Musikkfestivalen Borealis lyser ut en ny runde av sitt mentorprogram Borealis Ung Komponist (BUK), og ser etter 4 allsidige musikkskapere som er i startfasen av å utvikle seg som komponist, eller som ønsker å videreutvikle sine ferdigheter med å skrive musikk for andre. Borealis vil fremme et stort spekter av stemmer og rollemodeller, og ønsker at fremtiden til eksperimentell musikk skal være preget av mange ulike perspektiver. Programmet har ingen øvre aldersgrense, og deltagerne på mentorprogrammet blir honorert.

Som deltager i Borealis Ung Komponist skal du skape et nytt verk med en varighet på ca 15 minutter. Dette skjer under veiledning, og med støtte fra 3 mentorer. Verket skrives til et dedikert ensemble – som i 2024 er Ensemble Obsidian

Årets mentorprogram strekker seg over 7 måneder med 4 workshops, og kulminerer i verdenspremiere av deltagernes verker på Borealis 2025. Alle workshopene finner sted over 3–4 dager i Bergen, mellom september 2024 og mars 2025. Mentorprogrammet skal samle musikkskapere med ulike musikalske preferanser, erfaringsgrunnlag, bakgrunner og praksiser. Man trenger ikke jobbe utelukkende med notert musikk, det er åpent for å bruke andre metoder for å formidle sine musikalske ideer, som for eksempel grafiske partiturer eller annet.

Årets mentorer er tre internasjonalt anerkjente komponister, utøvere og kunstnere:
Camille Norment (US/NO), Okkyung Lee (KR) & Sigurd Fischer-Olsen (NO).
Scroll ned for å lese mer om hver av dem.

Årets ensemble er Ensemble Obsidian som består av , Zsuzsa Zseni (vokal).
Scroll for å lese mer om ensemblet og musikerne i det.

Borealis Ung Komponist er støttet av Kulturrådet og Grieg Foundation.

Generelt om Borealis & Borealis Ung Komponist

Praktisk info

Workshopene

Utvelgelsen

Søknaden

Søknadskriterier

MENTORENE 24/25

Foto: ?

Okkyung Lee er cellist, komponist, improviserende musiker, og beveger seg fritt mellom ulike kunstneriske disipliner. Siden 2000-tallet har hun jobbet som soloartist, og samarbeidet med et bredt spekter av ulike skapere. Okkyung henter inspirasjon fra alt mellom støy, improvisasjon, jazz, vestlig klassisk musikk, og tradisjonell- og popmusikk fra sitt hjemland Sør-Korea. Hun har utviklet en distinkt og kroppslig tilnærming til improvisasjon gjennom utvidede spilleteknikker på sitt instrument. Selv det er dette hun er mest kjent for, skaper hun også komposisjoner og stedsspesifikke verk som responderer til arkitektur, publikum eller objekter fra omgivelsene, og som produserer altomsluttende opplevelser som utfordrer det tradisjonelle konsertoppsettet og dets hierarki. 

I 2010 mottok hun stipend fra Foundation for Contemporary Arts, og i 2015 fikk hun prisen Doris Duke Performing Artist Award. Okkyung har en bachelor i moderne skriving og produksjon, samt en bachelor i filmmusikk fra Berklee College of Music, og en mastergrad i moderne improvisasjon fra New England Conservatory of Music. Hun har opptrådt på Museum of Modern Art og Whitney Museum of American Art i New York, Museo del Novecento i Milano, Serpentine Galleries og White Cube Galleries i London, og mange andre. Hun er å finne på mer enn 30 album, og har komponert bestillingsverk og andre prosjekter for blant andre Explore Ensemble i London, Time Spans Festival i New York, og Sonic Acts Festival i Amsterdam, samt for Borealis i 2017.

Foto: Herman Dreyer

Camille Norment er billedkunster, komponist, musiker og performancekunstner som jobber tverrfaglig. Kulturell psykoakustikk er både et estetisk, og et konseptuelt rammeverk for mye av hennes praksis – en utforskning av sosiokulturelle fenomener gjennom det soniske som en kraft over kroppen, sinnet og samfunnet. Gjennom lydopptak, skulptur og installasjon, tegning og liveopptreden, bruker hun konseptet kulturell psykoakustikk for å skape kritiske kunstverk, som er opptatt av hvordan kontekst, form, rom og betrakterens kropp skaper opplevelser som er både somatiske og kognitive. Camille representerte Norge i den 56. Veneziabiennalen i kunst i 2015, med et tredelt soloprosjekt som inkluderte en større lyd- og skulpturell installasjon, en publikasjonsserie og en serie lydperformancer. Camille har flere permanente offentlige verk. Med bakgrunn i dans og musikk har hun en bachelor i komparativ litteratur og kunsthistorie fra University of Michigan, Honors College, en master i billedkunst, og en master i interaktiv telekommunikasjon fra New York University. Hun er også en Fellow fra Whitney Independent Study Program i New York. Parallelt med sin kunstnerkarriere har Camille jobbet som forsker ved det tidligere forskningsinstituttet og tenketanken Interval Research i Silicon Valley, og som Professor i kunst ved Universitetet i Malmö.

Nettside

Sigurd Fischer Olsen er komponist, bratsjist og musikklærer. Som komponist arbeider han med musikk som inneholder en stillferdighet. Han utforsker rommene mellom de store lydene, skjøre klanger og miniatyrformer. Tilnærmelsen hans er lyttende, der systematikken for verket ikke er forhåndsdefinert men blir til underveis. Sigurd har skrevet mange verk for små og mellomstore ensembler, men har i de seneste årene komponert verk både for solo og for symfoniorkester. Ensembler som har fremført verkene hans inkluderer KORK, Bergen Filharmoniske Orkester, Oslo Sinfonietta, BIT20 ensemble, ICE Ensemble, Ensemble Risognanze og Quatuor Bozzini. I 2017 ble verket hans Sserenades, skrevet for BIT20 ensemble og vokalist Sofia Jernberg, nominert til Edvard-prisen, og anbefalt på International Rostrum of Composers 2018. Parallelt arbeider Sigurd med kompaniet for eksperimentell opera, Ursus Produksjoner. Her komponerer han musikk som ligger i skjæringspunktet mellom samtidsmusikk, lydinstallasjon og populærmusikk, gjerne med sprikende sjangre under samme forestilling. De fokuserer på musikernes tilstedeværelse og sammenhengen mellom lyd og bevegelse, både hos musikerne og scenografisk. Musikken er delvis notert, men utarbeides i samarbeid med musikerne som har bakgrunn fra klassisk, jazz og improvisasjon. Har undervist i komposisjon og teoretiske fag ved Griegakademiet.

Nettside

ENSEMBLET 24/25
Ensemble Obsidian

Foto: Owen Weaver, Carmen Bovéda, Mari Garcés & Håkon Skjæret (Foto: Evan Monroe Chapman, Håkon Leinan, Ada Miko, Koka Nikoladze)

YrrY kombinerer to av de eldste måtene å lage musikk på – stemmen og perkusjon – på nye og overraskende måter. Den bergensbaserte trioen utforsker akustikk, elektronikk og fysiske muligheter i improvisert og nyskrevet musikk. I anledning Borealis Ung Komponist er trioen gjort om til en kvartett ved å slå seg sammen med cellist Carmen Bóveda.

Vokalist Mari Garcés spesialiserer seg i samtidsmusikk og tidligmusikk, med fokus på stemmens mulighet til å uttrykke følelser og identitet. Perkusjonistene Håkon Skjæret og Owen Weaver deler en lidenskap for ny musikk og uvanlige instrumenter, i tillegg til å være kollegaer i BIT20 Ensemble som utøvere og formidlere. Carmen Bovéda er cellist og startet i 2015 strykekvartetten Rosella som var med i første runde av Borealis Ung Komponist i 2017. Hun har også spilt og samarbeidet med flere kjente artister, som blant annet Aurora, Gabrielle og DePresno. 

Mari Garcés: Lyrisk koloratursopran – Klar og lys stemme, som kan synge raske løp og store sprang med letthet. Register fra a–d3. Låter sterkest fra tostrøken oktav. Jo mørkere leiet er, jo svakere blir stemmen hennes. Utover dette, er hun åpen for å teste ut ulike ting stemmen hennes kan gjøre, og er vant til å synge både akustisk og i mikrofon.
Håkon Skjæret: Allsidig, klassisk slagverker som i dette prosjektet vil spille vibrafon. Register fra f–f3. Med og uten motor + eventuelt andre objekter til å preparere vibrafonen.
Owen Weaver: Utdannet i både klassisk og rytmisk slagverk med mye erfaring med trommesett i samtidsmusikk sammenhenger, i tillegg til sjangre som jazz, rock, hip-hop og eksperimentell. På BUK kan trommesett brukes på rytmisk, melodisk eller atmosfæriske måter. Eller på måter som ingen har hørt før. 
Carmen Bovéda: Carmen er en svært fleksibel cellist som er like komfortabel i klassisk, samtidsmusikk og pop. 

Se tidligere deltagere, mentorer og ensembler