Aksiom

Aksiom er et ensemble for ny musikk som holder til i Oslo. Ensemblet ble stiftet i 2010 og holdt sin debutkonsert i Grønland kirke 2. oktober samme år.

Noe av styrken ved ensemblet ligger i at musikerne er en blanding av klassisk utdannede og musikere med jazz- og improvisasjonsbakgrunn og med tilhørighet til ensembler som Nakama, Vilde&Inga, Paal Nilssen-Love Large Unit, Skadedyr og Ensemble Allegria. Flere av medlemmene er selv skapende kunstnere og komponerer også for ensemblet.

Aksiom jobber hovedsakelig med å utvikle nye, klanglig funderte verker sammen med yngre komponister i Norge og Norden. I 2016 ble ensemblets debut-CD Aksiom utgitt på LAWO Classics, med musikk av Øyvind Mæland, Lisa Streich, Johan Svensson og Martin Rane Bauck.

Marcela Lucatelli

Marcela Lucatelli er en komponist, improvisasjons-vokalist og performance-artist født i Brasil og bosatt i Danmark. Hun har fått internasjonal anerkjennelse for sine ekstremt originale, sanselige og politisk ladede performance-verk. Marcela er kjent for å skrive “partiturer for ytterpunktene av kropp og stemme” (The Wire). Verkene hennes har blitt fremført av noen av de mest dristige ensemblene og musikk-kollektivene i verden, for eksempel Apartment House (UK), Bastard Assignments (UK) og Mocrep (US). Hennes kritikk-roste første album PHEW! – The Last Guide for a Western Obituary viser hennes notoriske stemme-talent og konseptuelle ironi, i en sammensmeltning av banebrytende kontraster og uklassifiserbar groove.

Alnæs/Nørstebø/Meaas Svendsen

Tre, metall, lunger, bevissthet, underbevissthet… Vilde Sandve Alnæs, Henrik Munkeby Nørstebø og Christian Meaas Svendsen debuterer som improviserende trio i en tid hvor musikeres kolliderende lydbølger er en sjelden og etterlengtet vare. Felles har de blant annet medlemskap i samtidsmusikkensemblet “Aksiom”, og har tidligere også spilt sammen i eksperimenterende sammenhenger. Det er meningsløst å prøve å beskrive noe som enda ikke har vært, men det anes at dette møtet fort kan bli en erupsjon av innestengt sosialmusikalsk energi.

Vilde Sandve Alnæs har spesialisert seg på friimprovisasjon og samtidsmusikk, og har en mastergrad i klassisk musikk fra NMH i Oslo. Hennes hovedprosjekt, Vilde&Inga, har turnért over store deler av Europa, gitt ut plater på ECM og SOFA og blitt tildelt De Unges Lindemanpris. Hun er også medlem av ‘Senter for Kollektivt Skapande’, spiller i kammerorkesteret Ensemble Allegria og improvisasjonstrioen Azkadenya, med Inga Aas og Sidsel Endresen.

Henrik Munkeby Nørstebø jobber som utøvende trombonist og lydkunstner, og komponerer egen musikk med utgangspunkt i kraftig forsterkning av brassinstrumentet, ispedd eksterne lydkilder som halvklarinett og diverse støygeneratorer. Den primitive messingkonstruksjonen fortsetter å være en kilde til både fortvilelse og kjærlighet, og han bruker bortvelgelse av materiale som metode i en pågående fysisk og psykisk prosess hvor hans tålmodige og forskende halvdel kontinuerlig kræsjer med den selvransakende og rastløse.

Christian Meaas Svendsen er en bassist med klassisk i arma, jazz i beina, komposisjon i hodet og M U S I K K i hjertet. Med bass, bue/r og sin egen kropp som utgangspunkt, jobber han med et unikt lyd- og bevegelsesunivers. Lyd og musikk er relasjoner, og kontrabassen er et fysisk instrument som kan tilnærmes på så mange andre måter enn den tradisjonelle måten å spille det på. Han karakteriseres som søkende, utfordrende og innovativ, og jobber mot å bli en særegen musiker, og en brobygger mellom den klassiske, kontemporære, den frie og den rytmiske musikktradisjonen.

 

Andreas Borregaard

Andreas Borregaard spiller klassisk akkordeon, et instrument som de færreste forbinder med klassisk musikk. Andreas er betatt av den usedvanlig kraftige oppslukende evnen til musikk. Følelsen av å komme helt inn i musikkens kjerne vekker en sprudlende glede i ham, uansett om det er som publikum, i øvingslokalet eller på scenen. Han ser på det som et sant privilegium å få dele denne følelsen med andre mennesker. De to verkene han spiller på Borealis 2021 er del av hans doktorgrads-prosjekt på Norges Musikkhøgskole, Just Do It! – Exploring the Musician’s Use of Bodily Performance.

Andreas Borregaard startet å spille akkordeon da han var 5 år og hadde sin internasjonale solo-debut i en alder av 26 med BBC National Orchestra of Wales. Gjennom en omfattende karriere som soloartist og kammermusiker har Andreas kommunisert akkordeonet sine fascinerende kvaliteter og utrykks-spenn til et bredt publikum. Han samarbeider med komponister over hele Europa, som for eksempel Jennifer Walshe, Bent Sørensen og Niels Rønsholdt, og påvirker aktivt utviklingen av dette unge instrumentets bruk og repertoar.

Foto: Caroline Bittencourt

Anne Marthe Dyvi

Anne Marthe Dyvi er en kunstner utdannet og basert i Bergen, med master fra Kunst- og Designhøgskolen samme sted fra 2010.  Arbeidene hennes kan beskrives som interdisiplinære, stedsspesifikke og prosessorienterte, og med en spesiell interesse for teknologi og tid, menneskelig eksistens, overlevelse eller adferd. I de senere år har hun utforsket disse temaene gjennom flere videoarbeider.

Anne Marthe har stilt ut i mange deler av Norge og internasjonalt. Flere av arbeidene hennes er innkjøpt av KODE, Bergen kommune, Stavanger Kunstmuseum samt KORO og Vestland fylkeskommune. Hun var en del av ressursgruppa i PNEK som utviklet Videokunstarkivet, et nasjonalt arkiv for videokunst i Norge på oppdrag for Norsk Kulturråd. Hun har tidligere jobbet ti år ved Bergen senter for elektronisk kunst, og fra 2020 er hun styreleder for Atelier Nord i Oslo.

Bente Hage

Bente Hage spiller både obo og engelsk horn og har vært fast ansatt i Sjøforsvarets musikkorps (SFMK) siden 1991. Hun kommer fra Sarpsborg, og er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, med Erik Niord Larsen som lærer. Bente er en allsidig og meget benyttet oboist i Bergens musikkliv, og er hyppig å høre i Bergen Filharmoniske Orkester, Collegium Musicum, Opera Bergen med flere. Hun underviser også obo-elever og er en ettertraktet dommer ved korps, solist – og ensemble-konkurranser.

Svein Henrik Giske sin obo-konsert under Borealis, Vox Clara, som Bente fremfører under Borealis, er skrevet til henne. Verket ble urframført under Brasswind-festivalen i 2018.

BIT20 Ensemble

BIT20 er et av Nordens ledende ensembler innen samtidsmusikk. Det har eksistert siden 1989 og ble født ut av et behov for å gi samtidsmusikken et løft i Bergen og Norge, og ble fort en spydspiss nasjonalt og internasjonalt. Det er 16 faste musikere i ensemblet og de fleste er gruppeledere eller alternerende gruppeledere i Bergen Filharmoniske Orkester. Med en lidenskap for ny musikk, og fantastiske instrumentalister har BIT20 reist verden rundt med sitt repertoar – fra anerkjente festivaler og arenaer i Europa til land som Russland, Vietnam, Egypt og Canada blant andre.

Foto: Thor Brødreskift

Currentes

Currentes ble grunnlagt i 2006 av kunstnerisk leder Jostein Gundersen. Ensemblet spesialiserer seg i polyfon musikk fra senmiddelalder og renessansen samt ny musikk, og har blant annet samarbeidet med komponistene Eivind Buene, Morten Eide Pedersen, Ruben Sverre Gjertsen og Alwynne Pritchard.

Currentes var i perioden 2015–2018 involvert i det kunstneriske forskningsprosjektet Wheels Within Wheels ved Griegakademiet på Universitetet i Bergen, hvor komponister og utøvere samarbeidet om å utvikle nye former for interaksjon. Prosjektet førte til tre konserter med tittel Mouvance I-II-III, under Festspillene i Bergen. Ensemblet Currentes består av: Bodil Lunde Rørtveit (vokal), Hans Knut Sveen (indisk harmonium, organetto), Jostein Gundersen (blokkfløyter) og Siri Hilmen (barokkcello).

Foto: Thor Brødreskift

Dániel Péter Biró

Dániel Péter Biró er professor i komponering ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen. I de siste 20 årene har han med sitt komponerings-arbeid adressert problemstillinger rundt historisk lytting og forståelse. På denne måten blir det å komponere et slags sonisk-arkeologisk arbeid for Dániel; en oppdagelse av kompleksiteten i lyd som et ustabilt, mangfoldig kultur-objekt, en avduking av lag av historie og mening. Samtidig eksisterer komponering som skapelse av nye kontekster for lyd. I denne motsetningen ble verket Vayaal Moshe (And Moshe Ascended) skapt. I dette verket er alle de musikalske parametrene, tonene, rytmene og dynamikkene basert på én enkelt linje fra den Hebraiske Bibelen (Mosebok Kapittel 24:15): «Og Moses gikk opp til fjellet, og skyene dekket over fjellet.»

Dániel har studert rundt om i Europa, USA, og i Israel, før han tok sin doktorgrad ved Princeton University i 2004. Han har laget bestillingsverk til prominente musikere, ensembler og festivaler, og han har blitt prisgitt med blant annet Gigahertz Production-prisen fra The ZKM-Center for Art and Media i 2010 og Guggenheim Fellowship i 2017. Med sitt arbeid, som har blitt fremført over store deler av verden, søker han en forståelse av historie gjennom musikalsk materiale.

Foto: Linda Sheldon

David Longa

David José Longa Mendoza arbeider som komponist og orkester-arrangør, og er født i Caracas, Venezuela og bosatt i Østerrike. Han begynte sine musikkstudier på Nucleo La Rinconada – en av El Sistema sine musikkskoler grunnlagt av José Antonio Abreu. Han studerte komposisjon på Anton Bruckner Private University i Linz og Music for Applied Media på Danube University Krems. David har deltatt som komponist i en rekke festivaler, og i ulike interdisiplinære prosjekter så vel som sine egne. Hans musikk er inspirert av samtidsmusikk i stiler som spenner fra det atonale til det elektroniske og inkluderer musikk for film og lyd-design. Tau eines verwirrten Morgens er skrevet for messingorkester, og utforsker et spenn av lyd-farger som fremprovoserer en kort spenning, hvor det er gjort et forsøk på å uttrykke en forvirret sinnsstemning i lydform.

Foto: Shirley Suarez