0325 Onsdag
Kl 1200
Stad: BERGEN KUNSTHALL NO. 5
STEPHEN PRINA
Kl 1200/1300
Stad: Studsentsenteret og kantinen på Jussbygget
INTERINTERINTER
Kl 1300
Stad: Landmark
KINO BOREALIS - DOM SPELAR FEL
Kl 1400
Stad: Landmark
KINO BOREALIS - EN KVARTETT SOM INGEN BEHÖVER
Kl 1445
Stad: Landmark
KINO BOREALIS - THE IDEA OF NORTH
Kl 1600
Stad: Lydgalleriet
PHILIP TAGNEY - DISREHEARSPECTAKTAK
Kl 1700
Stad: Griegakademiet
LEMUR
Kl 1700
Stad: Bergen Offentlige Bibliotek
BIBLIOLUDIUM - ODD WILHELM SURÉN
Kl 1830
Stad: Logen
BIT20 ENSEMBLE
Kl 1930
Stad: Logen
BIT20 ENSEMBLE
Kl 2100
Stad: Logen
PASCAL BALTAZAR OG BJØRNAR HABBESTAD
Kl 2100
Stad: Magnus Barfot
KINO BOREALIS WILD COMBINATION: ET PORTRETT AV ARTHUR RUSSELL
BIT20 ENSEMBLE
Kl 1930
Stad: Logen
Michael Finnissy: APRÈS-MIDI DADA; 15 MIN; 2006
VJ: Tor-Kristian Liseth
Christian Jaksjø: MULTITUDE [KAMMERSPILL 15.1] THE PRACTICE OF EVERYDAY LIFE; UBESTEMT LENGDE; 2008 (URFREMFØRING)
Herman Vogt: … WENN ALLE LÄNDER WUST LÄGEN …; 14 MIN; 2008 (URFREMFØRING)
Torstein Aagaard-Nilsen: THE SEASON OF BLUE LIGHTS – HOMMAGE À G.L.; 12-13 MIN; 2008 (URFREMFØRING)
Tor Kristian Liseth/VJ Apelonius lager videokunst under konserten.
Ensemblet er blant Norges ypperste for samtidsmusikk, og kveldens program er definitivt samtidig! Tre urfremføringer av verk fra norske komponister, og et tre år gammelt stykke som aldri tidligere er blitt fremført i Norge. Dirigent er Baldur Brönnimann som det siste året har gjestet Bergen som operadirigent både for Georg Friedrich Haas / Jon Fosses Melancholia og Kaija Saariahos L’amour de loin.
Festivalkomponist Michael Finnissys Aprés-midi Dada er trygt plassert innenfor avantgardismen med sin tydelige referanse til det tyvende århundrets mest kompromissløst nyskapende kunstneriske bevegelse. Verket er ikke utstyrt med eget partitur, men har en rekke forskjellig typer instruksjoner til de ulike instrumentgruppene, som må tolkes av utøverne. Christian Jaksjøs Multitude – The Practice of Everyday Life har noen trekk som ligner Finnissys lekende og tilfeldige komposisjon. Jaksjø utforsker den regelbundne leken som komposisjonsprinsipp. Klaveret angir en tone som resten av orkesteret svarer med en akkord som er satt sammen der og da, men bestemt av komponistens grenser for spillet.
Torstein Aagaard-Nilsen har en interesse for «blå toner», kvarttoner som ikke er en del av den klassiske kunstmusikken, men som alltid har spilt en rolle i folke- og kirkemusikk. I The Season of Blue Lights har Aagaard-Nilsen latt tonene bakes inn i harmonikkens utvikling, en hyllest av Györgi Ligeti, og hans naturstemte horn i Hamburg-konserten. Natur spiller også en viktig rolle for Hermann Vogt, som har latt seg inspirere av Petter Dass’ salme «Herre Gud ditt dyre Navn og Ære» hvor blant annet jordens ødeleggelse skildres. Dette tar Vogt opp i et verk som tematiserer tilblivelse og død i naturen, og livets utvikling på jorden.
Konserten er støttet av Kultur- og kirkedepartementet, Norsk kulturråd, Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Norsk Musikkfond, Det Norske Komponistfond.