Laurdag
Kl
Stad: Handelens Og Sjøfartens Hus, Olav Kyrres gate 11
Geirr Tveitt Anno 1934
Kl 1000
Stad: Bergen offentlige bibliotek
Kino Borealis: Boris - Musikkvideoar
Kl 1000
Stad: Bergen offentlige bibliotek
Wittgensteinstoler
Kl 1100
Stad: Bergen offentlege bibliotek
Kino Borealis: Music For The Movies - Toru Takemitsu
Kl 1200
Stad: Bergen Kunsthall No. 5
Jutta Koether
Kl 1200
Stad: Lydgalleriet
Sirener
Kl 1300
Stad: Bergen Offentlige Bibliotek
Biblioludium m Hansakvartetten - Anders Hana & Jean Philippe Gross
Kl 1430
Stad: Bergen offentlige bibliotek
Anders Hana
Kl 1500
Stad: Bergen byrom
Radiofyr På Byens Tak
Kl 1530
Stad: Korskirken
Røttingen og Messiaen
Kl 1800
Stad: Logen
Alwynne Pritchard: Don't touch me, you don't know where I've been
Kl 1900
Stad: Logen
Ellen Ugelvik - Magne Hegdal-Portrett
Kl 2100
Stad: Logen
Espen Sommer Eide: Hardingsveiv
Kl 2115
Stad: Logen
Gamaltnymalt
Kl 2130
Stad: Logen
Svarte Greiner
Kl 2200
Stad: Logen
Affinis: Lene Grenager-portrett
Kl 2300
Stad: Landmark
Skurkeklubben Feat. Orning/Borch, Astro/Hiroshi Hasegawa, Overraskingar

Wittgensteinstoler
Kl 1000
Stad: Bergen offentlige bibliotek
Installasjonen åpner 23. februar kl. 1300 og står ut festivaluken.
På Bergen offentlige bibliotek kan du under hele festivalen finne fire stoler plassert i de ulike avdelingene. Komponisten Emil Bernhardt har laget lydinstallasjonen Wittgensteinstoler spesielt til Borealisfestivalen og biblioteket. Hver stol har en cd-spiller med lydmontasjer som på ulike måter har forbindelser til filosofen Ludwig Wittgenstein (1889-1951).
Bernhardt, som har studert komposisjon med Mathias Spahlinger i Freiburg, har lenge vært opptatt av koblingen mellom tekst og musikk, filosofi og lyd: Ideen har vært å gjennomføre ”forsøks-moduset” som finnes hos Wittgenstein. I sine karakteristiske paragrafer kan Wittgenstein ta tak i en detalj, en observasjon som kanskje kan virke uvesentlig, ofte triviell. Ved å jobbe punktvis bortover, kan en forfølge sider ved disse observasjonene som en ellers ville tatt for mindre viktige, ja kanskje til og med sekundære. Når en leser flere paragrafer etter hverandre, inntrer det på et tidspunkt et annet, langsommere temposkikt, og betydningene er utvidet.
Overført til lyd kan en på samme måte prøve å skape et musikalsk arbeidende modus hvor lytteren kan være med på utforskningen av klangen, og tanken. Målet med denne type undersøkelse må være at en stadig vender tilbake, ikke gir opp, men stadig arbeider videre. Det er noe insisterende med det. Denne arbeidsmetoden har gjort at resultatet inneholder alt fra opptak av regn og kokende vann, til samtaler om farger og hverdagens logikk med filosof og professor i kunstteori ved Kunstakademiet i Oslo, Stian Grøgaard. Klarinettspill og plystring referer til Wittgensteins egen musikalitet: Han var en dreven Schubert-plystrer og ivrig hobbyklarinettist.