Borealis Ung Komponist

Borealis Ung Komponist er et mentorprogram som hvert år tar inn fire allsidige komponister i starten av sin karriere, som ønsker å videreutvikle sine ferdigheter. Sammen med et ensemble med tilholdssted på Vestlandet, får deltagerne jobbe med internasjonalt anerkjente komponister som sine mentorer, over en periode på 8 måneder. Sluttresultatet er fire flunkende nye verk som presenteres under festivalen. Utlysning til Borealis Ung Komponist finner sted i mai hvert år, og programmet løper fra august til mars.

Tidligere deltagere Borealis Ung Komponist
2017–18: Alan Ó Ragallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø.
2018–19: Alexander Fiske Fosse, Harald Jordal Johannessen, Rakel Nystabakk og Stephan Meidell.
2019–20: Aslak Bjørge Hermstad, Eva Pfitzenmaier, Hilde Annine Hasselberg og Steinar Yggeseth.

Årets deltagere er annonsert! Les om de fire nye deltagerne her.

Les om årets mentorer her.

Les om årets ensemble her.

Borealis Ung Komponist er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond, Bergen kommune, Kulturrådet og Vestland fylkeskommune.

Borealis Ung Komponist Latest News

24th November 2020

Bli bedre kjent med Vegar Guleng

Vi har snakket med Borealis Ung Komponist- deltager Vegar Guleng for å høre hvordan han har det, og hvordan hans Borealis Ung Komponist- opplevelse har vært så langt!

Hvordan går det og hva driver du med for tiden? 

Det går bra! Jeg bor for øyeblikket i Trondheim, der jeg underviser ved Institutt for Musikk, NTNU. På fritiden prøver jeg å innynde meg hos fosterhjems-katten vår – han har okkupert kontoret som liksom skulle ha vært min komponist-hule. Også komponerer jeg så klart! Nå fokuserer jeg på stykket til BUK, deretter planlegger jeg å gå inn i en liten periode der jeg skriver kormusikk. 

Hvor er dere er i prosessen med Borealis Ung Komponist, og hvordan har det vært for deg så langt? 

Det er kjempespennende. For noen instrumenter vi jobber med, og for noen musikere! Jeg har hatt en del instrumentering i mine studier, men vi snakket aldri om organetto, for å si det sånn… Dette er nytt farvann for oss alle fire, og nettopp det skaper en frydefull utrygghet – i hvert fall for meg! 

Jeg tør ikke si noe generelt om hvor vi er i prosessen, men for min del har det gått mest tid har til å utforske instrumentenes muligheter og begrensninger, særlig med tanke på ulike klanger og teksturer. Tidsrammene til prosjektet er relativt rause, og derfor har det vært mulig å bruke en del tid til å eksperimentere sammen med musikerne. Dette har gitt meg en idébank. Det jeg må gjøre nå, er å strukturere idéene mine på en logisk måte. Min erfaring er at dette nesten alltid er den viktigste og vanskeligste jobben. 

Hvordan er det å samarbeide i en gjeng fra såpass ulike bakgrunner? 

Det er lærerikt! Tord og jeg er de to med en typisk komposisjons-bakgrunn, og ikke overraskende er det også vi som har likest tilnærming. Både Mirte og Agnes har noen ganger hatt tilnærminger som aldri hadde falt meg inn, simpelthen fordi de henter impulser fra andre erfaringsområder. Ofte er resultatene veldig inspirerende! Jeg lærer mye av alle de tre andre deltakerne, og jeg håper at de også opplever at jeg bidrar overfor dem. 

Når komponerer du? Og hva må du ha for å få det til? 

Jeg trenger ro! Målet er å komponere litt hver dag. Utfordringen er å finne både den ytre og indre roen i en travel hverdag. Det er ikke alltid like lett, men jeg synes at jeg blir flinkere og flinkere. 

Og til slutt, hva inspirerer deg for tiden?

I stykket mitt til BUK lar jeg meg inspirere av lyder som kan gi assosiasjoner både til det naturlige/ fysiske, og til det subjektive/ emosjonelle. Det er noe sårbart ved denne typen lyder, og jeg hører dem overalt rundt meg. Det kan være vinden som i møte med et gjerde høres ut som et menneske som klynker. Det kan være en huske som svaier i vinden, og med ett fortoner seg som barnegråt. Det kan være lyder man ikke vet hvor stammer fra, men som fremstår som dypt sårbare og menneskelige. Interessen for denne typen lyder har for så vidt fulgt meg lenge; ikke desto mindre er jeg glad for å fordype meg i dem, og la meg inspirere av dem. 

Sjekk ut noe av arbeidet til Vegar på Soundcloud og på Youtube!

10th November 2020

Bli bedre kjent med Mirte Bogaert

Vi har snakket med Borealis Ung Komponist- deltager Mirte Bogaert for å høre hvordan hun har det, og hvordan hennes Borealis Ung Komponist- opplevelse har vært så langt!

Hvordan går det og hva driver du med for tiden?

Til tross for den nåværende situasjonen har jeg det egentlig veldig bra. Jeg er takknemlig for at jeg fortsatt har flere prosjekter jeg jobber på, selv om mange av planene mine har blitt kansellert, og framtiden fortsatt står ganske uklar.

Oktoberdans 2020 har akkurat skjedd! Jeg var danser i stykket Danced work in progress av Andrea Spreafico. Og så deltok jeg med mitt eget arbeid Solowork – forever working title. Her arbeidet jeg ut ifra idéen om at bevegelse kan være både nøyaktig og rytmisk på en måte som kan minne om språklig kommunikasjon. Dette arbeidet blir videre grunnlag for en produksjon i utvikling som heter REtransLATE, hvor jeg i samarbeid med to dansere, en musiker og en lysdesigner skal oversette materialet til musikk, andre dansestykker, tekst og lys.

Jeg forbereder også et stykke for unge publikummere i samarbeid med Mari Kvien Brunvoll og KODE. Her skal vi skape en performance hvor vi oversetter kunstverk til musikk og dans.

Så det er faktisk ganske mange ting som skjer i tillegg til Borealis Ung Komponist-programmet! Jeg elsker å arbeide med ulike ting samtidig – det er deilig å ha prosjekter med ulike formater som informerer hverandre, direkte eller indirekte.

Hvor er dere er i prosessen med Borealis Ung Komponist, og hvordan har det vært for deg så langt? 

Vi hadde akkurat vår andre workshop med Raven Chacon og ensemblet Currentes, som var veldig inspirerende. Vi fire komponistene arbeider nokså ulikt, og det er utrolig givende å ta del i hverandres prosesser.

Fram til nå har jeg hovedsakelig samlet på idéer, og studert grunnleggende musikkteori og skrive-programmer for musikk på datamaskinen. Mer og mer begynner jeg å innse at jeg heller burde bruke min bakgrunn som danser og koreograf til å skrive partiturer, enn å prøve å skrive en partitur i forlengelse av musikk tradisjonen. Det har vært veldig interessant å se at min måte å arbeide med koreografi på faktisk er ganske likt hvordan jeg kan arbeide med musikk-komposisjon.

Workshoppene er alltid veldig intense, fordi vi har lite tid og alle ønsker å prøve ut så mange idéer som mulig. Jeg er i hyper-konsentrasjon i 8 timer i strekk, tre dager på rad, fordi det også er interessant å følge de andre. Og på nettene fortsetter tankene, så det blir veldig intenst – men givende! Jeg er veldig glad for å få jobbe sammen med tre andre talentfulle komponister. Kunnskapen vi utveksler, og diskusjonene som oppstår, er veldig fruktbare.

Når komponerer du? Og hva må du ha for å få det til?

Det er nytt for meg å komponere for meg selv. Det at jeg arbeider med ulike prosjekter samtidig informerer nok hvordan jeg komponerer. Jeg tror jeg trenger å være travel for å utvikle idéer.

Jeg trenger også dansestudioet, både for å fordøye og generere. Her kroppsliggjør jeg noe av den musikalske inputen, og videre oversetter det til hva som så blir en komposisjon på papir.

Nå har jeg kommet til den delen av prosessen hvor jeg trenger å plukke ut og ta vekk, forme idéene til en satt komposisjon. For det trenger jeg bare tid og plass, uten mye annet som skjer. Å sette av hele dager hjemme fungerer godt. På slike dager er gulvet rundt meg dekket med papir i et forsøk på å skape et overblikk. Selv om jeg har noen enkle verktøy, savner jeg å ha et piano til å finne toner. Dette vil bli min første investering når jeg snart flytter til ny leilighet!

Din bakgrunn ligger hovedsakelig i koreografi og dans. Hvordan påvirker det din arbeidsprosess med musikk-komposisjon?

Det at jeg ikke har noen profesjonell bakgrunn i musikk, men i dans og koreografi, former ganske mye av arbeidsprosessen min. Mye av arbeidet skjer gjennom kroppen. Det er for meg som at det å forstå musikk kun er mulig gjennom å la det passere gjennom kroppen. Det å lytte til musikk og studere noter gjør jeg hovedsakelig i dansestudio, fordi det tillater meg å bevege kroppen samtidig. Noen ganger går jeg med og noen ganger mot takten, eller så skaper jeg andre rytmer med andre kroppsdeler. På dette tidspunktet stoler jeg bare på at disse rytmene forblir i kroppen min og informerer hva jeg skriver ned.

I musikk er det tradisjonelt, men generelt også fortsatt, ganske sterke konvensjoner knyttet til skape-prosessen. Det er ofte kortere tid enn det jeg er vant til, og består hovedsakelig av komponistens idéer, heller enn summen av en utveksling mellom de involverte. Jeg setter pris på at vi faktisk har ganske mye tid i Ung Komponist-programmet – selv om det fortsatt er mye mindre enn en danse-produksjon. Så det finnes rom til å arbeide med den utvekslingen som skjer mellom musiker og komponist, en måte å jobbe på som jeg liker best.

Jeg synes det er fascinerende å tenke på at en komponist hovedsakelig arbeider alene med å se for seg noe, for så å få det ned på en forståelig måte til musikerene. Det gjør faktisk øyeblikket av en opptreden veldig spesiell. Og ekstra spesielt nå i en tid med mange restriksjoner.

Og til slutt, hva inspirerer deg for tiden?

Min umiddelbare respons er at det som inspirerer meg mest er møtet med folk – prat og utveksling. Det føles så dyrebart for tiden. Jeg har også aldri før snakket så mye over telefonen med venner og kollegaer som ikke er i geografisk nærhet.

Bortsett fra det blir jeg om dagen veldig begeistret over rytmer. Jeg hører både på musikk av Steve Reich, Kronos Quartet og deres album Aheym, tradisjonell tyrkisk musikk og musikk fra ars subtilior.

En litt finurlig tredje inspirasjon for meg i disse dager, fordi jeg ikke er vant til det, er en generell følelse av sinne. Det kjennes som en sterk kraft og gir meg en følelse av at det jeg skaper betyr noe, selv om hva jeg skaper ikke er en reaksjon av sinnet, det bare bruker kraften.

Les mer om Mirtes arbeid på hennes hjemmeside!

28th October 2020

Borealis Ung Komponist Workshop #2

Borealis Ung Komponist Workshop #2 fant sted i forrige uke på Kunsthuset Wrap. Denne gangen var det Raven Chacon som var mentor – over skjerm og fra en helt annen tidssone! All respekt til Raven som holdt kurs hele veien fra New Mexico, og måtte stå opp kl 02 på natten! Første dag bestod for det meste av samtaler mellom deltagerene, ensemblet Currentes og Raven Chacon. De reflekterte rundt Ravens egen praksis, og det ble stilt en rekke spørsmål om rollen til musiker og komponist.

“Er komponistens rolle å bestemme, eller er rollen hovedsakelig å organisere et rom for lytting?”

“Hva er forskjellen mellom en performer og musiker?”

“Hvordan kan man forholde seg til det som skjer på scenen som ikke er musikk?”

De to siste dagene fikk hver av deltagerene tid til å utforske sitt materiale sammen med musikerne fra Currentes. Det ble mange fine musikalske øyeblikk å ta med seg videre, for eksempel da musikerne skulle kanalisere sin indre tømmerhogger som roper ut i skogen! Deltagerene fikk alle konkretisert stykkene sine litt mer på papiret, og vi gleder oss til å se hvor langt de har kommet til neste workshop, som holdes i slutten av november med mentor Alwynne Pritchard!

7th September 2020

Borealis Ung Komponist Workshop #1

I september var det duket for første workshop med de nye deltagerne i Borealis Ung Komponist, ensemblet Currentes og mentor Øyvind Torvund! Dette var første gang de nye komponistene møtte både hverandre og ensemblet, og det var veldig fint å bli kjent!

Komponistene jobbet både hver for seg og sammen, og dagene bestod av mye testing, spørsmål og samtaler. De har blant annet jaktet på grunntonen i rommet, fått prøvd å spille organetto, reflektert rundt ord som værsyk, jålekaffe, og fiskeflokk… Selv om de kjenner på en nostalgi for lyden av fulle saler med publikum tett i tett, virker de alle bestemt på å utfordre seg selv og engasjerte til å benytte muligheten for å prøve ut nye sider ved egen komposisjonsvirksomhet.

Vi gleder oss til fortsettelsen! Neste workshop er i oktober med mentor Raven Chacon.

Hans Knut Sveen fra ensemblet viser fram sin organetto
24th June 2020

MØT KOMPONISTENE

Borealis Ung Komponist 2020/21

Det er med stor glede vi nå annonserer de fire nye deltagerne i vårt mentorprogram Borealis Ung Komponist! Etter endt søknadsfrist for årets runde var det kommet inn over dobbelt så mange søknader som i fjor, og vi er stolte over å kunne levere et mentorprogram som knytter internasjonale mentorer med lokale komponistspirer og nytenkende musikere.

Årets utvalgte deltagere er Agnes Hvizdalek, Mirte Bogaert, Tord Kalvenes og Vegar Guleng – en bukett av spennende nye stemmer, alle med musikalske investeringer i Bergen og Vestlandet. Med veldig ulike bakgrunner innen alt fra komposisjon og improvisasjon, til samtidsdans og kormusikk blir dette en spennende gjeng å følge gjennom de neste 8 månedene. De fire deltagerne skal skrive musikk for det anerkjente tidligmusikkensemblet Currentes, og får gjennom hele høsten og frem mot Borealis 2021 kyndig veiledning fra årets tre mentorer: Alwynne Pritchard (UK/NO), Raven Chacon (US) og Øyvind Torvund (NO). 

Agnes Hvizdalek

Foto: Lisi Charwat

Som sanger og improvisasjonsmusiker utforsker Agnes Hvizdalek samspillet mellom intuisjon og refleksjon, mellom individet, det kollektive og omverdenen. Som deltager i Borealis Ung Komponist skal hun for første gang lage musikk som fremføres av andre enn henne selv. Hun har fra tidlig vært opptatt av eksperimentell musikk og av stemmen som instrument, noe som preger hennes abstrakte vokalmusikk. Agnes har turnert internasjonalt som utøver, tatt kurs i komposisjon, improvisert- og samtidsmusikk ved University of Music and Performing Arts Vienna, og studert ulike aspekter ved organisert lyd, fra kultur- og sosialantropologi til fonetikk, musikkvitenskap og ledelse. Agnes ble født i Østerrike, og flyttet til Norge i 2008.

Mirte Bogaert

Foto: Maria Baoli

Mirte Bogaert er koreograf og danser. Hun ble utdannet ved Skolen for Samtidsdans (nå Høyskolen for dansekunst) i Oslo i 2014, og videreutdannet seg ved P.A.R.T.S. – Performing Arts Research and Training Studios i Brussel fra 2017–18. Mirte skaper scenekunst, og jobber helst tverrfaglig gjennom ulike samarbeid. Selv om karrieren har dans og koreografi som utgangspunkt har hun alltid hatt en fot i musikken, og hun har de siste årene også deltatt på workshops og kurs med komponister og musikere som Robyn Schulkowsky, Luc Vaes og Stephan Prins. Hennes arbeid fokuserer på kombinasjonen av lyd, tekst og bevegelse plassert inn i koreografiske strukturer. For å kunne kombinere disse ulike kunstformene, lager Mirte grafiske partiturer, som anvendes både som verktøy for å oversette mellom de ulike formene, og som et kunstnerisk produkt som presenteres sammen med, eller i stedet for forestillingen.

Tord Kalvenes

Foto: Sigrun Risa

Tord Kalvenes er utdannet med en mastergrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo. Han har også studert komposisjon og ensembleledelse ved Norges Musikkhøgskole. Som komponist har Tord samarbeidet med en rekke ensembler med hovedvekt innen vokal- og kirkemusikksjangeren, ofte også som sangutøver. I 2020 ble verket hans Missa De Lumine nominert i kategorien “årets verk” til Musikkforleggerprisen. Verket ble urfremført av Bergen Domkor på Festspillene 2019. I 2017 startet Tord vokalensemblet Tabula Rasa, et bergensbasert sangensemble som jobber med konseptuelle produksjoner, improvisasjon og nye tilnærminger til performative uttrykksmåter. Mye av musikken hans er utgitt gjennom Cantando Musikkforlag og Norsk Noteservice.

Vegar Guleng

Foto: Anette Guleng

Vegar Guleng begynte med pianotimer i en alder av seks år, og ble tidlig utfordret til å komponere. I begynnelsen av 20-årene tok han privattimer i komposisjon med Wolfgang Plagge og satslæreemner ved Universitetet i Oslo. Senere flyttet han til Trondheim der han fortsatte studiene, og i 2018 fullførte han en master i komposisjon med Ståle Kleiberg som veileder. Somrene 2018 og 2019 deltok Vegar på sommerskolen Musica Soundmine i Belgia, ledet av den belgiske komponisten Wim Henderickx. Dette har videre ført til samarbeidsprosjekter og fremførelser med Antwerpen Symfoniorkester og HERMESensemble.

13th May 2020

Ny runde av Borealis Ung Komponist – søk nå!

Årets mentorer f.v.: Øyvind Torvund, Alwynne Pritchard & Raven Chacon

Vi ser nå etter fire nye deltagere som kan delta i vårt årlige mentorprogram; Borealis Ung Komponist!

Årets mentorer er tre sterke stemmer innen moderne komposisjon: Alwynne Pritchard (NO/UK), Raven Chacon (US) og Øyvind Torvund (NO).

Søknadsfristen er mandag 8. juni – og vi oppfordrer alle med en komponistspire i magen om å søke.

For detaljert informasjon om årets mentorprogram og praktiske detaljer rundt hvordan du søker – les mer her!

12th March 2020

Borealis Ung Komponist – takk for i år!

Borealis Ung Komponist 2019/20 endte med en nydelig konsert i St. Jakob kirke i Bergen, 7. mars, kl. 18.00. På scenen stod YrrY og fremførte verkene til våre fire komponister: Aslak Bjørge Hermstad, Eva Pfitzenmaier, Hilde Annine Hasselberg og Steinar Yggeseth. Ensemblet har jobbet tett sammen med komponistene for å teste ut ideer og forme de musikalske utrykkene og finurligetene som komponistene ville ha frem. Under stødig veiledning fra årets mentorer Carmina Escobar, Elaine Mitchener, Therese B. Ulvo og Øyvind Torvund utviklet de fire komponistene verk Borealis kunne presentere med stolthet på årets festival. Også NRK-journalist Marion Hestholm var begeistret og kalte konserten for “et høydepunkt” i en av sine rapporter dedikert Borealis 2020, i Spillerom Søndag.

Hør episoden her med intervju med de fire komponistene, og utdrag fra alle verkene.

Verkene som ble fremført var:
Hilde Annine Hasselberg – SYKT RØRENDE! 10′
Aslak Bjørge Hermstad – (Un)voiced movement 8′
Steinar Yggeseth – Sounds Like 16′
Eva Pfitzenmaier – All we own / And now this 16′

Anmeldelse av Borealis Ung Komponist-konserten i det polske kulturmagasinet Ruch Muzyczny (4 sider):

Borealis@Ruch-Muzyczny

Konsertprogram for Borealis Ung Komponist-konserten (2 sider):

Borealis_2020_Handout_BUK_01

24th January 2020

Tiden for endelige valg

Nytt år begynte med  fjerde og siste workshop våre Unge Komponistene hadde med Øyvind Torvund som mentor. Øyvind har vært med som mentor i Borealis Ung Komponist helt fra starten i 2017, og gav komponistene kjærkomne råd for siste fase av komponeringen. Tiden var nå inne for å ta noen endelige valg og se for seg konserten i sin fullendte form. Samtalen dreide seg mye om hvordan kommunisere verkenes ideer best mulig til publikum, og komponistene hadde to fulle dager til å gå gjennom stykkene sine sammen med musikerne i YrrY. Kunstnerisk leder Peter Meanwell var også innom for å sette igang tanker om hvordan vi best mulig kan formidle konserten visuelt og funksjonelt for publikum. Prøvene lover absolutt godt for konserten 7. mars, og vi ser 4 selvstendige og viljesterke verk komme tilsyne.

2nd January 2020

Bitene faller på plass

Tredje samling av Borealis Ung Komponist er bak oss. Denne gangen har de fire deltagerne i mentorprogrammet vårt jobbet sammen med mentoren Therese B. Ulvo som ofte blir beskrevet som en utøverkomponist: Hun arbeider med mennesket i stedet for et instrument, i tett prosess med utøverne hun skriver for. 

I begynnelsen av desember møttes Therese og komponistene i St. Jakob kirke for den tredje workshopen i mentorprogrammet. Nå har verkene virkelig begynt å ta form! De har snakket mye om hvordan partiturene kan utformes for å formidle intensjonene til komponistene. Og også lyttet til masse ulik musikk, og jobbet sammen med å sette ord på hva de hører og hvordan det kan beskrives og formidles. 

To av dagene jobbet komponistene sammen med ensemblet Yrry der nye partitur ble tolket, knadd og bearbeidet.

Neste gang komponistene møtes skal de ha med ferdige partiturer som skal prøves ut for en siste finpuss og justering før Borealis 2020. 

18th October 2019

Vi er halvveis!

Vi har nå lagt bak oss andre samling av Borealis Ung Komponist, og med det er vi halveis i mentorprogrammet vårt som skal avsluttes når de fire deltagerne presenterer sine nykomponerte verk under Borealis 2020. Denne gangen jobbet komponistene sammen med en ny mentor – vokalist og bevegelseskunstner Elaine Mitchener fra London. Elaine spesialiserer seg i eksperimentellt musikkteater, dans og improvisasjon.

Mandag 14. oktober møttes Elaine og komponistene i St. Jakobs kirke for å sette i gang workshopen. Den første dagen ble pust og kropp satt i fokus. Det ble snakket om kroppspråk og hvordan kroppen formidler levd liv og følelser. Fokuset flyttet seg naturlig over til å handle om komponistenes idéer, og hvordan de kan finne frem til hovedfokuset som de skal dyrke videre herfra. Elaine, som er en erfaren kunstner, delte erfaringer fra sitt eget arbeid med komponistene. 

Den praktiske delen av workshopen denne dagen gikk ut på å synge bursdagssangen. Alle fikk lov til å synge i hver sin toneart samtidig, og med så lange toner de klarte på et pust. Etterpå så de på grafiske partiturer og tok med seg steiner og pinner inn for å gå løs på fluxus-stykker sammen. 

De neste dagene ble tilbragt på Wrap – tverrfaglig produksjonslokale og arena for kunst i Møllendalsveien. Elaine, komponistene og ensemblet YrrY, utforsket og spiste gulrotsuppe vegg i vegg med en skrekkfilminnspilling. 

Nå har komponistene tid til å utvikle sine verk frem til neste samling, som tar sted 9.–11. desember. Da kommer Therese B. Ulvo til byen for å jobbe med dem.

23rd August 2019

Vi er i gang!

Tredje runde av vårt mentorprogram Borealis Ung Komponist er i gang! Mandag 19. august var første dag av programmet, og alle møttes på Hordaland Kunstsenter for introduksjonsdag. Her fikk de fire komponistene og ensemblet YrrY presentert seg selv, og de fikk bli bedre kjent med sine fire mentorer – tre av dem via Skype, mens Carmina Escobar var i byen for å jobbe med komponistene og ensemblet. Praktisk informasjon, fruktfat, live musikk og spenning preget en deilig første dag.

F.v. Mari Galambos Grue, Håkon Skjæret, Eva Pfitzenmaier, Owen Weaver, Steinar Yggeseth, Carmina Escobar, Aslak Bjørge Hermstad, Hilde Annine Hasselberg. Foto: Magdalena Kuna

Tirsdag kom de i gang med workshop 1. Alle workshopene som komponistene og ensemblet skal delta på denne høsten finner sted i St. Jakob kirke i Bergen sentrum. Carmina Escobar ledet an med grundig oppvarming av stemmebånd og kropp. Carmina sin mangeårige erfaring med lydlig massasje (sonic massage) ble tatt i bruk, og alle komponistene fikk en innføring i konseptet. Allerede første dagen ble det laget små verk med fokus på stemmen og rommet, der komponistene var utøvere i hverandres verk. Workshopen bar preg av en lekenhet, men satte samtidig store krav til at komponistene hengir seg og stoler på hverandre – noe som kommer godt med når man skal jobbe tett sammen i en seksmånedersperiode.

Dag 2 ble den lydlige massasjen plukket opp igjen. Grupper på fire sang/hulket/vibrerte på en utvalgt mottager, og jobbet med å få mottagerens indre benstruktur til å reagere på lydbølgene som ble sendt inn i kroppen ved å lage en slags trakt rundt munn og nese. Stemningen var lattermild, meditativ og varm. Oppvarmingen til Carmina ble en viktig del av å skape et samhold innad i gruppen – det ble til og med utvekslet kjærlighetshistorier i lunsjen.Lydene som vibrerte i rommet i løpet av workshopen var mangfoldige og kreative – følelsesladede, sårbare og brutale! Generelt var det mye følelser og Carmina snakket mye om emosjoner i sangen. Hvordan kroppen må tro på det den gjør, ikke bare imitere det.

Dag 3 var satt av for at komponistene kunne teste konkrete ideer med ensemblet. Komponistene hoppet hodestups inn i utforskingen og testet ut et mangfold av ideer som strakk seg fra fadderukebrøl, tekstlige krumspring på ulike språk og harpelek, til stortrommetransducerhøytalere og grafiske partitur.

Vi gleder oss til fortsettelsen – følg komponistenes utvikling her og ved å følge #borealisungkomponist på Instagram.

18th June 2019

Dette er årets Borealis Ung Komponist-deltagere!

Rekordmange søknader kom inn til tredje runde av vårt mentorprogram Borealis Ung Komponist– og vi er utrolig glade for å se hvor mange som viser interesse for denne typen program. Tusen takk til alle som søkte!

De fire heldige som skal delta på årets versjon av Borealis Ung Komponist er nå valgt ut, og vi gleder oss til å se disse sterke stemmene utvikle seg videre gjennom en høst og vinter med mentorprogrammet.

Vi presenterer årets deltagere:

 Aslak Bjørge Hermstad

Foto: Kristoffer Øen

Aslak Bjørge Hermstad er komponist, og har bachelor i komposisjon fra Griegakademiet. Han har bakrgunn som pønk-, og senere klassisk gitarist. Han er glad i å utforske og hente inspirasjon fra ulike uttrykk, samtidig som han har en dyp interesse for de sosiale og politiske sidene av musikk.

Eva Pfitzenmaier

Foto: Klara Sofie Ludvigsen

Eva er født og oppvokst i Tyskland, har studert på konservatoriet i Amsterdam, og flyttet til Bergen for 10 år siden. Hun jobber mye sjangeroverskridene og multidisiplinært som vokalist, performer, komponist og tekstforfatter. Musikken hennes henter inspirasjon fra både samtidsmusikk, elektronisk musikk, alternativ pop og tradisjonell musikk fra hele verden.

Hilde Annine Hasselberg

Foto: Øystein Grutle Haara

Hilde Annine Hasselberg er klassisk sopran og har sin utdanning fra Griegakademiet i Bergen. Hun har også videreutdanning i Live-elektronikk fra Norges Musikkhøyskole og det er gjennom denne utdanningen at hun startet å komponere. Hasselberg har samarbeidet bl.a med Transiteatret-Bergen, BIT20 Ensemble og Borealis og har lenge vært aktiv innen ny-musikkmiljøet i Bergen både som sanger, komponist og i sceniske produksjoner.

Steinar Yggeseth

Steinar Yggeseth er komponist og har studert ved Norges musikkhøgskole. Han arbeider ofte med soniske relasjoner, og hans verk utspiller seg ofte et sted mellom klang og tone. Improvisatoriske elementer er gjerne en del av hans verk, enten i prosessen, eller inkorporert i verkets framføring. Hans musikk varierer fra større ensembler til små intime sfærer.

1st June 2019

Rekordmange søkere!

Årets mentorer som de heldige deltagerne vil jobbe med frem mot Borealis 2020!

Søknadsfristen for å søke seg inn på mentorprogrammet Borealis Ung Komponist er nå utgått.
Vi er utrolig glade for å kunne melde at vi har fått inn rekordmange søknader til Borealis Ung Komponist 19/20!
Søknadene gjennomgås i disse dager og de fire deltagerne vil bli annonsert senere i juni.

1st May 2019

Borealis søker fire nye deltagere til mentorprogrammet Borealis Ung Komponist!

Vi gleder oss til en tredje runde med vårt mentorprogram Borealis Ung Komponist og ser etter 4 allsidige musikkskapere som er i startfasen av sin karriere, og som ønsker å videreutvikle sine ferdigheter.

Vi ønsker å være med på å skape et rikt og levende musikkmiljø i Bergen og på Vestlandet, og tilbyr derfor et mentorprogram som strekker seg over 8 måneder, og ender med en fremførelse av nye verk på Borealis i Bergen, skapt av deltagerne. Deltagerne vil følges opp av 4 internasjonalt anerkjente komponister og jobbe tett sammen med et ensemble gjennom 4 samlinger som strekker seg fra august 2019 og frem til urfremførelse på Borealis i mars 2020. Alle samlingene finner sted i Bergen. Med andre ord: 4 deltagere, 4 mentorer, 1 ensemble, 4 samlinger over 8 måneder, og et hav av muligheter.

Mentorprogrammet skal være en trygg utviklingsarena, samtidig som deltagerne må være forberedt på å utfordre seg selv, og å jobbe både i gruppe og selvstendig. Mentorprogrammet er tenkt for gryende komponister i alle aldre som ønsker å utforske komposisjonshåndverket dypere. Vi er interessert i å samle en mangfoldig gruppe mennesker med ulike musikalske preferanser. Deltagerne trenger ikke jobbe utelukkende med notert musikk, det er åpent for å bruke andre metoder for å formidle sine musikalske ideer, som for eksempel grafiske partitur. Vi oppfordrer alle som synes mentorprogrammet virker interessant og relevant, til å søke – uansett kjønn, alder og musikalsk bakgrunn! Dette er en helt unik mulighet til å ta et steg videre, under veiledning fra noen av de dyktigste og mest kreative komponistene fra hele verden, og i tett samarbeid med dyktige musikere.

Årets mentorer er et nøye utvalg av fire internasjonalt anerkjente komponister fra Norge og utlandet: Carmina Escobar (MX), Elaine Mitchener (UK), Therese B. Ulvo (NO) og Øyvind Torvund (NO). I tillegg til tett oppfølging fra mentorene, vil deltagerne arbeide sammen med trioen som verkene skrives for – et lag med spennende og ambisiøse musikere bosatt i Bergen. Trioen heter YrrY, og består av vokalist Mari Galambos Grue og perkusjonistene Håkon Skjæret og Owen Weaver. Se praktisk informasjon for detaljer rundt instrumentasjon.

Mentorprogrammet Borealis Ung Komponist har som mål å oppmuntre til bredere diskusjon om, og formidling av komponisters arbeid på Vestlandet. Det ønsker også å utfordre deltagerne til å tenke utenfor de etablerte musikalske normene, og å knytte tettere bånd mellom utøvere og komponister i regionen.

Er du usikker på om dette er noe for deg? Ta kontakt med oss for mer informasjon om mentorprogrammet!

Praktisk informasjon

Mentorprogrammet løper fra august 2019 til mars 2020. Verkene urfremføres på Borealis 2020 som finner sted 4.–8. mars i Bergen. Borealis jobber også for å ta verkene på turné i regionen etterfølgende. Borealis kan etter avtale bidra med støtte til reise og opphold.

Samlingene
Mentorprogrammet er delt opp i 4 samlinger med 3 dagers varighet. Samlingene består av workshops og møter med mentorene, samt prøver med trioen YrrY. Det kreves at deltagerne jobber med stykkene sine på egenhånd mellom hver samling.

Samlingene vil finne sted i uke 34 (inkludert introduksjonsmøte, totalt 4 dager), 42, 50 og 3 (2020).

I tillegg vil det bli en periode med prøver i forkant av konserten på Borealis 2020.

Utvelgelsen
Borealis er på jakt etter nye, friske stemmer, og velger ut deltagerne basert på motivasjon, idé og bakgrunn, samt evne til å jobbe sammen og den endelige gruppesammensetningen. Søkere med tilknytning til Vestlandet kan prioriteres. Mentorprogram og konsert inngår som del av Borealis sitt kunstneriske program.

Mentorene
Carmina Escobar, Elaine Mitchener, Therese B. Ulvo, Øyvind Torvund

Ensemblet
YrrY: 
Håkon Skjæret og Owen Weaver – perkusjon
Mari Galambos Grue – vokal

Instrumentspesifikasjon:

  • En stk konsertbasstromme (Grand Cassa). Konsertbasstrommen kan modifiseres med både akustiske og elektroniske verktøy/lydkilder/objekter
  • Kroppene og stemmene til perkusjonistene
  • Andre slagverkinstrumenter kan benyttes som et tillegg til konsertbasstrommen, men må bestemmes i dialog med perkusjonistene.

Stemmespesifikasjon:
Mari er en lyrisk koloratursopran. Hun har altså en lett og lys stemme, som kan synge raske løp og store sprang med letthet. Registeret hennes er fra a-d3. Stemmen låter sterkest fra tostrøken oktav, og best med melodilinjer som beveger seg i tonehøyde. Jo mørkere leiet er, jo svakere blir stemmen hennes. Hun blander gjerne tale og sang, og er åpen for å teste ut ulike ting stemmen hennes kan gjøre.

Søknad
Søknadsfrist er 31. mai 2019. 

Søknader sendes til post@borealisfestival.no. Spørsmål kan rettes til daglig leder for Borealis, Tine Rude, tine@borealisfestival.no

Søknadskriterier:
– du er i startfasen av ditt løp som musikkskaper, uavhengig av alder

– du har et ønske om å utvikle deg videre

– du ønsker veiledning med profesjonelle rammer

– du har en eller flere ideer om hvordan du vil eksperimentere med musikerne i trioen

– du evner å formidle dine musikalske ideer til musikere

– du kan delta på alle samlingene til mentorprogrammet i Bergen

Søknad skal inneholde følgende:
– motivasjonsbrev (skriv om deg selv, hvorfor du søker, din eventuelle tilknytning til Vestlandet. Beskriv dine musikalske ideer, og hva du ønsker å teste ut med trioen)

– musikalsk CV (utdanning, fremførelser, kurs, utgivelser osv)

– lyd/videoopptak av egne verk (kan sendes som linker)

Borealis Ung Komponist er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond, Kulturrådet, Bergen kommune og Hordaland Fylkeskommune.

Borealis er en festival for sjangerkryssende musikk og kunst som finner sted i mars hvert år, i Bergen. Borealis er et sted for eventyrlystne lyttere, og feirer musikk som er litt annerledes. Vi presenterer nye prosjekter fra Norge og hele verden som presser grensene for hva musikk er, og hvordan vi lytter.

11th March 2019

Borealis Ung Komponist er over for denne gang!

Borealis Ung Komponist 2018/19 ble avsluttet med en fantastisk konsert i St. Jakob kirke under Borealis 2019. De fire deltagernes verk ble fremført av Saxifraga Quartet i en fullsatt kirke. 

Verkene er utviklet av de fire komponistene Rakel Nystabakk, Stephan Meidell, Harald Jordal Johannessen og Alexander Fiske Fosse i tett samspill med Saxifraga Quartet. Mentorene i andre runde av Borealis Ung Komponist har vært Maja S. K. Ratkje (NO), Juliana Hodkinson (DE), Jessie Marino (US) og Øyvind Torvund (NO) som har fulgt deltagerne tett gjennom den åtte måneder lange prossessen. Mentorene har med sine ulike kompositoriske metoder og bakgrunner veiledet og inspirert deltagerne i Borealis Ung Komponist gjennom en komposisjonsprosess der en idé blir til et ferdigstilt verk. Det har vært en intens høst, med samlinger som har involvert alt fra lange samtaler om musikk, til uttesting av materiale på musikerne i Saxifraga Quartet. Deltagerne har kommet tett på både mentorene, og musikerne, og fått føle på hva det vil si å ferdigstille et verk, og hvilke hensyn man må ta på veien. Ideer har oppstått og blitt forkastet, og til slutt leverte alle fire fra seg endelig resultat til musikerne. 

Det var helt klart en fornøyd gruppe som tok i mot applaus i St. Jakob kirke etter urfremførelsen av de fire ferske verkene under Borealis 2019! 

Borealis er stolt over resultatet, og ser frem mot tredje runde av Borealis Ung Komponist!

Verkene som ble presentert 7. mars 2019 i St. Jakob kirke var: 

Alexander Fiske Fosse – breathing exercises (2019) 2′

Rakel Nystabakk – Concensus (2019) 12′

Alexander Fiske Fosse – energy, consciousness (del 1, 2019) 4′

Harald Jordal Johannessen – Nordic Noir (2019) 10′

Stephan Meidell – SirkEl (2019) 15′

Hør intervjuet med komponistene i NRK p2 Spillerom Søndag: 

Screen Shot 2016-06-22 at 16.08.26

2nd March 2019

Intervju med Borealis Ung Komponist-deltager Stephan Meidell i Bergensavisen

Denne helgen finner du et stort intervju med Stephan Meidell i Bergensavisen! Han gir et innlikk i prosessen frem mot urfremføring av verket hans SirkEl under Borealis 2019 7. mars i St. Jakob kirke. Loddebolten har vært til stor nytte i komponeringsprosessen til Stephan, da han har konstruert en selvspillende saksofon i anledning konserten. Vi gleder oss til å høre både den levende saksofonkvartetten Saxifraga fremføre verket hans, og den lille robot-saksofonen.

 

 

8th October 2018

Bli kjent med komponistene i Borealis Ung Komponist

Komponistene i Borealis Ung Komponist har lagt bak seg den første intense workshopen denne høsten, og er klare for neste runde i slutten av oktober med mentor Juliana Hodkinson. Vi har tatt en liten prat med dem om motivasjon, utfordringer og gleder ved å delta i et mentorprogram. Bli litt bedre kjent med de fire ved å lese intervjuene her.

Borealis: Hei komponister! Hvordan går det, og hva driver dere med for tiden?

Alexander Fiske Fosse: Det går veldig bra! Eg er inne i ein god periode no. For tida heldt eg på å skriva ferdig eit stykke for strykekvartett, el-gitarduo, blokkfløyte, ymse feedback-instrumenter, og mykje anna moro som eg ikkje vil avsløra heilt endå. Verket skal rekomponerast av min venn og medstudent på Griegakademiet, Anders Hannevold. Eg veit ikkje kva han kjem til å gjera med det, så det er jo veldig spennande. Ein kan jo då spørra seg, men kva med BUK-stykket? Vel, desse stykka er jo, sidan dei er skriven hovudsakleg av meg, ganske relatert til kvarandre. Arbeidet med det eine er faktisk til fordel for det andre. Eg syng også eindel for tida i Sankt Sunniva Kammerkor.

Stephan Meidell: Kan ikke klage, har nettopp vært gjennom en veldig inspirerende periode med et bestillingsverk vi skrev med Erlend Apneseth Trio + Frode Haltli. Det ble fremført på Bergen Kjøtt og Ultima Festivalen, og jeg fikk brukt et nytt oppsett med en mekanisk styrt siter. Så spilte vi nylaget musikk med Tanzmacher på Bajazz forrige helg med maskiner som spilte trommer. Går mye i elektrisitet om dagen.

Rakel Nystabakk med sau.

Rakel Nystabakk: Det går veldig bra, takk! Jeg var nettopp i Göteborg og spilte konsert, så det har tatt mye fokus i det siste. Nå er jeg hjemme igjen på gården jeg bor på, så nå handler det mye om sauesanking og potetopptaking, i tillegg til stykkene jeg skriver på.

Harald Jordal Johannessen: Hei, det går bra! For tiden har jeg mange «hatter» på, og løper frem og tilbake mellom prosjekter. Jeg komponerer på verket til Saxifraga Quartet, er student, og holder på med elektroniske duppeditter hjemme, som for eksempel en hjemmelaget midikontroller bygget i treverk.

Borealis: Dere er en del av Borealis Ung Komponist nå, hordan føles det?

Alexander: Det er så kjekt! Alle eg i den samanheng har med å gjera er jo så fantastiske mennesker. Det er faktisk SÅ GØY! Dessuten har eg for ikkje veldig lang tid sidan klara å rota vekk sjølvtillita mi, men at Borealis vil ha meg med på dette kan eg stadfesta at hjelpte. Det var veldig godt å få den att, så takk for det!

Rakel: Det føles veldig bra. Det er fryktelig stas å få jobbe med så bra mentorer, musikere og komponister.

Stephan: Det er veldig spennende, jeg gleder meg til å ha flere workshoper med fantastiske komponister! Forrige workshop med Maja Ratkje var alle tiders.

Harald: Det føles som et privilegium, og at det i mitt tilfelle kom på rett tidspunkt. Til sommeren er jeg ferdig med studier, og dette er en kjempefin mulighet til å utvide det norske miljøet mitt utover Oslo.

“Jeg synes det er et stort sprang
over til å skulle komponere
utelukkende for andre. Det er noe
jeg lenge har hatt lyst til..
.”

 

Borealis: Du studerer komposisjon ved Griegakademiet på Universitetet i Bergen, så hvorfor ville du være med på dette Mentorprogrammet? Er ikke det litt smør på flesk?

Alexander: Det er jo hovudsakleg to grunnar til at eg ville vera med på det. Den første er at det tillet meg å verta utsatt for nye impulsar gjennom både mentorar og medBUKarar, og den andre er at eg får legge fram eit verk for Borealis-publikummet. Som Vestlending og ny musikk-elskar, er Borealis noko som betyr veldig mykje for meg. Og publikumet er jo blandt dei meir opne og lyttande, som er så fint – gler meg.
Som sagt så gjer dette mentorprogrammet meg tilgang til nye impulsar, så det er kanskje meir som smør i blåskjellsuppa: kjempegodt…

Borealis: Under årets Borealis fremførte du “metrics”-prosjektet ditt live med musikere plassert i ulike rom på Kode 2, der publikum hadde frihet til å bevege seg rundt. Mange har trukket frem denne konserten som et høydepunkt under Borealis 2018. Hvorfor søkte du som etablert musiker deg inn i dette mentorprogrammet?

Stephan Meidell med sin sjøsyke kassettspiller.

Stephan: Wow, ja, det var utrolig kjekt, jeg er veldig takknemlig både overfor musikerne og Borealis for at vi kunne få det til. Det er vel akkurat dét: jeg er en etablert musiker. Selv om jeg lager det meste av musikken selv eller i lag med andre, spiller jeg alltid musikken selv. Derfor synes jeg det er et stort sprang over til å skulle komponere utelukkende for andre. Det er noe jeg lenge har hatt lyst til, og å få tilbakemeldinger og synspunkter fra de andre fine folkene i mentorprogrammet, og fire komponister jeg har stor respekt for, er virkelig en ideell måte å tre inn i den verdenen på.

Borealis: Du har nettopp fullført et utøvende musikkstudium med det noe utradisjonelle hovedinstrumentet laptop ved Universitetet i Agder – hvorfor søkte du på et mentorprogram i komposisjon i Bergen?

Rakel: Jeg var tidlig interessert i å skrive musikk, og har i grunn skrevet parallelt med alt annet jeg har gjort. De siste par årene har jeg fokusert mest på musikkutøving, men nå kjenner jeg meg lysten på å skrive mer. Mentorprogrammet føles som en perfekt ramme for meg akkurat nå. Og så har jeg aldri jobbet i Bergen før, så det synes jeg er spennende og inspirerende.

“Borealis Ung Komponist-møtene
krever mye konsentrasjon, og det er
mange inntrykk og meninger
som skal prosesseres.”

 

Borealis: Du studerer komposisjon ved Norges Musikkhøgskole (NMH) – har du tid til å være med på et mentorprogram i komposisjon i Bergen i tillegg til dette?

Harald: Mye av studietiden vår på NMH skal jo gå med på å skrive musikk, og verket jeg jobber med til Borealis 2019 tar – som alle andre verk – tid å skrive. Derfor måtte jeg faktisk nedprioritere et liknende workshop-prosjekt i regi av skolen. Borealis Ung Komponist-møtene krever mye konsentrasjon, og det er mange inntrykk og meninger som skal prosesseres. Da er det faktisk veldig deilig å kunne reise vekk fra Oslo for å kunne konsentrere meg skikkelig om jobben.

“Noe av det mest utfordrende,
men også det mest dannende,
er arbeidsformen vår. Alle jobber
rundt samme bord, og idéer
og åpenbaringer blir blottlagt.”

 

Borealis: Hva er det mest utfordrende med å være med på Borealis Ung Komponist?

Alexander Fiske Fosse med partiturene sine.

Alexander: Så langt var det å fiksa døgnrytmen, for å kunne møta opp og delta. Men det gjekk seg til. Vidare får vel framtida råda.

Stephan: Denne komponistrollen er som nevnt helt ny for meg – det blir en annerledes prosess enn jeg er vant med. Jeg har ikke muligheten til forme ting underveis i konserten, basert på situasjonen i øyeblikket. Selv om jeg ønsker å åpne for improvisasjon i stykket, må helheten være langt mer strukturert – iallfall om jeg skal få det til å låte slik jeg ønsker. Jeg må klare å tydeliggjøre ideene mine i.o.m. at jeg skriver for musikere med helt andre referanser, og jeg må finne tilbake til hvilke grunnleggende elementer som er viktig for meg i mitt uttrykk, som jeg ellers tar for gitt når jeg spiller selv. Det kan gjelde timing, lydteksturer, dynamikk og frasering.

Rakel: Tja, det er vel de typiske tingene, som å takle forventninger og ambisjoner, og å beholde roen til å få og utvikle ideer uten å hele tiden tenke på sluttresultatet.

Harald: Noe av det mest utfordrende, men også det mest dannende, er arbeidsformen vår. Alle jobber rundt samme bord, og idéer og åpenbaringer blir blottlagt. Man får vist hvem man er som menneske og komponist. For meg er det nytt og spennende å åpne opp den kreative og kritiske prosessen for kolleger, men det er også tydelig at vi blir bedre sammen.

Borealis: Hva lytter dere til for tiden?

Alexander: Eg høyrer mykje på Jean Sibelius, Salvatore Sciarrino, Sergei Prokofiev… Catherine Lamb har eg dessverre ikkje fått høyrd på, men eg skulle ønskje eg fekk det. Stykket hennar på forrige Borealis var så bra, eg saknar det stykket, tenkjer ein del på det faktisk. Eg var også nyleg på konsert på Bergen Kjøtt og høyrde Erlend Apneseth trio + Frode Haltli. Det var skikkeleg bra. Høyrt ein del på begge dei to. Dessutan har eg høyrd på Maja Ratkje sin musikk i det siste. Veldig, veldig flott, det ho gjer. Johannes Ockeghem også faktisk, og Sean Shibe sitt album SoftLOUD.

Harald Jordal Johannessen med hjemmelaget midikontroller av treverk.

Stephan: Jeg har hørt ganske mye på Kraftwerk i det siste, og Hans Abrahamsens Schnee som jeg fikk anbefalt av Ørjan Matre. John Maus’ Screen Memories er gøyal. Så må jeg ofte innom Fever Ray – enten siste soloskiva, eller med the Knife eller Röyksopp. Ellers går norske og tyske barnesanger på repeat fra morgen til kveld på en kassettspiller som har begynt å gå trått, det blir en ganske kul og sjøsyk flanger-effekt på låtene, så toåringen får en litt eksperimentell vri på Postmann Pat.

Rakel: I det siste har jeg hørt mye på Bartók. Music for Strings, Percussion and Celesta er en favoritt.

Harald: For tiden liker jeg å sette på den siste plata til MGMT. De har laget uforskammet god psykedelisk pop i 10 år, men har virkelig funnet en kjerne nå.

 

14th August 2018

Runde to av Borealis Ung Komponist

Borealis fikk mange spennende søknader til vår andre runde av mentorprogrammet Borealis Ung Komponist. Vi har valgt fire unge interessante komponister, som vi tror kan være høylytte stemmer i musikkfeltet fremover, og som med kyndig veiledning og inspirasjon fra våre mentorer vil skape en interessant konsertopplevelse på Borealis 2019.

Mentorene i årets runde er alle komponister som Borealis setter stor pris på, som utfordrer det gjengse konsertformatet og musikerne. Britiske Juliana Hodkinson, amerikanske Jessie Marino og norske Maja S.K. Ratkje og Øyvind Torvund er alle komponister som er eller har vært presentert på Borealis.

Til denne utgaven av mentorprogrammet har vi valgt å la komponistene jobbe tett sammen med den nyetablerte saksofonkvartetten Saxifraga Quartet, som består av ambisiøse musikere som vil være med å utfordre og utvide grensene ny musikk.

Gjennom året møtes komponistene, mentorene og ensemblet i 5 samlinger over 3 dager, og det skrives fire nye verk som alle har urpremiere under Borealis 2019. Det planlegges også å ta verker fra begge runder av Borealis Ung Komponist på en turné i regionen.

Borealis Ung Komponist 2018/2019 er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond, Norsk Kulturråd, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.


KOMPONISTER

Rakel Nystabakk – Foto: Eva S. Winter


Rakel Karoline Sætrevik Nystabakk
er komponist og trompetist. Hun har arbeidet med musikk for scene, og jobber nå med verk som sidestiller elektronikk og musikere, og vil utforske dette ytterligere gjennom mentorprogrammet. Tidligere har hun i hovedsak skrevet for blåseinstrumenter, og som utøver jobbet mest med fri improvisasjon og sampling.

 

Alexander Fiske Fosse – Foto: Tuva Åserud


Alexander Fiske Fosse
er komponist, men begynte som gitarist og saksofonist. Han har vist en genuin interesse for den eksperimentelle musikken, og er tydelig inspirert av Arne Nordheim og arven etter ham. Han synger i Santa Sunniva kammerkor, og er svært aktiv i byens musikkmiljø. Han studerer komposisjon på Griegakademiet.

 

 

Stephan Meidell – Foto: Ben Speck

Stephan Meidell er gitarist og komponist, som ofte er å se på konsertscenene rundt i landet. Han studerte jazzgitar på konservatoriet i Amsterdam og på Griegakademiet, og selv om han har beveget seg et stykke vekk fra jazzen holder han på improvisasjonen som sitt varemerke. Han spiller i mange konstellasjoner og plateutgivelser, og var sist å høre på Borealis 2018 med prosjektet Metrics som ble svært godt mottatt.

 

Harald Jordal Johannessen er komponist, gitarist og elektronisk utøver, som nå konsentrerer sitt komposisjonarbeid rundt elektroakustisk musikk. Han skriver kammermusikk med digitalt interaksjonsdesign og lydprosessering, og har fått sin musikk framført flere steder. Han har mottatt bronse i Europe’s First Student 3D Audio Production Competition i Graz. Gjennom prosjektet Electro Atelier har han oppdaget en verden hvor partitur-komposisjoner blir utvidet med improvisasjon, reaksjoner og bevissthet om elektronisk utstyr. Han studerer komposisjon på Norges musikkhøgskole.

 


MENTORER

Juliana Hodkinson er en britisk komponist, som etter studier ved King’s College på Universitetet i Cambridge tok en Phd i København, hvor hun også studerte hos Per Nørgård og Hans Abrahamsen. Hun har sin bakgrunn i kammermusikken, men jobber nå med musikkverker og installasjoner som inkluderer lydopptak, objekter, film, performance og elektronikk. Hun har skrevet bestillingsverk for ensembler og festivaler verden over, blant annet Louisiana Museum of Modern Art, Konzerthaus Berlin, Speak Percussion, Den Anden Opera, og på Borealis 2019 presenterer vi et nytt stort bestillingsverk av Hodkinson.

Jessie Marino er en komponist, utøver og mediakunstner fra New York. Hun var med å stifte den eksperimentelle performanceduoen ON STRUCTURE, og jobber som komponist, cellist og som en av de kunstneriske lederne for komponist- og utøverkollektivet Ensemble Pamplemousse. Hun har nylig skrevet verk for blant annet Darmstadt Summer Course, G((o))ng Tomorrow, Huddersfield Contemporary Music Festival og We Spoke Percussion. Marino har vært del av Borealis flere ganger som både utøver og komponist, og i 2019 presenteres et nytt stort verk av Marino med det danske ensemblet SCENATET.

Maja S. K. Ratkje er en internasjonalt anerkjent komponist og utøver, som har stemmen som hovedinstrument. Hun studerte ved Norges musikkhøgskole, og hun jobber med alt fra orkestermusikk til musikk for film og dans, performance, installasjoner og fri improvisasjon, blant annet med gruppen SPUNK og Fe-mail. Hennes musikk er fremført av bl.a. Klangforum Wien, Ensemble Intercontemporain og alle de norske symfoniorkestrene. Hun har også komponert opera for babyer og store elektroniske verk. Ratkje har levert flere bestillingsverk og konserter til Borealis.

Øyvind Torvund var mentor også i første runde av Borealis Ung Komponist. Han har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Universität der Künste Berlin. Ved siden av sitt virke som komponist, har Torvund vært aktiv som gitarist innen rock og improvisasjonsmusikk. Ofte er det en slags paradoksal sammenblanding av elementer som er grunnlaget for musikken hans: melodiske temaer i møte med konseptuelle idéer, akustisk kammermusikk og lyder frambragt av lo-fi-elektronikk og hjemmelagde strengeinstrumenter. Torvund har vært opptatt av å bruke ulike innfallsvinkler til det å komponere musikk, og flere av hans verker åpner for bruk av improvisasjon. Borealis har presentert bestillingsverk og andre verk av Torvund.


MUSIKERE

Saxifraga Quartet er en spennende nyetablert saksofonkvartett fra Bergen, som består av musikere fra Sjøforsvaret Musikkorps og Griegakademiet. Lene Myhre Strand, Bjørn Strand, Roger A. Holme og Sjasmin Reitehaug har sammen levert noen interessante konserter og er et ensemble som Borealis gleder seg til å høre masse mer fra. De gleder seg til å eksperimentere og bli utfordret at komponistene i Borealis Ung Komponist, og delta som en aktiv part i prosessen frem mot konsert i mars.

28th May 2018

Borealis Ung Komponist fortsetter!

Rosella/Borealis Ung Komponist 2017/18 – Foto: Thor Brødreskift/Borealis

Borealis søker komponister for andre runde av vårt mentorprogram!

Vi er glade for å kunne invitere til en ny runde med spennende muligheter for komponister tidlig i sin karriere, uavhengig av alder. Som en del av Borealis sitt engasjement for å oppmuntre til nye musikalske opplevelser og konserter i Bergen, inviterer vi fire komponister til å delta i et mentorprogram av et års varighet, og som ender med en konsert på Borealis. Programmet er rettet mot komponister i alle aldre, fra et bredt musikkfelt, som er i startfasen av deres karriere. Programmet kan prioritere søkere med tilknytning til Vestlandet.

Programmet hadde sin første runde 2017/2018 og 4 nye verk ble presentert som en del av åpningskonserten på Borealis 2018. Vi ser nå etter andre komponister som vil ta del i denne spennende prosessen. Borealis har invitert fire internasjonalt anerkjente komponister fra Norge og utlandet for å være mentorer i denne runden av programmet; britiske Juliana Hodkinson, amerikanske Jessie Marino og norske Maja S.K. Ratkje og Øyvind Torvund. I tillegg vil deltakerne arbeide tett sammen med en kvartett med spennende og ambisiøse musikere basert i Bergen. Det vil også arbeides med iscenesettelse av verkene før den endelige konserten.

Dette prosjektet har som mål å oppmuntre til bredere diskusjon om og formidling av komponisters arbeid på Vestlandet. Det vil også utfordre deltakerne til å tenke utenfor de etablerte musikalske normene. Borealis arbeider aktivt for lik kjønnsrepresentasjon i alle prosjekter vi initierer. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke uansett kjønn og alder.

Praktisk informasjon
Det blir holdt 5 samlinger av 2-3 dagers varighet, som alle inneholder workshops og møter med mentorene, samt prøver med kvartetten. Programmet løper fra august 2018 til mars 2019, hvor verkene vil ha premiere på Borealis 2019. Det planlegges deretter å ta verk fra begge disse runder av BUK på turné i regionen.
Søknadsfrist er 14. juni 2018
Søknader sendes til post@borealisfestival.no. Spørsmål kan rettes til gaby@borealisfestival.no

Søknadskriterier
– komponister i startfasen av sin karriere, uavhengig av alder
– ønske om å utvikle seg videre under profesjonelle rammer
– idé om hvordan du musikalsk vil eksperimentere med en kvartett
– mulighet for å delta på alle møtene i Bergen
– komponister med tilknytning til Vestlandet kan prioriteres

Søknad skal inneholde følgende:
– CV (dokumentasjon av arbeid som komponist)
– motivasjonsbrev for deltakelse i programmet (skriv om deg selv, hvorfor du søker, din tilknytning til Vestlandet og beskriv din idé for hvordan du vil eksperimentere med kvartetten)
– lyd/video opptak av egne verk (kan sendes som linker)

Borealis Ung Komponist er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond, Norsk Kulturråd, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.

Borealis er en festival for eksperimentell musikk, som finner sted i Bergen fem dager i mars hvert år. Det er et sted for eventyrlysten lytting, og her feirer vi musikken som ikke lar seg sette inn i velkjente rammer. Borealis er ikke én type eller sjanger av musikk, men i stedet en døråpner til de mest vågale og nyskapende artister og musikere, som gir oss noe nytt på vår vei videre.

8th May 2018

 

Borealis Ung Komponist er avslutttet med en fantastisk konsert med fire nye verk på åpningskvelden til Borealis 2018!

I løpet av fem samlinger og utallige timer gjennom det siste året, er disse verkene utviklet av de fire uredde komponistene Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø, og i tett samspill med strykekvartetten Rosella. Ledet av og med god veiledning fra de fire mentorene Natacha Diels (USA), Joanna Bailie (UK), Christian Wallumrød og Øyvund Torvund, som alle har kommet med forskjellig bakgrunn og teknikker, har de utviklet et bredere spekter og nye referanser for å skrive sine egne verk. Den tette samspillet med mentorene i de ulike workshop’ene ga både komponistene og strykekvartetten en unik innsikt og tilgang til erfaring.

Og selv om det har vært lange dager og kvelder med finpussing av komposisjonene, intense dager med prøver og lydsjekk med høy puls frem mot festivalens åpningskveld, var det en lykkelig og fornøyd gjeng med komponister, mentorer, musikere og festivalteam som tok imot et begeistret publikum.

Borealis er svært stolt av resultatet, og vi har søkt om ny støtte for å kunne sette igang med en ny runde av Borealis Ung Komponist frem mot Borealis 2019!

21st June 2017

Borealis Ung Komponist

Øyvind Skarbø, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Rosella (Johanne Skaansar, Carmen Boveda, Vladimíra Ščigulinská, Claudia Cox) DSC
Komponistene Øyvind Skarbø, Kristin Bolstad og Tine Grieg Viig, sammen med strykekvarttet Rosella (Johanne Skaansar, Carmen Boveda, Vladimíra Ščigulinská, Claudia Cox). Komponisten Alan Ó Raghallaigh var ikke til stede for det frøste møtet.

Fire unge komponister i Borealis Ung Komponist mentorprogram!

Møt de fire dyktige komponistene Borealis har gleden å samarbeide med under Borealis Ung Komponist mentorprogram: Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø.

Borealis er glade for i dag å kunne by fire yngre komponister velkommen til første samling i Borealis Ung Komponist – mentorprogrammet for komponister i startfasen av sin karriere, og som vi tror kan være med å forme fremtidens musikkopplevelser. Programmet vil oppmuntre til bredere diskusjon om og formidling av unge komponisters arbeid på Vestlandet.

I perioden frem til Borealis i mars 2018, skal komponistene Alan Ó Raghallaigh, Kristin Bolstad, Tine Grieg Viig og Øyvind Skarbø jobbe tette sammen med fire internasjonalt anerkjente mentorer og strykekvartetten Rosella om nye verk. Norske Christian Wallumrød og Øyvind Torvund, amerikanske Natacha Diels og engelske Joanna Bailie er invitert inn som mentorer for disse unge komponistene for å utfordre de til å tenke utenfor de etablerte musikalske normene. Mentorprogrammet består av workshops, mentormøter og iscenesettelse av konserten.


KOMPONISTENE

Alan Ó Raghallaigh er en irsk komponist og musiker basert i Bergen, Norge. Han er involvert i ulike typer musikkfremstillinger, inkludert komposisjon, improvisasjon, musikk for teater og tradisjonell musikk. Alan har stykker som har blitt utført både i Irland og Norge, blant annet det moderne musikkenteret i Dublin, The Hilltown New Music Festival og Avgarde i Bergen. Han utfører også jevnlig som musiker, spiller ulike typer musikk, inkludert irsk tradisjonell fiolin, improvisert lyd og musikk for teater.

Øyvind Skarbø studerte trommer under Terje Isungset ved Griegakademiet, og har i tillegg gjennomført studier i Norsk, Cubansk og Nigeriansk tradisjonsmusikk. Han er en ledende skikkelse på den norske improvisasjonsscenen, både som utøver og som leder av en rekke band. Hovedprosjektene til Skarbø er ‘1982’ og ‘Bly de Blyant’ som har sluppet en serie med album på det norske plateselskapet Hubro, og han har nytt stor anerkjennelse i internasjonale media i tillegg til å motta Vossajazzprisen i 2016.

Tine Grieg Viig er utdannet innenfor det musikkpedagogiske feltet. Hun arbeider på Høgskulen på Vestlandet, campus Stord, der hun leder masterprogrammet i kreative fag og læreprosesser. I 2017 avslutter hun en periode som stipendiat ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning, med et doktorgradsprosjekt som utforsker skapende prosesser der barn og unge komponerer musikk sammen med profesjonelle aktører. I tillegg har hun erfaring som kordirigent, arrangør og komponist, og vokalutøver i vokalgruppe. Tonespråket i musikken hennes karakteriseres av spillet mellom polyfone, selvstendige stemmeføringer og tette harmoniske samklanger.

Kristin Bolstad er komponist, sanger og improvisasjonsutøver. Musikken hennes er ofte konseptuell og romspesifikk, med sterk inspirasjon eller elementer av improvisasjon. Bruk av klangflater, gjerne repetitive og meditative der behandlingen av tid og rom er tålmodig og langstrakt, er et av kjennetegnene ved musikken hennes, likeledes som teatralske og humoristiske element.


MENTORENE

Christian Wallumrød er en norsk jazzmusiker og komponist, utdannet ved Jazzlinja (NTNU) der han bl.a. spilte I Airamero, sammen med Eldbjørg Raknes og Arve Henriksen i Nutrio, samt i trio med Espen Rud trommer og Johannes Eick bass. Etter flytting til Oslo har han spilt i kvartett med Petter Wettre, skrevet bestillingsverket Eight Thirty til Kongsberg Jazzfestival og drevet trioen Close Erase med Ingebrigt Håker Flaten bass og Per Oddvar Johansen.

Joanna Bailie har studert komposisjon med Richard Barrett, elektronisk musikk ved Royal Conservatory I Holland og i 1999 vant hun et stipendium for å studere ved Columbia University. Hennes musikk har blitt utført av grupper blant annet: Ensemble Musikfabrik, L’instant Donné, EXAUDI, Ensemble Mosaik og The Nieuw Ensemble. Hennes nylig arbeid inkluderer kammermusikk og installasjon, og er preget av feltopptak sammen med akustiske instrumenter. Hun er også interessert i samspillet mellom lyd og det visuelle som ble bevist i hennes arbeid for camera obscura som inkluderte installasjonen The place you can see and hear and the music-theatre piece Analogue.

Natacha Diels er en amerikansk komponist og musiker, som har et spesielt fokus på koreografert bevegelse, hun jobber med et bredt arsenal av hjemmelaget elektronikk, en kombinasjon av improvisasjon, tradisjonell instrumentalteknikk og kynisk spill, for å skape verk som inkluderer publikum med både nysgjerrighet og ubehag. I 2003 grunnla hun det eksperimentelle musikkollektivet Ensemble Pamplemousse og hun er fortsatt ensemblets administrative leder og fløytist. Natacha er en hengiven lærer for folk i alle aldre og har utformet og gitt kurs i elektronisk musikk og datamusikk, blant annet ved Columbia University i New York. For øyeblikket underviser hun i komposisjon og datamusikk ved University of California i San Diego.

Øyvind Torvund har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Universität der Künste Berlin. Ved siden av sitt virke som komponist, har Torvund vært aktiv som gitarist innen rock og improvisasjonsmusikk. Ofte er det en slags paradoksal sammenblanding av elementer som er grunnlaget for musikken hans: melodiske temaer i møte med konseptuelle idéer, akustisk kammermusikk og lyder frambragt av lo-fi-elektronikk og hjemmelagde strengeinstrumenter. Mange av stykkene hans sirkler rundt idéen om en arkaisk musikk, og det naivt idylliske og opprinnelige. For eksempel er lyd fra naturen et viktig element i flere av Torvunds verker. Torvund har vært opptatt av å bruke ulike innfallsvinkler til det å komponere musikk, og flere av hans verker åpner for bruk av improvisasjon.
Torvund var huskomponist for Oslo Sinfonietta i perioden 2003-04. Han har skrevet verk for ensembler som ensemble Ascolta, Ensemble Zwischentöne, Trondheim Symfoniorkester, Plus Minus ensemble og Yarn/Wire. Musikken hans har blitt framført på Donaueschinger Musiktage, Maerz Musik, Ultraschall, Issue Project Room NY, ULTIMA, Transit, Huddersfield Contemporary Music Festival, Other Minds Festival og i Darmstadt Ferienkurse.


MUSIKERE

Rosella er en allsidig strykekvartett bestående av Mira Aas og Claudia Cox på fiolin, Carmen Boveda på cello og Johanne Skaansar på bratsj. Alle tidligere studenter fra Griegakademiet og basert i Bergen. Rosella ønsker å bidra til å fornye den klassiske musikkscenen i Norge, gjennom prosjekter og eksperimenter med både samtidsmusikk, og med en kreativ og leken tilnærming til nye å nå publikum på. De samarbeider med andre musikere på tvers av forskjellig musikalsk bakgrunn og forskjellige sjangre, og de ønsker å være med å utfordre forventningene om hva en klassisk strykekvartett skal være, og hva den ikke skal være. For Rosella er det viktig å være en del av den teknologiske utviklingen, og de utforsker multimedia teknikker og andre tverrfaglige kunstformer, som film, fotografi og lydteknologi.

 

Borealis Ung Komponist er støttet av Morten Eide Pedersen Minnefond, Norsk Komponistforening og Bergen kommune.