musikkhøgskole.

 


MENTORER

Juliana Hodkinson er en britisk komponist, som etter studier ved King’s College på Universitetet i Cambridge tok en Phd i København, hvor hun også studerte hos Per Nørgård og Hans Abrahamsen. Hun har sin bakgrunn i kammermusikken, men jobber nå med musikkverker og installasjoner som inkluderer lydopptak, objekter, film, performance og elektronikk. Hun har skrevet bestillingsverk for ensembler og festivaler verden over, blant annet Louisiana Museum of Modern Art, Konzerthaus Berlin, Speak Percussion, Den Anden Opera, og på Borealis 2019 presenterer vi et nytt stort bestillingsverk av Hodkinson.

Jessie Marino er en komponist, utøver og mediakunstner fra New York. Hun var med å stifte den eksperimentelle performanceduoen ON STRUCTURE, og jobber som komponist, cellist og som en av de kunstneriske lederne for komponist- og utøverkollektivet Ensemble Pamplemousse. Hun har nylig skrevet verk for blant annet Darmstadt Summer Course, G((o))ng Tomorrow, Huddersfield Contemporary Music Festival og We Spoke Percussion. Marino har vært del av Borealis flere ganger som både utøver og komponist, og i 2019 presenteres et nytt stort verk av Marino med det danske ensemblet SCENATET.

Maja S. K. Ratkje er en internasjonalt anerkjent komponist og utøver, som har stemmen som hovedinstrument. Hun studerte ved Norges musikkhøgskole, og hun jobber med alt fra orkestermusikk til musikk for film og dans, performance, installasjoner og fri improvisasjon, blant annet med gruppen SPUNK og Fe-mail. Hennes musikk er fremført av bl.a. Klangforum Wien, Ensemble Intercontemporain og alle de norske symfoniorkestrene. Hun har også komponert opera for babyer og store elektroniske verk. Ratkje har levert flere bestillingsverk og konserter til Borealis.

Øyvind Torvund var mentor også i første runde av Borealis Ung Komponist. Han har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Universität der Künste Berlin. Ved siden av sitt virke som komponist, har Torvund vært aktiv som gitarist innen rock og improvisasjonsmusikk. Ofte er det en slags paradoksal sammenblanding av elementer som er grunnlaget for musikken hans: melodiske temaer i møte med konseptuelle idéer, akustisk kammermusikk og lyder frambragt av lo-fi-elektronikk og hjemmelagde strengeinstrumenter. Torvund har vært opptatt av å bruke ulike innfallsvinkler til det å komponere musikk, og flere av hans verker åpner for bruk av improvisasjon. Borealis har presentert bestillingsverk og andre verk av Torvund.


MUSIKERE

Saxifraga Quartet er en spennende nyetablert saksofonkvartett fra Bergen, som består av musikere fra Sjøforsvaret Musikkorps og Griegakademiet. Lene Myhre Strand, Bjørn Strand, Roger A. Holme og Sjasmin Reitehaug har sammen levert noen interessante konserter og er et ensemble som Borealis gleder seg til å høre masse mer fra. De gleder seg til å eksperimentere og bli utfordret at komponistene i Borealis Ung Komponist, og delta som en aktiv part i prosessen frem mot konsert i mars.

28th mai 2018

Borealis Ung Komponist fortsetter!

Rosella/Borealis Ung Komponist 2017/18 – Foto: Thor Brødreskift/Borealis

Borealis søker komponister for andre runde av vårt mentorprogram!

Vi er glade for å kunne invitere til en ny runde med spennende muligheter for komponister tidlig i sin karriere, uavhengig av alder. Som en del av Borealis sitt engasjement for å oppmuntre til nye musikalske opplevelser og konserter i Bergen, inviterer vi fire komponister til å delta i et mentorprogram av et års varighet, og som ender med en konsert på Borealis. Programmet er rettet mot komponister i alle aldre, fra et bredt musikkfelt, som er i startfasen av deres karriere. Programmet kan prioritere søkere med tilknytning til Vestlandet.

Programmet hadde sin første runde 2017/2018 og 4 nye verk ble presentert som en del av åpningskonserten på Borealis 2018. Vi ser nå etter andre komponister som vil ta del i denne spennende prosessen. Borealis har invitert fire internasjonalt anerkjente komponister fra Norge og utlandet for å være mentorer i denne runden av programmet; britiske Juliana Hodkinson, amerikanske Jessie Marino og norske Maja S.K. Ratkje og Øyvind Torvund. I tillegg vil deltakerne arbeide tett sammen med en kvartett med spennende og ambisiøse musikere basert i Bergen. Det vil også arbeides med iscenesettelse av verkene før den endelige konserten.

Dette prosjektet har som mål å oppmuntre til bredere diskusjon om og formidling av komponisters arbeid på Vestlandet. Det vil også utfordre deltakerne til å tenke utenfor de etablerte musikalske normene. Borealis arbeider aktivt for lik kjønnsrepresentasjon i alle prosjekter vi initierer. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke uansett kjønn og alder.

Praktisk informasjon
Det blir holdt 5 samlinger av 2-3 dagers varighet, som alle inneholder workshops og møter med mentorene, samt prøver med kvartetten. Programmet løper fra august 2018 til mars 2019, hvor verkene vil ha premiere på Borealis 2019. Det planlegges deretter å ta verk fra begge disse runder av BUK på turné i regionen.
Søknadsfrist er 14. juni 2018
Søknader sendes til post@borealisfestival.no. Spørsmål kan rettes til gaby@borealisfestival.no

Søknadskriterier
– komponister i startfasen av sin karriere, uavhengig av alder
– ønske om å utvikle seg videre under profesjonelle rammer
– idé om hvordan du musikalsk vil eksperimentere med en kvartett
– mulighet for å delta på alle møtene i Bergen
– komponister med tilknytning til Vestlandet kan prioriteres

Søknad skal inneholde følgende:
– CV (dokumentasjon av arbeid som komponist)
– motivasjonsbrev for deltakelse i programmet (skriv om deg selv, hvorfor du søker, din tilknytning til Vestlandet og beskriv din idé for hvordan du vil eksperimentere med kvartetten)
– lyd/video opptak av egne verk (kan sendes som linker)

Borealis Ung Komponist er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond, Norsk Kulturråd, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.

Borealis er en festival for eksperimentell musikk, som finner sted i Bergen fem dager i mars hvert år. Det er et sted for eventyrlysten lytting, og her feirer vi musikken som ikke lar seg sette inn i velkjente rammer. Borealis er ikke én type eller sjanger av musikk, men i stedet en døråpner til de mest vågale og nyskapende artister og musikere, som gir oss noe nytt på vår vei videre.

8th mai 2018

 

Borealis Ung Komponist er avslutttet med en fantastisk konsert med fire nye verk på åpningskvelden til Borealis 2018!

I løpet av fem samlinger og utallige timer gjennom det siste året, er disse verkene utviklet av de fire uredde komponistene Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø, og i tett samspill med strykekvartetten Rosella. Ledet av og med god veiledning fra de fire mentorene Natacha Diels (USA), Joanna Bailie (UK), Christian Wallumrød og Øyvund Torvund, som alle har kommet med forskjellig bakgrunn og teknikker, har de utviklet et bredere spekter og nye referanser for å skrive sine egne verk. Den tette samspillet med mentorene i de ulike workshop’ene ga både komponistene og strykekvartetten en unik innsikt og tilgang til erfaring.

Og selv om det har vært lange dager og kvelder med finpussing av komposisjonene, intense dager med prøver og lydsjekk med høy puls frem mot festivalens åpningskveld, var det en lykkelig og fornøyd gjeng med komponister, mentorer, musikere og festivalteam som tok imot et begeistret publikum.

Borealis er svært stolt av resultatet, og vi har søkt om ny støtte for å kunne sette igang med en ny runde av Borealis Ung Komponist frem mot Borealis 2019!

21st juni 2017

Borealis Ung Komponist

Øyvind Skarbø, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Rosella (Johanne Skaansar, Carmen Boveda, Vladimíra Ščigulinská, Claudia Cox) DSC
Komponistene Øyvind Skarbø, Kristin Bolstad og Tine Grieg Viig, sammen med strykekvarttet Rosella (Johanne Skaansar, Carmen Boveda, Vladimíra Ščigulinská, Claudia Cox). Komponisten Alan Ó Raghallaigh var ikke til stede for det frøste møtet.

Fire unge komponister i Borealis Ung Komponist mentorprogram!

Møt de fire dyktige komponistene Borealis har gleden å samarbeide med under Borealis Ung Komponist mentorprogram: Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø.

Borealis er glade for i dag å kunne by fire yngre komponister velkommen til første samling i Borealis Ung Komponist – mentorprogrammet for komponister i startfasen av sin karriere, og som vi tror kan være med å forme fremtidens musikkopplevelser. Programmet vil oppmuntre til bredere diskusjon om og formidling av unge komponisters arbeid på Vestlandet.

I perioden frem til Borealis i mars 2018, skal komponistene Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø jobbe tette sammen med fire internasjonalt anerkjente mentorer og strykekvartetten Rosella om nye verk. Norske Christian Wallumrød og Øyvind Torvund, amerikanske Natacha Diels og engelske Joanna Bailie er invitert inn som mentorer for disse unge komponistene for å utfordre de til å tenke utenfor de etablerte musikalske normene. Mentorprogrammet består av workshops, mentormøter og iscenesettelse av konserten.


KOMPONISTENE

Alan Ó Raghallaigh er en irsk komponist og musiker basert i Bergen, Norge. Han er involvert i ulike typer musikkfremstillinger, inkludert komposisjon, improvisasjon, musikk for teater og tradisjonell musikk. Alan har stykker som har blitt utført både i Irland og Norge, blant annet det moderne musikkenteret i Dublin, The Hilltown New Music Festival og Avgarde i Bergen. Han utfører også jevnlig som musiker, spiller ulike typer musikk, inkludert irsk tradisjonell fiolin, improvisert lyd og musikk for teater.

Øyvind Skarbø studerte trommer under Terje Isungset ved Griegakademiet, og har i tillegg gjennomført studier i Norsk, Cubansk og Nigeriansk tradisjonsmusikk. Han er en ledende skikkelse på den norske improvisasjonsscenen, både som utøver og som leder av en rekke band. Hovedprosjektene til Skarbø er ‘1982’ og ‘Bly de Blyant’ som har sluppet en serie med album på det norske plateselskapet Hubro, og han har nytt stor anerkjennelse i internasjonale media i tillegg til å motta Vossajazzprisen i 2016.

Tine Grieg Viig er utdannet innenfor det musikkpedagogiske feltet. Hun arbeider på Høgskulen på Vestlandet, campus Stord, der hun leder masterprogrammet i kreative fag og læreprosesser. I 2017 avslutter hun en periode som stipendiat ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning, med et doktorgradsprosjekt som utforsker skapende prosesser der barn og unge komponerer musikk sammen med profesjonelle aktører. I tillegg har hun erfaring som kordirigent, arrangør og komponist, og vokalutøver i vokalgruppe. Tonespråket i musikken hennes karakteriseres av spillet mellom polyfone, selvstendige stemmeføringer og tette harmoniske samklanger.

Kristin Bolstad er komponist, sanger og improvisasjonsutøver. Musikken hennes er ofte konseptuell og romspesifikk, med sterk inspirasjon eller elementer av improvisasjon. Bruk av klangflater, gjerne repetitive og meditative der behandlingen av tid og rom er tålmodig og langstrakt, er et av kjennetegnene ved musikken hennes, likeledes som teatralske og humoristiske element.


MENTORENE

Christian Wallumrød er en norsk jazzmusiker og komponist, utdannet ved Jazzlinja (NTNU) der han bl.a. spilte I Airamero, sammen med Eldbjørg Raknes og Arve Henriksen i Nutrio, samt i trio med Espen Rud trommer og Johannes Eick bass. Etter flytting til Oslo har han spilt i kvartett med Petter Wettre, skrevet bestillingsverket Eight Thirty til Kongsberg Jazzfestival og drevet trioen Close Erase med Ingebrigt Håker Flaten bass og Per Oddvar Johansen.

Joanna Bailie har studert komposisjon med Richard Barrett, elektronisk musikk ved Royal Conservatory I Holland og i 1999 vant hun et stipendium for å studere ved Columbia University. Hennes musikk har blitt utført av grupper blant annet: Ensemble Musikfabrik, L’instant Donné, EXAUDI, Ensemble Mosaik og The Nieuw Ensemble. Hennes nylig arbeid inkluderer kammermusikk og installasjon, og er preget av feltopptak sammen med akustiske instrumenter. Hun er også interessert i samspillet mellom lyd og det visuelle som ble bevist i hennes arbeid for camera obscura som inkluderte installasjonen The place you can see and hear and the music-theatre piece Analogue.

Natacha Diels er en amerikansk komponist og musiker, som har et spesielt fokus på koreografert bevegelse, hun jobber med et bredt arsenal av hjemmelaget elektronikk, en kombinasjon av improvisasjon, tradisjonell instrumentalteknikk og kynisk spill, for å skape verk som inkluderer publikum med både nysgjerrighet og ubehag. I 2003 grunnla hun det eksperimentelle musikkollektivet Ensemble Pamplemousse og hun er fortsatt ensemblets administrative leder og fløytist. Natacha er en hengiven lærer for folk i alle aldre og har utformet og gitt kurs i elektronisk musikk og datamusikk, blant annet ved Columbia University i New York. For øyeblikket underviser hun i komposisjon og datamusikk ved University of California i San Diego.

Øyvind Torvund har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Universität der Künste Berlin. Ved siden av sitt virke som komponist, har Torvund vært aktiv som gitarist innen rock og improvisasjonsmusikk. Ofte er det en slags paradoksal sammenblanding av elementer som er grunnlaget for musikken hans: melodiske temaer i møte med konseptuelle idéer, akustisk kammermusikk og lyder frambragt av lo-fi-elektronikk og hjemmelagde strengeinstrumenter. Mange av stykkene hans sirkler rundt idéen om en arkaisk musikk, og det naivt idylliske og opprinnelige. For eksempel er lyd fra naturen et viktig element i flere av Torvunds verker. Torvund har vært opptatt av å bruke ulike innfallsvinkler til det å komponere musikk, og flere av hans verker åpner for bruk av improvisasjon.
Torvund var huskomponist for Oslo Sinfonietta i perioden 2003-04. Han har skrevet verk for ensembler som ensemble Ascolta, Ensemble Zwischentöne, Trondheim Symfoniorkester, Plus Minus ensemble og Yarn/Wire. Musikken hans har blitt framført på Donaueschinger Musiktage, Maerz Musik, Ultraschall, Issue Project Room NY, ULTIMA, Transit, Huddersfield Contemporary Music Festival, Other Minds Festival og i Darmstadt Ferienkurse.


MUSIKERE

Rosella er en allsidig strykekvartett bestående av Mira Aas og Claudia Cox på fiolin, Carmen Boveda på cello og Johanne Skaansar på bratsj. Alle tidligere studenter fra Griegakademiet og basert i Bergen. Rosella ønsker å bidra til å fornye den klassiske musikkscenen i Norge, gjennom prosjekter og eksperimenter med både samtidsmusikk, og med en kreativ og leken tilnærming til nye å nå publikum på. De samarbeider med andre musikere på tvers av forskjellig musikalsk bakgrunn og forskjellige sjangre, og de ønsker å være med å utfordre forventningene om hva en klassisk strykekvartett skal være, og hva den ikke skal være. For Rosella er det viktig å være en del av den teknologiske utviklingen, og de utforsker multimedia teknikker og andre tverrfaglige kunstformer, som film, fotografi og lydteknologi.

 

Borealis Ung Komponist er støttet av Morten Eide Pedersen Minnefond, Norsk Komponistforening og Bergen kommune.