BERGEN ELEKTRONISKE TRAVPARK

BERGEN ELEKTRONISKE TRAVPARK

Kl 1845
Stad: Bergen Travpark

 

Forsvarets Musikkorps Vestlandet,

Krohnengen Brass Band,

Erlend Aagaard-Nilsen,

John Hegre,

Amund Sjølie Sveen,

Espen Sommer Eide,

The Pow Ensemble

Elever fra Haukås Skole

 

COLLAGE SPECTACULAR! Verk samlet og koordinert av Knut Vaage

 

Charles Ives “COUNTRY BAND” MARCH; 4 MIN; 1935


URBAN FUNKISM; 2007. Torstein Aagaard-Nilsen

 

DETTE EVENEMENTET ER GRATIS. SEND OSS EN MAIL PÅ POST|AT|BOREALISFESTIVAL.NO FOR PÅMELDING.

TRANSPORT: GRATIS BUSS FRA FESTPLASSEN 1815, RETUR 2130

MAT KAN KJØPES PÅ TRAVPARKEN

 

 

Menneskets og hestens historie har vært tett sammenflettet i tusenvis av år. Jordbruk, transport, krig, mat, sport, mytologi. Først med den moderne tids kunstige hestekrefter har samlivet mellom menneske og hest blitt ugjenkallelig brutt. Enten man vokste opp i en by eller på en gård var lydlandskapet rundt én fylt av hestelyder. Hestesko i synkoperte taktslag mot brostein, eller hovenes buldring i gallopp over vidden. Klirringen i bissel og knirkingen i seletøy. Vognhjul som graver seg ned i singel og plogen som river i jorden. Prustingen og
vrinskingen fra kjemper i ærlig arbeid.
Hestesporten har kun avlet frem dyr som er perfeksjonert i forhold til én funksjon - å løpe. Fra naturens side var denne egenskapen utviklet til å løpe fra fiender, men på travparken er evnen odlet videre til å løpe fra andre hester: å være sterkest, mest utholdende, raskest i oppløpet, og for guds skyld ikke galloppere.

 

Våren 2008 inviterte Borealis en skoleklasse ved Haukås skole i Åsane til å samle inn og velge ut lyder fra Bergen Travpark. Armert med hver sin lydopptaker ble elevene sendt rundt i staller, treningsbaner, fórlagre og V75-studioer for å lage et komplett lydarkiv av Bergen Travpark. Disse lydene ble så bearbeidet til en mini-konsert for skolens elever og travparkens hester, spilt over speakeranlegget på travparken. Hestene så ut til å storkose seg i lett lunsjtrav til sine egne lyder remixet av elevene.


Jonathan Sterne beskriver i boken The Audible Past et klassisk skille mellom hørsel og syn, hvor hørselen er knyttet til det nære og følelsesmessige, mens synssansen er knyttet til intellektet og det abstrakte. Lyden er i følge denne motsetningen noe som «kommer til oss», «innhyller oss» og «bringer oss inn i verden» mens det visuelle har den motsatte virkning. Sterne forsøker med rette å kritisere dette skillet og vise hvordan virkeligheten er mer komplisert og sammensatt.
Likevel opplevde vi som jobbet med elevene mye som snarere så ut til å styrke dette klassiske skillet.

 

Etter å ha fått utlevert opptaksmaskinene så de fleste barna heller usikre ut. 15 Barn lærer tidlig å gi forrang til det visuelle og det fremstår som svært uvant for de fleste å skulle skille ut lyd som noe eget. De fleste vokser opp med kameraer som kan ta bilder, men de færreste vokser opp med diktafoner dedikert til lydopptak alene. Løsningen var enkel. Ved å utstyre alle ungene med hodetelefoner hvor lyden fra mikrofonen hele tiden kunne høres mange ganger sterkere enn i virkeligheten, kunne man se hvordan en ny verden åpnet seg for elevene. Superhørselen ble som et mikroskop på det hørbare, og elevene begynte straks å springe rundt og utforske verden pånytt med det nye redskapet. Kjedelige hverdagslige objekter som et kiosk-skilt eller et jernspann ble plutselig til magiske lydkilder. Børstingen av manen til en ponny ble som store brenninger som
slår innover land, et gammelt bildekk dratt etter en hest på trening ble som buldrende torden og hamringen av en hestesko på en ambolt ble som intense lynnedslag.

 

I år ønsker Borealis å utfordre hestene (og publikum) med mer spesialkomponert musikk for hester. Artistene som er inviterte i 2009 har fått tilgang til arkivet av hestelyder, og har med utgangspunkt i dette latt seg inspirere eller jobbet med å bearbeide lydene videre elektronisk.

 

Borealis ønsker samtidig å revitalisere den gamle tradisjonen for levende musikk på travbanen. Før i tida spilte ofte korps før selve løpet startet. Musikken akkompagnerte hestene som sprang i prosesjon – defilerte – rundt banen. I dag er denne tradisjonen glemt og i stedet spilles en CD på repeat over høytaleranlegget. Borealis har derfor i tillegg til de elektroniske stykkene invitert Forsvarets Musikkkorps Vestlandet til å snu denne utviklingen ved å fremføre nykomponert musikk inspirert av defileringstradisjonen.

 

Selvsagt blir det også servert tradisjonell travparkføde og anledning til litt lett gambling i regi av performancegruppen InterInterInter. Eventuelle inntekter vil gå til veldedige formål. Velkommen!

 

- Espen Sommer Eide, kurator

 

Det blir hesteløp!

 

Konserten er gjort i samarbeid med FMKV og Bergen Travpark, og har mottatt støtte fra Norsk Kulturråd og Åsane Kulturkontor.

Facebook icon Meld deg på Facebook-evenementet!