Borealis Ung Komponist er et mentorprogram som hvert år tar inn fire allsidige komponister i starten av sin karriere, og som ønsker å videreutvikle sine ferdigheter. Sammen med et ensemble med tilholdssted på Vestlandet, får deltagerne jobbe med fire internasjonalt anerkjente komponister over en periode på 7 måneder. Sluttresultatet er fire flunkende nye verk som presenteres under festivalen. Utlysning til Borealis Ung Komponist finner sted i mai hvert år.

Borealis Ung Komponist er støttet av Kulturrådet, Morten Eide Pedersens Minnefond og Bergen kommune.

Borealis er en festival for eksperimentell musikk, som også har aktivitet gjennom hele året. Festivalen så dagens lys i 2004 og presenterer grensesprengende musikk og kunst fra Bergen, Norge og hele verden. Borealis Ung Komponist har eksistert siden 2017, og er en av Borealis sine viktigste satsninger gjennom året. 16 musikkskapere har blitt «uteksaminert» fra mentorprogrammet, og har gått videre og skapt egne anerkjente prosjekter innen samtidsmusikkfeltet, men også innen jazz og scenekunst. Mentorprogrammet har bidratt til et rikere og mer levende musikkmiljø på Vestlandet, men også nasjonalt, ved å løfte frem nye stemmer innen feltet for eksperimentell musikk. Det har som mål å stimulere til mer nyskaping og erfaringsutveksling, og å oppmuntre spirende komponister til å tre frem og ta plass. Mentorprogrammet har også som formål å gi profesjonell kompetanse til den nye generasjonen av norske komponister. Borealis ønsker å fortsette dette viktige arbeidet med å finne og forme den kommende generasjonen musikkskapere med hang for å eksperimentere med lyd, og ser at det er et behov for å øke bredden i representasjon på programmet. Festivalen har lenge fokusert og jobbet hardt for å representere det samfunnet den eksisterer i, både på, foran og bak scenen, ved å ta bevisste valg om å ha kjønnsbalanse og et etnisk mangfold på programmet.

Mentorprogrammet varer fra August/September 2021 til Mars 2022, med fire samlinger spredt utover. Hver deltager skal skrive et verk på rundt 15 minutter som blir fremført på festivalen i 2022

ÅRETS DELTAGERE 2021/22

Mirsaeed Hosseiny Panah

Foto: Alex Ventling

Mirsaeed Hosseiny Panah er komponist og musiker fra Iran, med santur som sitt hovedinstrument – et trapesformet strengeinstrument som spilles på med små hammere. Hans nysgjerrighet ovenfor ulike sjangre førte til at han studerte både klassisk og jazz, i tillegg til opphavet til den klassiske iranske musikken. Disse ulike innfallsvinklene har fått Mirsaeed til å konkludere med at til tross for sjangrenes kontraster, er det et musikalsk språk som kan forene alle de tre grenene. Han ble uteksaminert fra Universitetet i Teheran i 2013, og gikk nylig ut av Norges musikkhøgskole med sin andre mastergrad. I tillegg til å bli invitert som soloist med ulike orkestre og band, har Mirsaeed også skrevet flere bestillingsverk som komponist og arrangør. 

Astrid Solberg

Foto: Elias Nurmi Schomers

Astrid Solberg er komponist og utøver fra Oslo. Som komponist arbeider hun ofte konseptuelt, i grenseland til performance-kunst og instrumental-teater. Som utøver er hun aktiv både i andre kunstneres prosjekter, og i eget materiale gjennom video og som live-performer. Maktforhold og feminisme i musikk og kunst opptar henne mye, og hun har også stor interesse for og fokus på internettkultur, mental helse og hunder. Nå fokuserer arbeidet hennes seg rundt video, og koreografiske og visuelle elementer i forskjellige uttrykk og former. Hennes kritiske syn på kunstfeltet og tendenser i samfunnet kommer gjerne til syne gjennom bruk av satire og humor. 
Astrid er i år utvekslingsstudent ved Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Stuttgart, og fullfører høstsemesteret 2021 bachelor i komposisjon ved Norges musikkhøgskole. 

Peder Niilas Tårnesvik

Foto: Nikolay Tysse Øberg

Peder Niilas Tårnesvik er bosatt i Bergen, og har i løpet av de siste årene fått et stødig fotfeste som en av de mest interessante elektronika-artistene og produsentene vi har i Norge. Med prosjektet Niilas tok han virkelig steget frem, som kulminerte i slippet av hans første full-lengde album. Albumet Also This Will Change ble mottatt med strålende kritikk i Aftenposten og Bergens Tidende, som begge trillet terningkast 6. Suksessen ble videre bekreftet da han stakk av med Spellemannprisen i kategori «Årets Elektronika» i 2020. Niilas har et øye for detaljer som få andre, hvor han blander sjangre, utrykk og musikalske følelser i sitt helt egne lydlandskap. Han bruker felt-opptak, samples, live- og digitale instrumenter, med drypp av sin samiske bakgrunn som skaper et glitrende teppe av lyd. 

Karoline Wallace

Foto: Jenny Berger Myhre

Karoline Wallace er sanger, improvisatør og komponist fra Stabekk. Hun har gitt ut musikk med sine prosjekter Stiklinger, Lang vinter og Molecules & Erlend Skomsvoll. I tillegg har hun skrevet for blant annet strykekvartett, storband, blåseorkester og kor. Musikken hennes er å finne i sjiktet mellom jazz, norsk folkemusikk og samtidsmusikk, og hun er alltid på søken etter det kilende og røskende. Hun har en master i komposisjon og utøvende musikk fra Rytmisk Musikonservatorie i København og en bachelor fra jazzlinjen på Griegakademiet. Hun har bodd i Berlin, Bergen, Stockholm, Gøteborg, København og nå Oslo. Prosjektene hennes består ofte av mange mennesker og det er fordi hun komponerer ved å inspireres av instrumentet eller personen hun skriver for, og alle mulighetene som finnes i dem.  

MENTORENE

Harpreet Bansal

Foto: Matthis Kleeb

Harpreet Bansal er fiolinist og komponist født i Oslo av indiske foreldre, og lærte sine første ragaer av faren sin i toårs-alderen. Senere studerte hun både europeisk og indisk klassisk musikk ved Norges Musikkhøgskole. I Bansal sin musikk kombineres stilarter og impulser i «en særpreget og radikal tilnærming til ragasjangeren». Hun turnerer internasjonalt som solist, med sitt ensemble Harpreet Bansal Band og i ulike konstellasjoner. De siste årene har hun i økende grad viet sin tid til å komponere. I 2020 urframførte hun sitt bestillingsverk Parvat for solister og orkester, med seg selv som solist og Kringkastingsorkesteret. Hun er en etterspurt komponist, med oppdragsgivere som spenner fra hip hop-duoen Karpe Diem til samtidsmusikkensemblet Cikada Ensemble. Bansal har ikke komponistutdannelse i vestlig forstand. Hennes tilnærming er instrumental og vokal, med ragaene som utgangspunkt improviserer hun fram tematisk materiale, som i sin tur danner utgangspunkt for teksturer og klanger. Bansal sin musikk utgis på Jazzland Recordings/OK World og Lawo Classics. Hennes album Samaya ble nominert til Spellemannsprisen i Åpen klasse i 2018.

«Det er viktig for meg å vise at det er flere veier til målet. Alle har ikke samme bakgrunn og forutsetninger, men det er alltid mulig å finne sin egen metode. Men det finnes ingen vei som ikke forutsetter at man tilegner seg ferdigheter og kunnskap. Viktige verdier for meg er faglighet, samarbeid og nysgjerrighet.Jeg er en kjempenerd, og kan bli veldig opphengt i alt fra bittesmå detaljer til store strukturer. Jeg tror på tid som verktøy. Ofte jobber man opp mot deadlines – da er det viktig å få tida til å gå sakte. Gleder meg til å snakke om dette og mange andre ting på Borealis«.

Nettside

Camille Norment

Foto: Herman Dreyer

Camille Norment er billedkunster, komponist, musiker og performancekunstner som jobber tverrfaglig. Kulturell psykoakustikk er både et estetisk og et konseptuelt rammeverk for mye av hennes praksis – en utforskning av sosiokulturelle fenomener gjennom det soniske som en kraft over kroppen, sinnet og samfunnet. Ved å komponere kunstverk gjennom lydopptak, skulptur og installasjon, tegning og liveopptreden, bruker hun konseptet om kulturell psykoakustikk for å skape kritiske kunstverk som er opptatt av hvordan kontekst, form, rom og betrakterens kropp skaper opplevelser som er både somatiske og kognitive. Norment representerte Norge i den 56. Veneziabiennalen i kunst (2015), med et tredelt soloprosjekt som inkluderte en større lyd- og skulpturell installasjon, en publikasjonsserie og en serie lydperformancer. Norment har flere permanente offentlige verk.
Med bakgrunn i dans og musikk har Norment en B.A. i komparativ litteratur og kunsthistorie fra University of Michigan, Honors College, en MFA i billedkunst og en MA i interaktiv telekommunikasjon fra New York University. Hun er også en Fellow fra Whitney Independent Study Program i New York. Parallelt med sin kunstnerkarriere jobbet Norment som forsker ved det tidligere forskningsinstituttet og tenketanken Interval Research i Silicon Valley, og som Professor i kunst ved Universitetet i Malmö. Norment er nå prorektor for forskning ved Kunsthøgskolen i Oslo, og utvikler for øyeblikket nye installasjoner og performancer som bestillingsverk for flere internasjonale museer. 

Nettside

Johan Sara Jr

Foto: Susanne Hætta

Johan Sara Jr. er en innovativ utøver innen en av Europa sine eldste sangtradisjoner, nemlig den samiske sangtradisjonen: joik. Hans unike måte å kombinere joik med elementer ifra samtidsmusikken skaper en hypnotiserende og meditativ karakteristikk som hylles både innenfor og utenfor Norges grenser. Musikken hans har manifistert hans posisjon som en levende, frisk og sjangerfri innovatør. Sara Jr. er født i Alta og vokste opp blant reinsdyr-gjetere på den snøkledte tundraen i det arktiske nord. Han er nå bosatt i den samiske bygden Maze. Sara Jr. ble født inn i en kultur som var i ett med naturen og det naturlige – en kultur der joiken hadde en sentral posisjon, og hans mor var lidenskapelig opptatt av å bevare denne sangtradisjonen. Joiken er derfor mye mer enn bare et kunstnerisk uttrykk for Sara Jr. – det er historie og arv. Joiken henter lydene ifra naturen; vinden, tundraen og dyr, og lar den samiske shamanen – noaidien – utrykke dette gjennom arkaisk stemmebruk, og pulsen og tempoet av de ulike årstidene. Det sies at joiken hverken har en begynnelse eller slutt – den starter med lydene fra naturen og fortsetter i en uendelig rundgang som alltid er i utvikling. Joik er en sangtradisjon som ikke benytter seg av så mange ord, noe som åpner opp lytterens muligheten for fri assosiasjon og reise med stemmen som et instrument som åpner opp uendelig mange nyanser under fremføringen. Ordet joik kommer i fra verbet Juoiga, som betyr å fremføre en melodi/luohti. Det er det tekniske stemmefundamentet som danner grunnlaget for den unike tradisjonen som til tider kan oppleves sakralt eller spirituelt. Gjennom sitt unike uttrykk har Sara Jr. fortsatt den tusen år-gamle sangtradisjonen ved å tilpasse den til hans egen virkelighet, og tiden han lever i. Sara Jr. kobler sammen det moderne med de naturlige, lydbildene av fremtiden med musikken fra fortiden, og bidrar på den måten i det små med gi menneskeheten tilbake forholdet til det originale, det naturlige og det menneskelige. Sara Jr. har vunnet en rekke priser, blant annet Edvardprisen til TONO i Åpen Klasse, for sitt album Transmission, og driver plateselskapet Stierdna.

«Det å bli forespurt som mentor syns jeg er veldig ærefullt. Jeg syns det er viktig å få muligheten til bidra med kunnskap og erfaring innen samisk tradisjonell og eksperimentell musikk. Et møte mellom mentorer med ulik bakgrunn og unge komponister i en skaperprosess mot et felles mål blir veldig inspirerende. En prosess for skapende og utøvende, med prøving og feiling, mestring og resultater er viktige forutsetninger for å skape noe unikt.»

Nettside

Øyvind Torvund

Foto: Dimitri Djuric

Øyvind Torvund, født 1976 er komponist, har studert i Oslo og Berlin, og spilt gitar i rockeband og improvisasjonsgrupper. Musikken hans er satt sammen av ulikt materiale og inkonsekvent tilnærming: Lyder fra rock og dagliglivet eller naturen, satt inn i kammermusikken; enkelhet i en kompleks kontekst; improvisasjon i sameksistens med nøyaktig notasjon; musikk kombinert med film eller projeksjoner; alvor satt opp mot humor. Musikkens hans har blitt fremført av alt fra asamisimasa til Oslo Filharmoniske Orkester, på festivaler og konsertsaler over hele verden. Torvund ble i 2016 nominert til Nordisk Råds Musikkpris, og vant sin andre Spellemannpris i 2020, i kategorien samtid sammen med BIT20 Ensemble for The Exotica Album, gitt ut på Hubro.

Nettside

ENSEMBLET

TABULA RASA

Foto: Zsigmond Zseni.
Jakub Adam Niedziela er i anledning Borealis Ung Komponist vikar for Rikke Lina Sorell Matthiesen (nr. 2, stående, fra venstre), og er ikke avbildet her.

TABULA RASA består av Sigrun Jørdre, Elise Thorgersen Varne, Zsuzsa Zseni, Tord Kalvenes, Arild Rohde og Jakub Adam Niedziela. 

Vokalensemblet ble startet av Tord Kalvenes i 2017, og har siden mai 2019 vært under Arild Rohdes musikalske ledelse. Ensemblet har som mål å fremme ny klassisk vokalmusikk, med fokus på norske komponister.  Vokalensemblet skiller seg ut gjennom å jobbe med improvisasjon og teatralske virkemidler for å skape konseptuelle konserter og forestillinger. TABULA RASA ønsker å nå frem med ny musikk til mennesker som ikke kjenner formen så godt fra før. Musikalsk søker de balanse mellom musikk som er gjenkjennelig og tilgjengelig for publikum, og musikk som er utfordrende og overraskende. De ønsker å bruke det emosjonelle og direkte kommunikative i menneskestemmen til å nå fram til publikum.

Tabula Rasa søker samarbeid med komponister, utøvere samt tverrfaglige kunstsamarbeid i håp om å belyse sin samtid. Ensemblet jobber med ulike notasjonsformer, både konvensjonell notasjon, verktøy for improvisasjon, tekstnotasjon og bruk av rom i fremføringer. Ved å delta på Borealis Ung Komponist vil de få mer innsikt i sine egne prosesser, og gleder seg til å bli kjent med komponistene og deres idéer. 

Stemmefordeling:
Sigrun Jørdre (Sopran I), Elise Varne (Sopran II), Zsuzsa Zseni (Alt), Tord Kalvenes (Tenor I), Arild Rohde (Tenor II), Jakub Adam Niedziela (bass). Les mer om hver enkelt sanger

Nettside
Facebook

Se tidligere deltagere, mentorer og ensembler