• Neste steg – Klima

  • Verdenspremierer
  • World Premieres
  • 05.03
  • 18:45–22:30
  • Grieghallen
    Edvard Griegs plass 1, 5015 Bergen, Norway
  • 330,–/100,–
  • KJØP BILLETTERBUY TICKETS

For å feire at det i 2019 er femti år siden mennesket landet på månen for første gang, har Bergen Filharmoniske Orkester, Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning gått sammen om å presentere den firedelte konsertserien Neste steg, som retter blikket mot verdensrommet, havet, klima og oss mennesker – både vitenskapelig og musikalsk. Tredje del av konsertserien er viet klima og Borealis er med som samarbeidspartner for å presentere en helaften som knytter sammen den vitenskapelige verden, med ny-komponert musikk, som reflekterer over mennesket, naturen og klima.

Første del av kvelden vil foregå inne i Griegsalen der klimaforskerne Jostein Bakke, Lea Svendsen og Siri Vatsø Haugum tar oss med inn i klimasystemet fra jordens opprinnelse og inn i framtiden. Klimaforskerne rammer inn to nye verk avrammer inn to nye verk fra de norske komponistene Therese B. Ulvo og Marius Neset. I Marius Nesets MANMADE bruker han elementer fra sin karriere som impromusiker og plasserer dem inn i en form og struktur som er inspirert av de pågående klimaendringene. Therese B. Ulvo sitt verk for to pianoer, Woven Fingerprints skrevet for pianistene Ellen Ugelvik og Andreas Ulvo, reflekterer over sporene vi etterlater på jorden – musikalsk, fysisk og miljømessig. For å gjøre konserten inne i Griegsalen komplett fremfører orkesteret også to ikoniske verk fra tidlig 1900-tallet, av den franske komponisten Maurice Ravel.

Mens orkesteret rydder vekk instrumentene sine, beveger vi oss ut av konsertsalen og inn i Grieghallens vindusomringede foaje, for å ta inn en lydverden av nyoppfunnede hybridinstrumenter i Jørgen Træen og Stein Urheim sitt installasjonsverk Krympende klode. De henter frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden og krymper rommet mellom det elektroniske og analoge gjennom en rekke nye hjemmesnekrede installasjoner. De to lar seg inspirere av alt fra modulære synther og tape looper, til eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk Raymond Scott. Inspirasjonen resulterer i en kontrollert kollisjon mellom ulike vibrasjoner og svingninger, som vil fylle Foajeen i Grieghallen.

Foto: NASA

To mark the 50th anniversary of the first manned moon landing, Bergen Philharmonic Orchestra, the University of Bergen and Bjerknes Centre for Climate Research have joined forces to present Neste steg (Next step) – a four-part concert series that turns both a scientific and musical gaze towards space, the ocean, climate and humanity. In collaboration with Borealis, the third concert in the series focuses on climate change and we present a whole evening at Grieghallen weaving together newly composed music and scientific discourse reflecting on the relationship between people, nature and climate.

Beginning the evening in Griegsalen scientific insights from climate researchers Jostein Bakke, Lea Svendsen og Siri Vatsø Haugum frame two major new composed works for orchestra from Therese B. Ulvo and Marius Neset. In MANMADE, a new saxophone concerto from Marius Neset, musical material from his career as an improvising player are embedded within a form and structure that is inspired by current climate changes. Therese B. Ulvo’s new double piano concerto, Woven Fingerprints, written for pianists Ellen Ugelvik and Andreas Ulvo, reflects through music the traces that we leave on the world – musical, physical, environmental. Completing the programme in Griegsalen are iconic early 20th Century works for orchestra by French composer Maurice Ravel.

Once the orchestra packs up their instruments, the audience move out of the concert hall and in to the glass walled foyer of Grieghallen to encounter a world of newly invented hybrid instruments, and experience Krympende klode. Drawing on their collections of synth and stringed instruments from around the globe, internationally renowned Bergen based musicians – producer Jørgen Træen and endlessly inventive guitarist Stein Urheim collapse the worlds between electronic and analogue filling the open foyer with clusters of sound making objects, and on each perform newly created music. During this late night concert they explore the musical spaces between analogue synths and string instruments, inspired by everything from modular synthesis and tape loops, to the instrumental experiments of Harry Partch and electronic music pioneer Raymond Scott. What results is new music created out of the collision of voltage controlled oscillators and string vibrations.

Photo: NASA

Presentert i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning.

Presented in collaboration with Bergen Philharmonic Orchestra, University of Bergen and Bjerknes Centre for Climate Research.

Bestillingsverket til Marius Neset er en del av Music Norways KUPP-prosjekt. Bestillingsverket til Stein Urheim & Jørgen Træen er støttet av Kulturrådet. Konserten presenteres med støtte fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen.

Commission by Marius Neset is part of Music Norway's KUPP project. Commission by Stein Urheim & Jørgen Træen is supported by Arts Council Norway. The concert is presented with support by Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen.

  • Marius Neset – MANMADE
    Therese B. Ulvo – Woven Fingerprints
    Maurice Ravel – La Valse & Daphnis et Chlóe, 2. Suite
    Stein Urheim & Jørgen Træen – Krympende klode

    Bergen Filharmoniske Orkester
    Dirigent – Edward Gardner
    Saksofon – Marius Neset
    Piano – Ellen Ugelvik
    Piano – Andreas Ulvo

    Mikrotonal gitar, langeleik, guqin, tanbur, lap steel, charango, fløyter, munnspill, elektronikk, samples – Stein Urheim
    Modulær synth, synth, test oscillator, tape loops, platespiller, kassett – Jørgen Træen

    Forskere fra Bjerknessenteret for klimaforskning: Lea Svendsen – Førsteamanuensis, Geofysisk institutt, UiB
    Jostein Bakke – Professor, Institutt for geovitenskap, UiB
    Siri Vatsø Haugum – Stipendiat, Institutt for biovitenskap, UiB
  • Marius Neset – MANMADE
    Therese B. Ulvo – Woven Fingerprints
    Maurice Ravel – La Valse & Daphnis et Chlóe, 2. Suite
    Stein Urheim & Jørgen Træen – Krympende klode

    Bergen Philharmonic Orchestra
    Conductor – Edward Gardner
    Saxophone – Marius Neset
    Piano – Ellen Ugelvik
    Piano – Andreas Ulvo

    Microtonal guitar, langeleik, guqin, tanbur, lap steel, charango, flutes, harmonica, electronics, samples – Stein Urheim
    Modular synth, synth, test oscillator, tape loops, record player, cassette – Jørgen Træen

    Researchers from Bjerknes Centre for Climate Research:
    Lea Svendsen – Associate proffesor, Geophyscial Institute, UiB
    Jostein Bakke – Professor, Department of Earth Science, UiB
    Siri Vatsø Haugum – PhD Candidate, Department of Biological Sciences, UiB
  • I Grieghallens første etasje møter du elever fra Sotra vidaregåande skule som presenterer jordens klimahistorie – før konserten, og i pausen.

    18.45 Introduksjon om kveldens tema

    19.30 Konsertstart Griegsalen

    21.30 Krympende klode med Stein Urheim og Jørgen Træen fremføres i Foajeen
  • On the first floor of Grieghallen you will encounter students from Sotra High School presenting the earth's climate history – before the concert starts and in the break.

    18.45 Introduction to the evening's theme.

    19.30 Concert start Griegsalen

    21.30 Krympende klode with Stein Urheim and Jørgen Træen will be performed in the Grieghallen Foaje
  • Tweet This   Share this on Facebook