BIT20 ENSEMBLE

BIT20 ENSEMBLE

Kl 1930
Stad: Logen

 

Michael Finnissy: APRÈS-MIDI DADA; 15 MIN; 2006

VJ: Tor-Kristian Liseth

Christian Jaksjø: MULTITUDE [KAMMERSPILL 15.1] THE PRACTICE OF EVERYDAY LIFE; UBESTEMT LENGDE; 2008 (URFREMFØRING)

 

Herman Vogt: … WENN ALLE LÄNDER WUST LÄGEN …; 14 MIN; 2008 (URFREMFØRING)

 

Torstein Aagaard-Nilsen: THE SEASON OF BLUE LIGHTS – HOMMAGE À G.L.; 12-13 MIN; 2008 (URFREMFØRING)

Tor Kristian Liseth/VJ Apelonius lager videokunst under konserten.

Ensemblet er blant Norges ypperste for samtidsmusikk, og kveldens program er definitivt samtidig! Tre urfremføringer av verk fra norske komponister, og et tre år gammelt stykke som aldri tidligere er blitt fremført i Norge. Dirigent er Baldur Brönnimann som det siste året har gjestet Bergen som operadirigent både for Georg Friedrich Haas / Jon Fosses Melancholia og Kaija Saariahos L’amour de loin.

 

Festivalkomponist Michael Finnissys Aprés-midi Dada er trygt plassert innenfor avantgardismen med sin tydelige referanse til det tyvende århundrets mest kompromissløst nyskapende kunstneriske bevegelse. Verket er ikke utstyrt med eget partitur, men har en rekke forskjellig typer instruksjoner til de ulike instrumentgruppene, som må tolkes av utøverne. Christian Jaksjøs Multitude – The Practice of Everyday Life har noen trekk som ligner Finnissys lekende og tilfeldige komposisjon. Jaksjø utforsker den regelbundne leken som komposisjonsprinsipp. Klaveret angir en tone som resten av orkesteret svarer med en akkord som er satt sammen der og da, men bestemt av komponistens grenser for spillet.

 

Torstein Aagaard-Nilsen har en interesse for «blå toner», kvarttoner som ikke er en del av den klassiske kunstmusikken, men som alltid har spilt en rolle i folke- og kirkemusikk. I The Season of Blue Lights har Aagaard-Nilsen latt tonene bakes inn i harmonikkens utvikling, en hyllest av Györgi Ligeti, og hans naturstemte horn i Hamburg-konserten. Natur spiller også en viktig rolle for Hermann Vogt, som har latt seg inspirere av Petter Dass’ salme «Herre Gud ditt dyre Navn og Ære» hvor blant annet jordens ødeleggelse skildres. Dette tar Vogt opp i et verk som tematiserer tilblivelse og død i naturen, og livets utvikling på jorden.

 

Konserten er støttet av Kultur- og kirkedepartementet, Norsk kulturråd, Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Norsk Musikkfond, Det Norske Komponistfond.

Facebook iconMeld deg på Facebook-evenementet!