Dypdykk med Luke Drozd

På en særdeles regnfull dag åpner Luke Drozd porten til Isotop Fellesatelier, hvor han har sin arbeidsplass. Luke er en kunstner og kulturprodusent fra Storbritannia, bosatt i Bergen. Han utforsker fortellinger av historisk, folkloristisk og spekulativ karakter, og prosessen hans starter gjennom å samle på, og lage collage av, funnet materiale. 

Foto: Thor Brødreskift/Borealis

Å tulle på alvor

«Jeg samler gjennom feltopptak, gamle kassetter og plater, eller ved å finne steiner eller andre gjenstander på gaten. Jeg bruker disse funnene til å lage collage, nesten som om jeg trekker kort fra en kortstokk. Hvis jeg ikke liker en ting kan jeg bare legge den tilbake i kortstokken for å bruke den til senere. Tingene kan resirkuleres og brukes på mange måter. Selv om den opprinnelige tingen har blitt bearbeidet til en slik grad at det ikke lenger kan gjenkjennes, er det der fortsatt i sluttresultatet.»

Foto: Borealis

«Å være kunstner kjennes ofte som et så merkelig og tullete yrke» reflekterer Luke mens han finner en sti mellom ulike verktøy, materialer og skulpturer spredt på gulvet i lofts-atelieret, for å sette seg ned ved arbeidsbordet sitt. «Men jeg forholder meg likevel veldig alvorlig til dette tullete yrket. Jeg ønsker å skape øyeblikk som får folk til å smile, men jeg vil at folk fortsatt skal vite at jeg har vært seriøs om å skape slike øyeblikk.»

Veien til komponistia

Midt i alle de andre prosjektene hans har Luke søkt og takket ja til å være en av fire deltakere i mentorprogrammet Borealis Ung Komponist. Komponistene har så langt møttes to ganger, sammen med ensemble YrrY og mentorene Camille Norment og Øyvind Torvund, i workshops på tre dager hver. Neste samling vil skje i begynnelsen av desember, sammen med mentor Lo Kristenson.

«Da jeg fikk vite at jeg hadde fått plass på programmet følte jeg på ekstase i omtrent én time, før følelsen ga etter for total frykt. Men da vi først var i gang og jeg innså hvor nydelige de andre menneskene var, kunne jeg skyve denne frykten til side og heller begynne å nyte prosessen. Det er en utrolig herlig atmosfære mellom oss fire komponistene – det er super-intenst men helt fantastisk.»

Foto: Borealis

Luke har utforsket lyd i ulike former gjennom livet, og har sakte integrert lyd i sin kunstneriske praksis, ofte gjennom spoken word-elementer og kostymer i performance og innspillinger. «Jeg er som oftest både komponist og utøver, kan du si, så det har vært litt av et sprang å nå komponere et verk som ikke i det hele tatt skal bæres av min egen stemme.»

Som en del av Luke sin kunstneriske praksis samarbeider han ofte med Andy Abbott som duoen Reet Maff’l. Et av duoens siste prosjekter var en alternativ lydguide til Bergenhus festning. «Dette var prosjektet som ga meg selvtillit nok til å søke på Borealis Ung Komponist, fordi jeg for første gang opplevde å samarbeide med andre musikere. Jeg lærte hvor mye samarbeid kan hjelpe med å tillegge spennende teksturer til et verk.» Resultatet ble en fortelling som var delvis faktuell, delvis oppdiktet, om festningens fortid. Sammen med opplesninger fra duoen hadde de flettet inn opptak av tre Bergens-musikere: felespiller Benedicte Maurseth, jazztrommeslager Øyvind Skarbø og eksperimentell musiker Andreas Brandal.

Ignorerte lyder

Luke har en pågående fascinasjon for vinylplater, spesielt de som er godt brukt. Selv om en plate startet som en masseprodusert gjenstand, ser Luke på dem som unike objekter, med sine egne helt egne knas, klikk, riper og knips, individuelt for akkurat den plata.  

Borealis Ung Komponist ender i en konsert, i år fremørt av ensemblet YrrY, med ett verk fra hver komponist i programmet. Luke planlegger å lage et stykke som omfavner improvisasjon, og skal utforske de mindre lydene som omringer musikerne: «Ting som kremt, bakgrunns-snakk, eller de små knirkene som kommer fra celloen. Lyder som vanligvis blir ignorert eller gjemt.

«Jeg er veldig nysgjerrig på å se hvor mye av ‘smaken’ av Luke som vil forbli i stykket når jeg ikke skal fremføre selv. Men så langt har det vært utrolig interessant å se hvor raskt jeg kunne høre at sluttresultatet fra hver komponist kommer til å bli fire veldig forskjellige, og helt fantastiske verk.»