Borealis Ung Komponist

Verdenspremierer
18.03.
18:30–21:00
Cornerteateret150,–

Årets Borealis Ung Komponist-deltagere er en allsidig gjeng med komponister som det siste halve året har jobbet tett med ensemblet Currentes, som har en ekspertise både innen den eldste og nyeste musikken. Inspirert av en trio av mentorer fra Norge og USA – Øyvind Torvund, Raven Chacon og Alwynne Pritchard – har de fire utviklet sine verk gjennom et komplekst, men også givende halvår. Fokuset på mentorprogrammet har vært å lære av hverande, å sammen sette spørsmålstegn ved og utforske hva det betyr å skrive musikk for et ensemble, og å formidle fire verk til publikum som representerer fire unike stemmer, samtidig som de utstråler en kollektiv kreativ energi. Med ulike bakgrunner innen alt fra komposisjon og improvisasjon, til samtidsdans og kormusikk har Agnes Hvizdalek, Mirte Bogaert, Tord Kalvenes og Vegar Guleng utfordret seg selv og hverandre, og skapt ny musikk for Currentes sine gamle instrumenter, til denne konserten som markerer slutten på deres deltagelse i Borealis Ung Komponist, men starten på lysende reiser videre i den eksperimentelle musikkverdenen.

Foto: Thor Brødreskift

https://ucarecdn.com/64732f82-0642-470b-901d-fc2984adf237/

Mirte Bogaert – for people with instruments in a space (15′)

Vegar Guleng – Solja mi (15′)

Tord Kalvenes – Fractions (15′)

Agnes Hvizdalek – What if. (15′)

Currentes:

Bodil Lunde Rørtveit – vocals

Hans Knut Sveen – indian harmonium, organetto

Jostein Gundersen – recorders

Siri Hilmen – baroque cello

 

Abdu Ali’s as they lay

18.03.
21:00–22:30
N/A

Under en vill natt på Borealis i 2016 ble Bergen trollbundet av Baltimore sin skeive, svarte diva Abdu Ali på Landmark gjennom en oppløftende live-opptreden. Nå i 2021 returnerer de til Bergen, med det grenseløse, kuraterte prosjektet as they lay laget i samarbeid med Markele Cullins. Prosjektet vil under festivalen bli presentert som en ny animert film, og en åpen Zoom-diskusjon. Gjennom dette vil de diskutere strategier for solidaritet mellom svarte artister og musikere i USA og Skandinavia, og undersøke og trekke tråder på tvers av diasporaen. De ønsker med arrangementet å prioritere BIPOC-deltagere, men alle som er interesserte er velkomne til å ta del.

*Black, Indigenous and People Of Colour

Foto: Micah Wood og Amira Green

Nikima Jagudajev – Basically

19.03.
18:00–00:00
TBC

Etter et år der mange har måttet tenke nytt om hvordan et kulturarrangement eksisterer er vi glade for i samarbeid med Bergen Kunsthall å presentere en unik kveldsperformance av koreograf Nikima Jagudajev sitt prosjekt Basically. Jagudajev har i hele vinter forvandlet Bergen Kunsthall sitt Galleri V til sin boltreplass, der hun gjennom auditions, samtaler og diskusjoner har jobbet frem Basically, som involverer lokale musikere, dansere og kunstnere såvel som hennes internasjonale samarbeidspartnere som komponistene Jordan Balaber og Lester St. Louis. Jagudajev sin praksis dreier seg ofte rundt hvordan mennesker kommer sammen. Arbeidene hennes inviterer deltagere og publikum til å ta del i åpne, udefinerbare situasjoner, hvor man i fellesskap skaper nye rom, og en ny alternativ kurs eller retning.

Basically er en gjentagende og meditativ performance, og strekker seg over en hel kveld. Arbeidet inkorporerer både dans, musikk og langsomme måter å samles på. Verket er satt sammen av ulike koreografiske sekvenser, som utøverne utfører når som helst i løpet av de seks timene, og du kan stikke innom akkurat når det måtte passe.

Presentert i samarbeid med Bergen Kunsthall.
Utstillingen Basically er en del av Bergen Kunsthall sitt program Speculative Histories. Performancene er presentert i samarbeid med Oktoberdans, BiT Teatergarasjen og Borealis.

You can arrive whenever suits you during the performance: 18:00–00:00. The performance has no beginning or end and can be experiences whenever you feel like it, and for how long as you want.

Nikima Jagudajev – choreography
Jordan Balaber & Lester St. Louis – composition
Bård Aarvik – guitar, dancer
Nikoline Ursin Erichsen – composition, dancer
Amalia Wiatr Lewis – dancer
Emmanuel Diela Nkita – dancer
Salomon Poutsma – guitar, dancer
Julie Silset – DJ, soundtrack performer
Magnus Håland Sunde – tie dyeing, textile production
Alexandra Tveit – dancer
Marie Ursin – dancer

Presented in collaboration with Bergen Kunsthall.
The exhibition Basically is a core element and framework for Bergen Kunsthall’s live programme Speculative Histories. The performances are co-organised with Oktoberdans, BiT Teatergarasjen and Borealis.

Ruth Bakke & Anne Marthe Dyvi – De Composition

Verdenspremiere
19.03.
19:00–21:00
Storetveit Kirke200,–

Komponist Ruth Bakke og billed- og videokunstner Anne Marthe Dyvi har funnet hverandre, og har siden våren 2020 jobbet frem bestillingsverket De Composition for pipeorgel og videoprojeksjon til Borealis 2021! Verket er skrevet for kirkerommet i Storetveit kirke – det usedvanlig vakre bygget tegnet av den anerkjente arkitekten Ole Landmark, ferdigstilt i 1930. Ruth Bakke har jobbet som organist i Storetveit kirke i 45 år i tillegg til sitt imponerende virke som komponist. Hun fremfører altså dette nye verket på hjemmebane, men denne gangen i en helt ny setting med Anne Marthe Dyvi sitt visuelle univers preget av naturens prosesser og kirkeorgelets indre.

Ruth Bakke og Anne Marthe Dyvi er fra to ulike fagfelt og generasjoner. Bakke, født i 1947, har gjort karriere innen komposisjon og som organist, studerte lenge i USA på 60– og 70-tallet, og har blant annet komponert for alt fra orkester og brassband, til kammerensembler, piano- kor- elektronisk og orgelmusikk. Dyvi, født i 1979, kommer fra kunstfeltet og har hatt sitt virke i Bergen siden 2010 da hun fullførte sin master ved Kunst- og Designhøgskolen. Dyvi har en spesiell interesse for teknologi og tid, menneskelig eksistens, overlevelse eller adferd som kommer til utrykk gjennom hennes arbeid.

Sammen har de to jobbet frem et verk der deres ulikheter og ulike medium – det visuelle og lydlige – møtes og flettes sammen. Med naturens sirkulære prosesser, årshjulet, geologiske tid og menneskepåvirket tid som grunnstruktur og inspirasjon, gleder det oss å kunne åpne døren til Storetveit kirke, og invitere på en visuell og lydlig opplevelse av de sjeldne.

Anne Marthe Dyvi og Borealis ble oppmerksom på Ruth Bakke etter å ha hørt dybdeintervjuet med henne på NRK P2 Spillerom Søndag i 2018. Deretter var veien kort frem til dette nye samarbeidet. NRK Spillerom Søndag følger prosjektet fra vugge til premiere, og presenterer sammen med Borealis en samtale mellom Dyvi og Bakke i etterkant av konserten, i kirkerommet. Samtalen ledes av journalist Marion Hestholm.

Foto: Anne Marthe Dyvi/ De Composition

https://ucarecdn.com/61994bf5-e8a6-4010-9f15-a13dc1b0a767/

Ruth Bakke & Anne Marthe Dyvi – concept and composition

Ruth Bakke – organ

Anne Marthe Dyvi – video and live video

Paul Johannessen – sound/video technician

Conversation with Ruth Bakke and Anne Marthe Dyvi in collaboration with NRK Spillerom Søndag after the concert. The conversation will be held in Norwegian and moderated by journalist Marion Hestholm.

Presented in collaboration with Storetveit Church.
Conversation presented in collaboration with NRK Spillerom Søndag.

Marshall Trammell – Music Research Strategy / 11 Postures

Verdenspremiere
19.03.
21:00–22:45
Bergen Kjøtt100,–

Borealis sin gjestekunstner Marshall Trammell har premiere på sin ferske performance-film og diskusjon der han kobler det historiske Pueblo-opprøret i 1680 til nåtidens Bergen. Trammell knytter sammen et vev av disipliner, kulturer og historier i sin virksomhet. I sin forsknings- og diskusjonspraksis bruker han quiltekoder fra the Underground Railroad (UGRR) som utgangspunkt for å skape diskusjon rundt representasjon, solidaritet og ulike former for motstand og motstandsbevegelser som er tilstede i samfunnene vi lever i. The Underground Railroad er navnet på et nettverk av hemmelige fluktruter og tilfluktssteder som afro-amerikanske slaver kunne benytte for å flykte fra fangenskapen og torturen de var utsatt for i den sørlige delen av USA. Quiltede tepper med ulike mønstre ble benyttet langs denne ruten og utenfor tilfluktsstedene for å formidle kodede beskjeder som skulle være til hjelp for dem som var på flukt.

I denne nye filmen bestilt av Borealis fremfører han elleve nye quiltekoder laget av mennesker bosatt i et lite samfunn i Albuquerque, New Mexico. I dette samfunnet er minnet om Pueblo-opprøret fra 1680 – et blodig sammenstøt mellom det amerikanske urfolket bosatt i New Mexico og de spanske kolonistene – fortsatt en hendelse som resonnerer i befolkningen den dag i dag. Trammell som også er perkusjonist har utformet ulike posisjoner på trommesettet sitt, som sin tolkning av disse elleve kodene. Disse blir presentert i filmen, sammen med en fremførelse der han bruker kodene som et grafisk partitur for å lage musikk. Etter fremførelsen følger en seanse med Marshall live fra sitt hjem i Oakland, LA, der han sammen med publikum i Bergen reflekterer over idéene og lydene skapt ut av disse elleve quiltekodene.

Merk at det er litt kaldt i lokalene på Bergen Kjøtt, så husk å ta med en varm genser!

Foto: Agatha Urbaniak

Read more about our Artist in Residence Marshall Trammell and the project Warrior Ethos / Warrior Ecologies here LINK

Resonating Nordnes

20.03.
10:00–16:00
N/A

Etter et år fylt med restriksjoner og begrensninger, der enden fortsatt ikke er helt i sikte, har Borealis valgt å omfavne luftrommet og vibrasjonene på Nordnes her i Bergen, og benytte FM-frekvensene som for det meste ligger ubrukte rundt oss. Resonating Nordnes (Nordnes resonnerer) er inspirert av Eva Kun og Arne Ingvaldsen sitt prosjekt Mellom Rommene fra 1990, som fylte opp Bergens mellomrom med kunst. Over samme lest skal Resonating Nordnes fylle mellomrommene som øyet ikke kan se, med lyder. Her kan hele familien ta beina fatt og trekke inn lyden av Nordnes – lufta er for alle! Ta med deg den gamle FM-radioen din (eller lån en av oss!) og dra på FM-safari gjennom Nordnesrepublikken. På veien vil radioen din fange opp lydkunstverk på micro-FM-nettverk i Skottegaten, gjennom Karen Werner sitt nabolagsprosjekt SkottegatenFM, på Takhagen – Nordnes sin skjulte parsellperle – og i Strandgaten der du kan fange opp Borealis sin Radio Space-sending over hele gaten. Vri og vend på frekvenssøkeren på din radio, og søk deg gjennom FM-radioens støy og knirking frem til lydlige godbiter som venter i luften.

Dagen byr også på arrangementer rundt omkring på Nordnes. Ta med deg badetøyet og bestill tid på Nordnes sjøbad der multikunstner og musiker Jenny Berger Myhre har satt sammen en sprudlende spilleliste spesielt for anledningen. I Nykirken kan du booke deg inn på Det Elektriske Korps sin trommemaskinworkshop SPILL MED HJERTET TIL LIVETS DANS , og i Cinemateket kan du nyte et spennende filmprogram. Velkommen til et vibrerende Nordnes!

Foto: Lars Doksæter

Presentert i samarbeid med Avgarde, Cinemateket i Bergen, Nordnes sjøbad,
(Takhagen, Lydgalleriet, Palmera, Aerial)NOTE: Her må jeg oppdatere når jeg vet mer…

Follow us here for updates and practical info on how you can put together your very own family friendly tour of Nordnes this Saturday!

Presented in collaboration with Avgarde, Cinemateket i Bergen, Nordnes sjøbad

Ricardo Odriozola – Rainbows Stretched as Endless Reins

Verdenspremiere
20.03.
11:00–12:00
Gimle200,–

Ricardo Odriozola setter en gammel drøm ut i livet når han på Borealis 2021 fremfører en solofiolin-konsert med det vanskeligste repertoaret han noen gang har vært borti. Styrkeprøven utføres i den vakre Storsalen i Gimle. Hvor langt kan man strekke seg som utøver? Hvor går grensen?

Odriozola er fiolinist, født i Bilbao i Spania, og arbeider som førsteamanuensis ved Griegakademiet i Bergen. Han har manøvrert innen det eksperimentelle musikkfeltet i alle år, og musikken han fremfører på Borealis er en blanding av nye bekjentskaper og gamle vennskap fra hans karriere som musiker. Man får høre verdenspremieren på et nytt verk av den norske komponisten Kari Telstad Sundet, et gjensyn med musikken til Odriozola sin gode venn og komponist Mogens Christensen – tidligere professor ved Griegakademiet i Bergen, og et verk av den nåværende professoren i komposisjon, Dániel Peter Biró, står på repertoaret for første gang. Verket Avgarde, skrevet av Jostein Stalheim spesielt for Odriozola, minner om oppstarten til konsertserien for ny musikk her i Bergen, som fikk sitt navn fra dette verket. Den amerikanske komponisten Kathryn Alexander sin musikk havnet i fanget på Odriozola som ung utøver, og verket han fremfører av Tim Hodgkinson er i følge ham selv, det vanskeligste stykket han noen gang har øvd inn. 1 verdenspremiere, 3 gledelige gjensyn og 2 ferske beskjentskaper utgjør repertoaret når Ricardo Ordriozola setter selg selv, og kanskje også deg, på prøve.

Foto: Isabel Odriozola

Verk:

Jostein Stalheim – Avgarde 5′

Dániel Biró – Moshe Went Up 2′

Kari Telstad Sundet – Reticence (verdenspremiere) 13′

Mogens Christensen – Dreamless Fragments 10′

Tim Hodgkinson – The Landscape Theory of Mind 10′

Kathryn Alexander – Rainbows Stretched as Endless Reins 15′

Bestillingsverk av Kari Telstad Sundet er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond.

Andreas Borregaard – Solo Act 2: Just Do It!

Verdenspremierer
20.03.
19:00–20:00
Cornerteateret200,–/150,–

Andreas Borregaard – trekkspillets superhelt – returnerer til Borealis med Solo Act 2 der han premierer to verk av den britiske komponisten Philip Venables og den brasilianske komponisten Marcela Lucatelli. Borregaard besøkte Borealis i 2017 med Solo Act der han utfordret sine grenser som akkordeonspiller gjennom verk skrevet av Jennifer Walshe og Niels Rønsholdt. Det er en glede å hente ham tilbake til Bergen i 2021 med fortsettelsen av hans utforskende solokonsert. Borregaard som opprinnelig kommer fra det klassiske feltet, går frem som en metodeskuespiller i sin innøvelse av nye verk – noe som byr på unike og oppsiktvekkende opplevelser for publikum.

 

Solo Act 2 er en del av Borregaard sin doktorgrad med tittelen Just Do It! – som er dedikert til å utforske den kroppslige delen av en utøvers fremførelse. På Borealis presenteres to verdenspremierer fra komponister som begge er kjent for å utfordre publikum rundt tematikk som kjønn og seksualitet. My Favourite Piece Is the Goldberg Variations av komponist Philip Venables og dramatiker Ted Huffman er en fortsettelse av deres felles utforsking av skeiv historie. Verket baserer seg på en rekke intervjuer Venables utførte med Borregaard sin mor, Susanne, sommeren 2020. Fra dette materialet har de formet elleve blinkskudd fra et liv over syv tiår. Marcela Lucatelli’s Drift baserer seg også på Andreas sitt virkelige liv, og er utviklet i samarbeid med lyriker Kirstine Fogh Vindelev.

https://ucarecdn.com/cf1a8a18-195c-46ed-ad26-1c1dea2a5377/

Programme:

Marcella Lucatelli – Drift

Phillip Venables – My Favourite Piece Is the Goldberg Variations

Andreas Borregaard – accordion, performance

Philip Venables – composition

Ted Huffmann – text

Marcela Lucatelli – composition, direction & video

Kirstine Fogh Vindelev – text

Åpningskonsert: Safe&Weird

Verdenspremierer
17.03.
19:00–20:00
Åsanekulturhus250/200,–

Vi inntar det splitter nye Kulturhuset i Åsane for å åpne Borealis 2021 med en strøm av lyd fra Bergen og verden fremført av de eksperimenterende, uniformskledde musikantene i Sjøforsvarets musikkorps. Tale fra kulturbyråden i Bergen kommune, Kathrine Nødtvedt etterfølges av et hopp tilbake i tid, der vi får høre en fornyet versjon av Ruth Bakke sitt verk Passacaglia on «Draumkvedet» – an Old Norwegian folk tune opprinnelig skrevet i 1969; i verket Grums flørter komponist Agnes Ida Pettersen med jazz- og improvisasjon; venezuelanske David Longa får fremført sitt storskala verk Tau eines verwirrten Morgens; mens Svein Henrik Giske – skvadronmester og trompetist i Sjøforsvarets musikkorps – får fremført sitt virtuose verk Vox Clara av kollega Bente Hage. Etter konserten åpnes de vakre rommene i Kulturhuset opp og fylles med utstilling og videoverk, som kan nytes sammen med nystekt pizza fra kaféen.

Foto: Sissel Grønlund

Sjøforsvarets Musikkorps – ensemble

Bente Hage – solist

Verk:

Agnes Ida Pettersen – Grums 3′

Svein Henrik Giske – Vox Clara (obokonsert) 20′

Ruth Bakke – Passacaglia on «Draumkvede – An Old Norwegian folk tune 8′

David Longa – Tau eines verwirrten Morgens 8′

Bli igjen etter konserten og feir åpningen av årets festival sammen med oss!

20:00–21:00

Velkomstdrink, pizzautsalg i kaféen, utstilling av Raven Chacon’s partiturer, videoverk i biblioteket og i amfiområdet

21:00–22:00

Sarah Hennies – Contralto fremført av Aksiom (egen billett)

Presentert i samarbeid med Sjøforsvarets musikkorps og Åsane kulturhus.