• Hei Steinar!

Hvordan går det, og hva driver du med for tiden? 

Takk alt er bra! Det er ganske hektisk i høst, akkurat nå er jeg i sluttfasen med et spennende prosjekt for pianoduo og elektronikk som skal framføres i november, og om kort tid skal jeg til Nordiske Musikkdager med et ensemblestykke. Flere prosjekter er på trappene også. I tillegg holder jeg på å forberede flytting om ikke så lenge, så det er travelt på alle mulige måter. 

Du er med i mentorprogrammet Borealis Ung Komponist denne sesongen, og dere har så langt jobbet med to av fire mentorer – hvordan har det gått? 

Det har vært to utrolig fine workshoper, med to dyktige og inspirerende mentorer, Carmina Escobar og Elaine Mitchener. Samlingene har vært intense, det er lange og krevende dager, med mange inntrykk og utfordringer. Men når man er sliten etterpå, er det vel et tegn på at man har jobbet bra? Foreløpig er sluttproduktet et sted der framme, en viktig del av dette prosjektet er veien fram – her skal jo prøves mangt.Det er også veldig fint å jobbe med ensemblet, de er helt fantastiske og engasjerte musikere, og de kaster seg ut i det ukjente uten å nøle. Jeg er imponert over at de klarer å holde konsentrasjonen, og at de holder ut med virvaret av ideer fra oss komponister! Jeg føler meg heldig som får delta på dette, og ser fram til fortsettelsen!

Når komponerer du? Og hva må du ha for å få det til?

Nå om dagen går det i både tidlig og sent. Den senere tiden har jeg hatt mye god erfaring med morgenen, det er utrolig hva man kan få gjort på den tiden. Litt frokost og en god kaffe må selvsagt til først. Når jeg først er i gang kan jeg holde på lenge. Jeg har et kontor/verksted i et atelierfelleskap på Nesodden som jeg er en del av, i tillegg til at jeg har et arbeidsrom hjemme. Ellers er det jo mye som skjer i bakgrunnen mens man holder på med helt andre ting, det kan dukke opp ideer både her og der. 

Du er utdannet komponist fra Norges Musikkhøgskole – altså er det ikke nytt for deg å skrive musikk. Hva gir et mentorprogram, som ikke studiene gir? 

Det er for så vidt ikke nytt for meg å skrive musikk. Men ofte starter jeg nye prosjekter fra scratch, og hver gang er det på en måte som at jeg vandrer inn i ukjent land. Det er en motstand i dette, og kanskje er det noe av det som driver meg. Dette mentorprogrammet har en veldig god sammensetning av folk med veldig ulik bakgrunn. Det gir impulser fra mange ulike hold inn i samme prosjekt. Det er ganske sjelden at man får muligheten til å jobbe så tett sammen, og over så lang tid, med både mentorer, musikere og medkomponister. Det er også noe med rammene, den kollektive tilnærmingen, man deler sårbarheten i den kreative prosessen, og er veldig støttende overfor hverandre. Som student er man jo også sårbar, men det er på en litt annen måte. Det er også noe med miljøet man omgir seg med i studiene, som ofte kan være ganske lukket. Jeg må også si at vi blir møtt med en veldig åpenhet her, og det er jo inspirerende!

Og til slutt; hva lytter du til for tiden?

Mye! Jeg er en åpen lytter. Akkurat nå hører jeg litt på Crumb og Sciarrino. Jeg jobber med orkester til daglig, og får også en god dose der. Stravinsky og Ligeti lytter jeg gjerne til igjen og igjen. Setter også pris på Kraftwerk, Depeche Mode, Røyksopp. Jeg var også på VR-installasjonen til Laurie Anderson og Hsin-Chien Huang på Ultima, en multisanselig opplevelse av de sjeldne. Stillhet kan også være bra å lytte til. Dessuten er jeg fan av radio og podcast!

Tweet This   Share this on Facebook