HER ER ÅRETS DELTAGERE!

Foto: Jin Kazama

Daiyen Jone Castro er musiker, komponist og pedagog fra Cuba, og bor og arbeider i Bergen. Hun utviklet sin interesse for musikk i en alder av seks år og begynte sin formelle opplæring ved Elementary Conservatory of Music som fløytist et par år senere. Hun har en bachelorgrad i klassisk fløytespill fra Cuba, og flyttet til Norge og studerte jazz, komposisjon og musikkpedagogikk ved Griegakademiet i Bergen. Musikalsk spenner prosjektene Daiyen er involvert i vidt, og trekker inspirasjon fra både hennes røtter i cubansk musikk, latin jazz og verdensmusikk, og forskning og eksperimentering innen fri improvisasjon, elektronika, ambient og ‘fourth world music’. Som musikkskaper er hun interessert i å utforske klang, tekstur og effekter, og å eksperimentere med bruk av stillhet og rytmikk, og skape kontraster i lydbildet. Daiyen er aktiv i konstellasjoner som NH3, Heavy Astro og To You They Are Birds, To Me They Are Voices in the Forest.

Foto: Magnus Trevisan

Eira Sjaastad Huse fra Oslo er operasanger og komponist. Som sangsolist har hun sunget ved prestisjefylte festivaler som The Verbier Festival og Festival d’Aix-en-Provence, og gjort operaroller ved Opéra de Lyon, Den Norske Opera & Ballett og Royal Opera House Muscat. De siste årene har komposisjon også blitt en viktig del av hennes virke. Hun har tatt videreutdanning i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole i tillegg til enetimer med komponister som Rolf Wallin, Rolf Gupta, Bente Leiknes Thorsen og Rune Rebne. Hun er opptatt av å utforske spennvidden mellom det nye og det gamle, det konsonerende og ekspresjonistiske, og det virtuose og det sangbare – gjerne med noen overraskende elementer. Hun liker å komponere verk spesifikt utformet til utøveren, for å bringe frem deres personlighet. Improvisasjon er noe av det som binder sammen hennes virke som utøver og komponist. Eira tok del i Ultima sitt mentorprogram Choral Prototypes i 2023 med George Lewis som mentor, og er medlem av nyMusikks komponistgruppe. Nylige høydepunkter som komponist er urpremieren av verket hennes Witness på Tampere Biennale 2024, skrevet for sopranen Linnéa Sundfær Casserly og vokalensemblet Key Ensemble.

Foto: Astrid Solberg

Evelin Lindberg er en lydkunstner som jobber med teknologi og performance som verktøy, referanse og konseptuelt arbeidsfelt. Hens verker tar form gjennom flerkanalslyd- og video, hjemmesider og apper, modifiserte instrumenter, performancer, installasjoner, happenings og andre utvidete og spesifikke formater. Som ung kunstner prøver hen å undersøke kontaktflaten mellom kunstnerisk praksis og samfunn, og potensialet i å konfrontere samtiden. De undersøker også forholdet mellom verkets materielle opphav og dets formidlede essens. Evelin studerte klassisk piano ved Musikkonservatoriet i Falun, og komposisjon ved Gotlands Tonsättarskola. Hen har en bachelorgrad fra Norges musikkhøgskole og Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart under veildere som Joanna Bailie, Piet Johan Meyer og Natasha Barrett. Evelins verker har blitt fremført og vist på festivaler og arrangementer som Ultima, Darmstädter Ferienkurse og IRCAM forum, og arbeidet hens har blitt anerkjent gjennom flere stipender og nominasjoner.

Foto: Jonas Gren

Jakob Thonander Glans er komponist fra Oslo, som bor og arbeider både i Oslo, Warszawa og Göteborg. Han er hovedsakelig samtidskomponist, men er også aktiv som gitarist i hardcore-pønkebandet RONÖM. Jakob har bakgrunn fra blitzmiljøet i Oslo, og pønkekulturen er en viktig del av hans virke. Musikken hans er ofte tung, hard, enkelt konstruert og benytter seg av et stort spekter både i dynamikk og stil – fra det tradisjonelle til det eksperimentelle, og fra det lavmælte til det brutalt lydsterke. Musikken hans er djerv, naiv og ofte preget av teatralske aspekter. Hans største mål som kunstner er “å skape ekstreme umiddelbare reaksjoner gjennom bruk av brutale, sentimentale og/eller komiske virkemidler”. Musikkens hans har blitt spilt i alle Skandinavias land og han har jobbet med ensembler som blant annet Svenska Kammarorkestern, Insimul Sinfonietta, Ensemble K!ART og Ensemble GAEA. Verkene hans inkluderer kammeropera, symfoni, kammerstykker, solostykker, elektronisk musikk, pønkrock og performance-kunst.

MENTORENE 24/25

Foto: Eun Chun

Okkyung Lee er cellist, komponist, improviserende musiker, og beveger seg fritt mellom ulike kunstneriske disipliner. Siden 2000-tallet har hun jobbet som soloartist, og samarbeidet med et bredt spekter av ulike skapere. Okkyung henter inspirasjon fra alt mellom støy, improvisasjon, jazz, vestlig klassisk musikk, og tradisjonell- og popmusikk fra sitt hjemland Sør-Korea. Hun har utviklet en distinkt og kroppslig tilnærming til improvisasjon gjennom utvidede spilleteknikker på sitt instrument. Selv det er dette hun er mest kjent for, skaper hun også komposisjoner og stedsspesifikke verk som responderer til arkitektur, publikum eller objekter fra omgivelsene, og som produserer altomsluttende opplevelser som utfordrer det tradisjonelle konsertoppsettet og dets hierarki. 

I 2010 mottok hun stipend fra Foundation for Contemporary Arts, og i 2015 fikk hun prisen Doris Duke Performing Artist Award. Okkyung har en bachelor i moderne skriving og produksjon, samt en bachelor i filmmusikk fra Berklee College of Music, og en mastergrad i moderne improvisasjon fra New England Conservatory of Music. Hun har opptrådt på Museum of Modern Art og Whitney Museum of American Art i New York, Museo del Novecento i Milano, Serpentine Galleries og White Cube Galleries i London, og mange andre. Hun er å finne på mer enn 30 album, og har komponert bestillingsverk og andre prosjekter for blant andre Explore Ensemble i London, Time Spans Festival i New York, og Sonic Acts Festival i Amsterdam, samt for Borealis i 2017.

Foto: Herman Dreyer

Camille Norment er billedkunster, komponist, musiker og performancekunstner som jobber tverrfaglig. Kulturell psykoakustikk er både et estetisk, og et konseptuelt rammeverk for mye av hennes praksis – en utforskning av sosiokulturelle fenomener gjennom det soniske som en kraft over kroppen, sinnet og samfunnet. Gjennom lydopptak, skulptur og installasjon, tegning og liveopptreden, bruker hun konseptet kulturell psykoakustikk for å skape kritiske kunstverk, som er opptatt av hvordan kontekst, form, rom og betrakterens kropp skaper opplevelser som er både somatiske og kognitive. Camille representerte Norge i den 56. Veneziabiennalen i kunst i 2015, med et tredelt soloprosjekt som inkluderte en større lyd- og skulpturell installasjon, en publikasjonsserie og en serie lydperformancer. Camille har flere permanente offentlige verk. Med bakgrunn i dans og musikk har hun en bachelor i komparativ litteratur og kunsthistorie fra University of Michigan, Honors College, en master i billedkunst, og en master i interaktiv telekommunikasjon fra New York University. Hun er også en Fellow fra Whitney Independent Study Program i New York. Parallelt med sin kunstnerkarriere har Camille jobbet som forsker ved det tidligere forskningsinstituttet og tenketanken Interval Research i Silicon Valley, og som Professor i kunst ved Universitetet i Malmö.

Nettside

Foto: Thor Brødreskift

Sigurd Fischer Olsen er komponist, bratsjist og musikklærer. Som komponist arbeider han med musikk som inneholder en stillferdighet. Han utforsker rommene mellom de store lydene, skjøre klanger og miniatyrformer. Tilnærmelsen hans er lyttende, der systematikken for verket ikke er forhåndsdefinert men blir til underveis. Sigurd har skrevet mange verk for små og mellomstore ensembler, men har i de seneste årene komponert verk både for solo og for symfoniorkester. Ensembler som har fremført verkene hans inkluderer KORK, Bergen Filharmoniske Orkester, Oslo Sinfonietta, BIT20 ensemble, ICE Ensemble, Ensemble Risognanze og Quatuor Bozzini. I 2017 ble verket hans Sserenades, skrevet for BIT20 Ensemble og vokalist Sofia Jernberg, nominert til Edvard-prisen, og anbefalt på International Rostrum of Composers 2018. Sigurd har også undervist i komposisjon og teoretiske fag ved Griegakademiet. Parallelt arbeider Sigurd med kompaniet for eksperimentell opera, Ursus Produksjoner. Uttrykket der er mer eklektisk og kan ligge i skjæringspunktet mellom samtidsmusikk, lydinstallasjon og scenekunst, og der andre metoder er tatt i bruk. Forestillingene er komponert med musikernes tilstedeværelse og fysiske bevegelser samt hjemmelagde lydobjekter som sentrale brikker, mens det sjangermessig kan være store forskjeller i løpet av en forestilling. Musikken og lydomgivelsene her er som regel delvis notert ned, men mye blir utarbeidet i samarbeid med musikere som er valgt utifra ulik bakgrunn som klassisk, jazz, impro, folkemusikk.

Nettside

ENSEMBLE OBSIDIAN

En sentral del av Borealis Ung Komponist er å støtte nye musikkensembler i Bergen. Selv om det er mange gode musikere i byen, er det få faste konstellasjoner som fokuserer på samtidsmusikk. For denne utgaven av BUK samarbeider vi med Ensemble Obsidian som partner. Ensemble Obsidian ble startet av komponistene Tor-Erik Hellesen, Craig Farr og Kathrine Bauck i 2020. Til sammen besitter de kompetanse innen utøvende musikk, undervisning og kulturproduksjon, i tillegg til komposisjon. Ensemblet brenner for å formidle ny kunstmusikk utenfor de store byene. Dette gjør de primært gjennom turnéserien Ny musikk i distrikta, som de selv produserer, og der de får fremført samtidsmusikk på lokale scener. Musikerne i ensemblet er vant med å forholde seg til alternative notasjonsformer og improvisasjon, så vel som tradisjonelle former for partitur.

Zsuzsa Zseni – vokal:
En klassisk utdannet mezzosopran med en sterk interesse for å blande klassiske og moderne vokalteknikker. Med et register som strekker seg fra lav «d» til høy H2, er Zsuzsa i stand til å skape mange forskjellige og fengslende uttrykk. Hun er dedikert til å presse grensene for tradisjonell vokalmusikk. Zsuzsa integrerer en rekke avanserte teknikker som multiphonics, vocal fry, pustekontroll og tale-sang i sine opptredener. Hun er også åpen for å innpasse fysiske elementer som kroppslig perkusjon og perkusjonsinstrumenter, noe som tilfører et ekstra lag av rytmisk kompleksitet til musikken hennes. Hun er interessert i kombinasjon mellom musikk og teknologi. Hun eksperimenterer med elektroniske elementer som looping for å skape rike, teksturerte lydlandskap. Hennes kreativitet og ferdigheter i improvisasjon skiller henne ut som en allsidig og fremtidsrettet artist.

Matias Monsen – cello: 
En allsidig cellist med erfaring fra ulike sjangre. Han er medlem av Ensemble Obsidian som fokuserer på nyskreven norsk samtidsmusikk i tillegg til prog/metal-bandet DROTT. Matias sjonglerer mellom svært mange sjangre, og er en hyppig brukt sessionmusiker. Han har samarbeidet med alt fra Kaizers Orchestra og deLillos til Aurora og Sigrid.

Berit Hella Lindberg – fløyte: 
Fløytist med utdannelse fra Norges Musikkhøgskole og Sibelius-akademiet. Hun spiller alt fra tidlig- til samtidsmusikk og har spilt med flere profesjonelle korps og orkester. Hun har spilt på Den Nationale Scene ved flere oppsetninger og spiller ofte med Sjøforsvarets Musikkorps. Berit har uroppført flere nyskrevne verker – både solo og i ulike ensembler. Hun liker å få være med i den skapende prosessen, og spesielt å utforske klangmulighetene i fløyta og finne uvanlige måter å spille på.
Berit kan spille fløyte, piccolo og altfløyte, og mestrer disse teknikkene: whistletones, jet whistle, harmonics, multiphonics, beatboxing på fløyte, synging og spilling, sirkelpust, slap tongue, ulike perkussive ansatser, lufttoner og glissando (innenfor fløytas muligheter).

UTLYSNING BOREALIS UNG KOMPONIST 24/25

Musikkfestivalen Borealis lyser ut en ny runde av sitt mentorprogram Borealis Ung Komponist (BUK), og ser etter 4 allsidige musikkskapere som er i startfasen av å utvikle seg som komponist, eller som ønsker å videreutvikle sine ferdigheter med å skape musikk for andre. Borealis vil fremme et stort spekter av stemmer og rollemodeller, og ønsker at fremtiden til eksperimentell musikk skal være preget av mange ulike perspektiver. Programmet har ingen øvre aldersgrense, og deltagerne på mentorprogrammet blir honorert.

Som deltager i Borealis Ung Komponist skal du skape et nytt verk med en varighet på ca 15 minutter. Dette skjer under veiledning, og med støtte fra 3 mentorer. Verket skrives til et dedikert ensemble – som i 2024 er Ensemble Obsidian. 

Årets mentorprogram strekker seg over 7 måneder med 4 workshops, og kulminerer i verdenspremiere av deltagernes verker på Borealis 2025. Alle workshopene finner sted over 3–4 dager i Bergen, mellom september 2024 og mars 2025. Mentorprogrammet skal samle musikkskapere med ulike musikalske preferanser, erfaringsgrunnlag, bakgrunner og praksiser. Man trenger ikke jobbe utelukkende med notert musikk, det er åpent for å bruke andre metoder for å formidle sine musikalske ideer, som for eksempel grafiske partiturer eller annet.

Årets mentorer er tre internasjonalt anerkjente komponister, utøvere og kunstnere:
Camille Norment (US/NO), Okkyung Lee (KR) og Sigurd Fischer-Olsen (NO).
Scroll ned for å lese mer om hver av dem.

Årets ensemble er Ensemble Obsidian som består av: Zsuzsa Zseni (vokal), Berit Hella Lindberg (fløyte) og Matias Monsen (cello).
Scroll for å lese mer om ensemblet og musikerne i det.

Borealis Ung Komponist er støttet av Kulturrådet, Grieg Foundation og Vestland fylkeskommune

Generelt om Borealis & Borealis Ung Komponist

Praktisk informasjon

Workshopene

Utvelgelsen

Søknaden

Søknadskriterier

Inspirasjon

Se tidligere deltagere, mentorer og ensembler