michaelduch
  • Michael Francis Duch : Part Music for
    Double Bass
    : Verdenspremiere

  • Torsdag, 09.03
  • 22.30 - 23.00
  • Stairway, KODE 4, Rasmus Meyers allé 9
  • Michael Francis Duch

* inkluderer Okkyung Lee sin konsert som finner sted rett etter Part Music for Double Bass.

I det lydlige skjæringspunktet mellom et instrument på kanten av hørbarhet og støy som søker orden og sammenheng, vil den norske kontrabassisten Michael Francis Duch for aller første gang oppføre et nytt og stillferdig intenst verk av den britiske komponisten John Lely. Part Music for Double Bass (2017) omfavner forskjellige typer stillhet, forlenget harmonisk tonalitet, og er skrevet som to deler som skal spilles simultant. Kontrabassdelen av verket er utviklet i tett samarbeid med Michael Francis Duch, og tar i bruk en strengeteknikk som prioriterer ren intonasjon, men som likevel ikke er fremmed for varierende grader av buestøy og andre ustabiliteter. Den delen av lyden som er i mono filtrerer støyens etterklang, for slik å skape mer eller mindre stabile stemminger i relasjon til den akustiske delen. Stykket vil bli framført i det runde trappehuset på KODE 4, og vil kreve en hyperfokusert konsentrasjon fra lytteren, som på sin side vil premieres med en dyp reise inn i lyd og spenning.

Verk av:
John Lely – Part Music for Double Bass (2017)

Biografier:

Michael Francis Duch er en norsk bassist og førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Han har vært involvert i mer enn 60 innspillinger utgitt i ulike format, inkludert to soloalbum, og har spilt konserter i Europa, Asia og Nord-Amerika. Michael spiller i trio med Rhodri Davies og John Tilbury, i rockebandet Dog & Sky, improkvartetten LEMUR med Bjørnar Habbestad, Hild Sofie Tafjord og Lene Grenager, og i andre konstellasjoner. Ad hoc-samarbeid inkluderer Pauline Oliveros, Mats Gustafsson, Christian Wolff, Tony Conrad, Joëlle Léandre, med flere.

John Lely er komponist og musiker bosatt i London. Han skriver musikk og tekst, spiller på ulike gjenstander og elektronikk, og kuraterer musikkarrangement. Han er interessert i ulike lydlandskap, utvekslinger og erfaringer som kan oppstå gjennom bruken av en begrenset mengde musikalske byggesteiner. Han er sammen med James Saunders medforfatter av boken Word Events: Perspectives on Verbal Notation (Continuum 2012). John har kuratert konsertserien Music We’d Like to Hear sammen med Tim Parkinson og Markus Trunk siden 2005.

Presentert i samarbeid med nyMusikk Bergen.
Bestillingsverket er støttet av Kulturrådet.

Tweet This   Share this on Facebook