• Bli bedre kjent med Mirte Bogaert

Vi har snakket med Borealis Ung Komponist- deltager Mirte Bogaert for å høre hvordan hun har det, og hvordan hennes Borealis Ung Komponist- opplevelse har vært så langt!

Hvordan går det og hva driver du med for tiden?

Til tross for den nåværende situasjonen har jeg det egentlig veldig bra. Jeg er takknemlig for at jeg fortsatt har flere prosjekter jeg jobber på, selv om mange av planene mine har blitt kansellert, og framtiden fortsatt står ganske uklar.

Oktoberdans 2020 har akkurat skjedd! Jeg var danser i stykket Danced work in progress av Andrea Spreafico. Og så deltok jeg med mitt eget arbeid Solowork – forever working title. Her arbeidet jeg ut ifra idéen om at bevegelse kan være både nøyaktig og rytmisk på en måte som kan minne om språklig kommunikasjon. Dette arbeidet blir videre grunnlag for en produksjon i utvikling som heter REtransLATE, hvor jeg i samarbeid med to dansere, en musiker og en lysdesigner skal oversette materialet til musikk, andre dansestykker, tekst og lys.

Jeg forbereder også et stykke for unge publikummere i samarbeid med Mari Kvien Brunvoll og KODE. Her skal vi skape en performance hvor vi oversetter kunstverk til musikk og dans.

Så det er faktisk ganske mange ting som skjer i tillegg til Borealis Ung Komponist-programmet! Jeg elsker å arbeide med ulike ting samtidig – det er deilig å ha prosjekter med ulike formater som informerer hverandre, direkte eller indirekte.

Hvor er dere er i prosessen med Borealis Ung Komponist, og hvordan har det vært for deg så langt? 

Vi hadde akkurat vår andre workshop med Raven Chacon og ensemblet Currentes, som var veldig inspirerende. Vi fire komponistene arbeider nokså ulikt, og det er utrolig givende å ta del i hverandres prosesser.

Fram til nå har jeg hovedsakelig samlet på idéer, og studert grunnleggende musikkteori og skrive-programmer for musikk på datamaskinen. Mer og mer begynner jeg å innse at jeg heller burde bruke min bakgrunn som danser og koreograf til å skrive partiturer, enn å prøve å skrive en partitur i forlengelse av musikk tradisjonen. Det har vært veldig interessant å se at min måte å arbeide med koreografi på faktisk er ganske likt hvordan jeg kan arbeide med musikk-komposisjon.

Workshoppene er alltid veldig intense, fordi vi har lite tid og alle ønsker å prøve ut så mange idéer som mulig. Jeg er i hyper-konsentrasjon i 8 timer i strekk, tre dager på rad, fordi det også er interessant å følge de andre. Og på nettene fortsetter tankene, så det blir veldig intenst – men givende! Jeg er veldig glad for å få jobbe sammen med tre andre talentfulle komponister. Kunnskapen vi utveksler, og diskusjonene som oppstår, er veldig fruktbare.

Når komponerer du? Og hva må du ha for å få det til?

Det er nytt for meg å komponere for meg selv. Det at jeg arbeider med ulike prosjekter samtidig informerer nok hvordan jeg komponerer. Jeg tror jeg trenger å være travel for å utvikle idéer.

Jeg trenger også dansestudioet, både for å fordøye og generere. Her kroppsliggjør jeg noe av den musikalske inputen, og videre oversetter det til hva som så blir en komposisjon på papir.

Nå har jeg kommet til den delen av prosessen hvor jeg trenger å plukke ut og ta vekk, forme idéene til en satt komposisjon. For det trenger jeg bare tid og plass, uten mye annet som skjer. Å sette av hele dager hjemme fungerer godt. På slike dager er gulvet rundt meg dekket med papir i et forsøk på å skape et overblikk. Selv om jeg har noen enkle verktøy, savner jeg å ha et piano til å finne toner. Dette vil bli min første investering når jeg snart flytter til ny leilighet!

Din bakgrunn ligger hovedsakelig i koreografi og dans. Hvordan påvirker det din arbeidsprosess med musikk-komposisjon?

Det at jeg ikke har noen profesjonell bakgrunn i musikk, men i dans og koreografi, former ganske mye av arbeidsprosessen min. Mye av arbeidet skjer gjennom kroppen. Det er for meg som at det å forstå musikk kun er mulig gjennom å la det passere gjennom kroppen. Det å lytte til musikk og studere noter gjør jeg hovedsakelig i dansestudio, fordi det tillater meg å bevege kroppen samtidig. Noen ganger går jeg med og noen ganger mot takten, eller så skaper jeg andre rytmer med andre kroppsdeler. På dette tidspunktet stoler jeg bare på at disse rytmene forblir i kroppen min og informerer hva jeg skriver ned.

I musikk er det tradisjonelt, men generelt også fortsatt, ganske sterke konvensjoner knyttet til skape-prosessen. Det er ofte kortere tid enn det jeg er vant til, og består hovedsakelig av komponistens idéer, heller enn summen av en utveksling mellom de involverte. Jeg setter pris på at vi faktisk har ganske mye tid i Ung Komponist-programmet – selv om det fortsatt er mye mindre enn en danse-produksjon. Så det finnes rom til å arbeide med den utvekslingen som skjer mellom musiker og komponist, en måte å jobbe på som jeg liker best.

Jeg synes det er fascinerende å tenke på at en komponist hovedsakelig arbeider alene med å se for seg noe, for så å få det ned på en forståelig måte til musikerene. Det gjør faktisk øyeblikket av en opptreden veldig spesiell. Og ekstra spesielt nå i en tid med mange restriksjoner.

Og til slutt, hva inspirerer deg for tiden?

Min umiddelbare respons er at det som inspirerer meg mest er møtet med folk – prat og utveksling. Det føles så dyrebart for tiden. Jeg har også aldri før snakket så mye over telefonen med venner og kollegaer som ikke er i geografisk nærhet.

Bortsett fra det blir jeg om dagen veldig begeistret over rytmer. Jeg hører både på musikk av Steve Reich, Kronos Quartet og deres album Aheym, tradisjonell tyrkisk musikk og musikk fra ars subtilior.

En litt finurlig tredje inspirasjon for meg i disse dager, fordi jeg ikke er vant til det, er en generell følelse av sinne. Det kjennes som en sterk kraft og gir meg en følelse av at det jeg skaper betyr noe, selv om hva jeg skaper ikke er en reaksjon av sinnet, det bare bruker kraften.

Les mer om Mirtes arbeid på hennes hjemmeside!

Tweet This   Share this on Facebook