
Neste steg – Klima
- Verdenspremierer
- World Premieres
- 05.03
- 18:45–22:30
- Grieghallen
Edvard Griegs plass 1, 5015 Bergen, Norway - 330,–/100,–
- KJØP BILLETTERBUY TICKETS
For å feire at det i 2019 er femti år siden mennesket landet på månen for første gang, har Bergen Filharmoniske Orkester, Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning gått sammen om å presentere den firedelte konsertserien Neste steg, som retter blikket mot verdensrommet, havet, klima og oss mennesker – både vitenskapelig og musikalsk. Tredje del av konsertserien er viet klima og Borealis er med som samarbeidspartner for å presentere en helaften som knytter sammen den vitenskapelige verden, med ny-komponert musikk, som reflekterer over mennesket, naturen og klima.
Første del av kvelden vil foregå inne i Griegsalen der klimaforskerne Jostein Bakke, Lea Svendsen og Siri Vatsø Haugum tar oss med inn i klimasystemet fra jordens opprinnelse og inn i framtiden. Klimaforskerne rammer inn to nye verk avrammer inn to nye verk fra de norske komponistene Therese B. Ulvo og Marius Neset. I Marius Nesets MANMADE bruker han elementer fra sin karriere som impromusiker og plasserer dem inn i en form og struktur som er inspirert av de pågående klimaendringene. Therese B. Ulvo sitt verk for to pianoer, Woven Fingerprints skrevet for pianistene Ellen Ugelvik og Andreas Ulvo, reflekterer over sporene vi etterlater på jorden – musikalsk, fysisk og miljømessig. For å gjøre konserten inne i Griegsalen komplett fremfører orkesteret også to ikoniske verk fra tidlig 1900-tallet, av den franske komponisten Maurice Ravel.
Mens orkesteret rydder vekk instrumentene sine, beveger vi oss ut av konsertsalen og inn i Grieghallens vindusomringede foaje, for å ta inn en lydverden av nyoppfunnede hybridinstrumenter i Jørgen Træen og Stein Urheim sitt installasjonsverk Krympende klode. De henter frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden og krymper rommet mellom det elektroniske og analoge gjennom en rekke nye hjemmesnekrede installasjoner. De to lar seg inspirere av alt fra modulære synther og tape looper, til eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk Raymond Scott. Inspirasjonen resulterer i en kontrollert kollisjon mellom ulike vibrasjoner og svingninger, som vil fylle Foajeen i Grieghallen.
Foto: NASA
To mark the 50th anniversary of the first manned moon landing, Bergen Philharmonic Orchestra, the University of Bergen and Bjerknes Centre for Climate Research have joined forces to present Neste steg (Next step) – a four-part concert series that turns both a scientific and musical gaze towards space, the ocean, climate and humanity. In collaboration with Borealis, the third concert in the series focuses on climate change and we present a whole evening at Grieghallen weaving together newly composed music and scientific discourse reflecting on the relationship between people, nature and climate.
Beginning the evening in Griegsalen scientific insights from climate researchers Jostein Bakke, Lea Svendsen og Siri Vatsø Haugum frame two major new composed works for orchestra from Therese B. Ulvo and Marius Neset. In MANMADE, a new saxophone concerto from Marius Neset, musical material from his career as an improvising player are embedded within a form and structure that is inspired by current climate changes. Therese B. Ulvo’s new double piano concerto, Woven Fingerprints, written for pianists Ellen Ugelvik and Andreas Ulvo, reflects through music the traces that we leave on the world – musical, physical, environmental. Completing the programme in Griegsalen are iconic early 20th Century works for orchestra by French composer Maurice Ravel.
Once the orchestra packs up their instruments, the audience move out of the concert hall and in to the glass walled foyer of Grieghallen to encounter a world of newly invented hybrid instruments, and experience Krympende klode. Drawing on their collections of synth and stringed instruments from around the globe, internationally renowned Bergen based musicians – producer Jørgen Træen and endlessly inventive guitarist Stein Urheim collapse the worlds between electronic and analogue filling the open foyer with clusters of sound making objects, and on each perform newly created music. During this late night concert they explore the musical spaces between analogue synths and string instruments, inspired by everything from modular synthesis and tape loops, to the instrumental experiments of Harry Partch and electronic music pioneer Raymond Scott. What results is new music created out of the collision of voltage controlled oscillators and string vibrations.
Photo: NASA
Presentert i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning.
Presented in collaboration with Bergen Philharmonic Orchestra, University of Bergen and Bjerknes Centre for Climate Research.
Bestillingsverket til Marius Neset er en del av Music Norways KUPP-prosjekt. Bestillingsverket til Stein Urheim & Jørgen Træen er støttet av Kulturrådet. Konserten presenteres med støtte fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen.
Commission by Marius Neset is part of Music Norway's KUPP project. Commission by Stein Urheim & Jørgen Træen is supported by Arts Council Norway. The concert is presented with support by Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen.
- Marius Neset – MANMADE
Therese B. Ulvo – Woven Fingerprints
Maurice Ravel – La Valse & Daphnis et Chlóe, 2. Suite
Stein Urheim & Jørgen Træen – Krympende klode
Bergen Filharmoniske Orkester
Dirigent – Edward Gardner
Saksofon – Marius Neset
Piano – Ellen Ugelvik
Piano – Andreas Ulvo
Mikrotonal gitar, langeleik, guqin, tanbur, lap steel, charango, fløyter, munnspill, elektronikk, samples – Stein Urheim
Modulær synth, synth, test oscillator, tape loops, platespiller, kassett – Jørgen Træen
Forskere fra Bjerknessenteret for klimaforskning: Lea Svendsen – Førsteamanuensis, Geofysisk institutt, UiB
Jostein Bakke – Professor, Institutt for geovitenskap, UiB
Siri Vatsø Haugum – Stipendiat, Institutt for biovitenskap, UiB - Marius Neset – MANMADE
Therese B. Ulvo – Woven Fingerprints
Maurice Ravel – La Valse & Daphnis et Chlóe, 2. Suite
Stein Urheim & Jørgen Træen – Krympende klode
Bergen Philharmonic Orchestra
Conductor – Edward Gardner
Saxophone – Marius Neset
Piano – Ellen Ugelvik
Piano – Andreas Ulvo
Microtonal guitar, langeleik, guqin, tanbur, lap steel, charango, flutes, harmonica, electronics, samples – Stein Urheim
Modular synth, synth, test oscillator, tape loops, record player, cassette – Jørgen Træen
Researchers from Bjerknes Centre for Climate Research:
Lea Svendsen – Associate proffesor, Geophyscial Institute, UiB
Jostein Bakke – Professor, Department of Earth Science, UiB
Siri Vatsø Haugum – PhD Candidate, Department of Biological Sciences, UiB
18.45 Introduksjon om kveldens tema
19.30 Konsertstart Griegsalen
21.30 Krympende klode med Stein Urheim og Jørgen Træen fremføres i Foajeen
18.45 Introduction to the evening's theme.
19.30 Concert start Griegsalen
21.30 Krympende klode with Stein Urheim and Jørgen Træen will be performed in the Grieghallen Foaje