Bortenfor partituret: Raven Chacon i samtale med Candice Hopkins og Dylan Robinson
Resonating Nordnes: eksperimentelle filmer på Cinemateket i Bergen
Resonating Nordnes: Jenny Berger Myhre på Nordnes sjøbad
Cine Latino x Borealis: Bixa Travesty (film)
Utmark X Borealis: Laura Ortman & Lars Holdhus
20.03.
21:00–23:00
Bergen Kjøtt
Vår årlige utforskning av lydens ytterpunkter sammen med Bergen Kunsthall sin konsertserie Utmark fortsetter også i år – denne gangen på Bergen Kjøtt. For å hjelpe oss å motstå live-streaming-trøtthet, og for å holde oss på tå hev både visuelt og lydlig, har White Mountain Apache-musiker og lydkunster Laura Ortman spilt inn en helt spesiell konsert til denne Utmark-kvelden på Bergen Kjøtt. Filmen er laget i samarbeid med filmskaperne Victoria Keddie fra Brooklyn sitt ESP TV og Nanobah Becker fra Navajo Nation. De tre unge improvisatørene Vilde Sandve Alnæs, Henrik Munkeby Nørstebø og Christian Meaas Svendsen kommer sammen kun for anledningen, i en tid hvor musikeres kolliderende lydbølger er en sjelden og etterlengtet. Kunstner Lars Holdhus har flyttet hjem til Bergen etter mange år i Berlin, og presenterer den tredje fremførelsen for TCFX – en programvare Holdhus mater med lyd og bilder, men som selv velger hva den spiller, og når.
Og for å fullføre denne utforskende kvelden får du med deg et spesialbestilt DJ-set fra 700 Bliss på veien hjem. Moor Mother og DJ Haram utgjør denne råe duoen og sørger for at du får utløp for dine dansebehov på hjemveien. Husk å ta med deg telefonen din og høretelefoner så du kan nyte hjemturen, og ta med Borealis-følelsen helt inn på soverommet.
Foto: Whitney Museum of American Art
Presented in collaboration with Bergen Kunsthall’s concert series Utmark and Bergen Kjøtt.
Det Elektriske Korps(Workshop)
21.03.
10:00–16:30
Åsanekulturhus
Til alle som ønsker å få innblikk i trommemaskinens spennende verden er denne workshopen en ypperlig måte å tilbringe et par timer av helgen sin på. Det Elektriske Korps har reist over fjellet til Bergen i anledning Borealis for å rekruttere nye medlemmer.
På workshopen får du intensiv opplæring i trommemaskinens funksjoner og lydspenn. Trommemaskinene til Det Elektriske Korps er fargerike og gøye å lage musikk med. Seansen ledes av kunstnerne Einar Goksøyr Åsen og Øyvind Mellbye og er for barn og voksen, med nedre aldersgrense på 10 år.
Workshopen er delt i to, der du først får opplæring i, og tid til å utforske ditt nye instrument, etterfulgt av en pause og litt lefsespising. I del 2 av denne workshopen bærer det ut i gatene der du får utløp for all kunnskapen du har tilegnet deg på workshopen i improvisert samspill med dine medmusikanter, som konkluderer din opptagelse i Det Elektriske Korps.
Foto: Kristine Halmrast
Workshopen egner seg for voksne og barn – nedre aldersgrense er 10 år. Workshopen varer 2,5 time og trommemaskinen man må bære veier cirka 7 kg. Det er plass til maks 10 deltagere på denne workshopen.
Einar Goksøyr Åsen – trommemaskinmentor
Øyvind Mellbye – trommemaskinmentor
Thom Johansen (NOTAM) – programmering
Øyvind Hegg-Lunde, Øyvind Skarbø & Fredrik Rysjedal – PSST2
PSST2 er en ny konsertforestilling inspirert av digital kultur. Nytenkende, insisterende musikk i møte med et visuelt univers av skjermer og inntrykk – ikke ulikt det vi alle opplever hver dag. Hva gjør en skjermbasert verden med oss, egentlig? Hvordan påvirker det konsentrasjonen vår, evnen til å huske informasjon? Og hva skjedde med tålmodigheten vår? Er det rom for nye idéer, når hjernen aldri får fred?
I denne konsertforestillingen knyttes disse spørsmålene opp mot tenårenes mange eksistensielle utfordringer; sterke følelser og sterke meninger, drømmer om fremtiden, en million tanker om alt og ingenting. PSST2 visker ut grensene mellom det faktiske og det fiktive.
Øyvind Hegg-Lunde og Øyvind Skarbø er to av Norges mest kreative trommeslagere og komponister. Illustratør Fredrik Rysjedal er i bresjen for utforsking av digital illustrasjon. Tidligere har dette trekløveret laget Psst! (2017) – en konsertforestilling for barn som mottok strålende anmeldelser og skussmål.
Foto: Fredrik Rysjedal
Øyvind Hegg-Lunde – musiker, komposisjon, regi
Øyvind Skarbø – musiker, komposisjon, regi
Fredrik Rysjedal – animasjon, video, regi
Hans-Olav Molde – lyddesign
Andreas Johansen – lysdesign
Bestillingsverk støttet av Kulturrådet.
Raven Chacon & BIT20 Ensemble – Double Weaving
Komponist, musiker og lydkunstner Raven Chacon returnerer til Borealis i 2021 med et bestillingsverk skrevet for BIT20 Ensemble, der han benytter stemme, feltopptak og video, komponert og designet med tanke på den siste tids endrede betingelser for live-fremførelser og sosiale samlinger.
Chacon er fra Fort Defiance, Navajo Nation – det største reservatet for urbefolkningen i USA, og er bosatt i Albuquerque i New Mexico. Hans arbeid er variert og rører ved ideer rundt tid og stillhet, lydlige teksturer, unike landskap og politiske idealer. I bestillingsverket benytter Chacon sin utøver-bakgrunn innen støy og elektronikk i kombinasjon med sin lange erfaring med å komponere akustiske kammerverk. Chacon har alltid holdt sitt virke som soloutøver, lydkunstner og komponist separat, og bestillingsverket er derfor en unik og ny sammensmeltning av de verdenene som Chacon opererer i. Kammerverk fra Chacon sin portfølje vil også presenteres sammen med bestillingsverket.
Chacon har lang fartstid med å skrive for klassisk instrumentasjon, og har vunnet flere priser og mottatt stipender for sitt imponerende arbeid innen komposisjon. Chacon var i Bergen under Borealis i 2018 da BIT20 String Quartet fremførte hans verk “The Journey of the Horizontal People”. Han stod også selv på scenen under festivalen og gjorde et suggererende og intenst støy-solosett på Bergen Kunsthall. Vi ønsker musikken hans hjertelig velkommen tilbake til Bergen og Åsane Kulturhus!
BIT20 Ensemble – ensemble
Trond Madsen – conductor
Mari Galambos Grue – vocalist
Pieces:
Double Weaving for String Quartet
American Ledger No.1 for full ensemble
Quiver for solo cello
New Commission title?
Presented in collaboration with BIT20 Ensemble.
Sarah Hennies – Contralto
17.03.
21:00–22:00
Åsanekulturhus
Borealis er stolte over å presentere dette emosjonelle verket av komponist Sarah Hennies for å avrunde åpningskvelden av Borealis 2021. Contralto er et times langt verk for video, strykere og slagverk som lander et sted mellom eksperimentell musikk og dokumentarfilm. Verket presenterer en rekke transkvinner som snakker, synger og utfører stemmeøvelser akkompagnert av et musikalsk stykke bygget opp av en kombinasjon av konvensjonell og «ikke-musikalsk» lyd.
Når en transkjønnet mann får testosteronbehandling blir stemmebåndene tykkere og dermed stemmen dypere, og gjør en overgang til et såkalt «mannlig register». Mindre kjent er det vel og merke at transkvinner sin stemme forblir upåvirket av høyere nivåer av østrogen i kroppen. Å være kvinne med «maskulin stemme» forårsaker en rekke vanskelige situasjoner for transkvinner, som forlenget og intensivert kjønnsdysfori. Det øker også risikoen for trakassering og vold da stemmeleiet utilsiktet kan utlevere transpersoner.
Contralto – kontra-alt på norsk og i musikkverdenen definert som «det laveste stemmeleie for kvinner» – bruker lyden av transkvinners stemmer til å utforske transfeminin identitet fra innsiden, og undersøker den intime og spesielle koblingen mellom kjønn og lyd.
Fotografier: Sarah Hennies
Aksiom:
Vilde Sandve Alnæs – violin
Torunn Johanna Blåsmo-Falnes – viola
Ingvild Nesdal Sandnes – cello
Christian Meaas Svendsen – double bass
Anders Kregnes Hansen – percussion
Henrik Munkeby Nørstebø – percussion
Martin Rane Bauck – percussion