Espen Sommer Eide – The Waves

Espen Sommer Eide – The Waves
16.03.–20.03.
Åpningstider: se program
Christinegaard Hovedgaard

Billetter

100,–/50,–
*norgespremiere*

Espen Sommer Eide – komposisjon & installasjon
Mari Kvien Brunvoll – vokal, elektronikk
Martin Taxt – mikrotonal tuba
Jochem vanden Ecker – konsept & fotografi

The Waves vil være åpen for besøk gjennom hele festivaluken, og kan utforskes i eget tempo. 

Foto: Jochem vanden Ecker

Begi deg ut på en drømmende vandring fra rom til rom gjennom en gammel bergensvilla i selskap med lydskygger fra andre tider, og usynlige møbler fra glemte beboere. The Waves er en musikalsk installasjon og et eksperimentelt romlig album av kunstner og komponist Espen Sommer Eide. Musikken ble laget på bestilling fra Borealis og Marres – et hus for samtidskultur i Nederland. Innspillingene startet i 2019 i Marres, som også er en eldre villa som var bosatt av Marres-familien mesteparten av 1900-tallet. Albumet er skapt i samarbeid med musikerne Mari Kvien Brunvoll kjent fra Building Instrument, Martin Taxt, en tredjedel av tubatrioen Microtub og fotoartist Jochem vanden Ecker. Spesialbygde instrumenter laget av Sommer Eide selv ble benyttet under opptakene, som eksperimenterte med nye former for improvisasjon og koplinger mellom lys og lyd, og bygningens akustikk og historie. The Waves ble presentert for første gang i 2020, og blir i anledning Borealis 2022 bearbeidet og reinstallert i den gamle villaen Christinegaard Hovedgaard i Sandviken . 

Installasjonen og albumet er inspirert av Virginia Woolf sin roman ved samme navn som albumet. The Waves utforsker ideer rundt repetisjon, fravær og mange perspektiver. Som lytter vil du i The Waves følge den lydlige skyggen til musikerne, og oppleve en musikalsk reise som transporterer deg fra et rom til et annet. Man vil høre sekvenser, melodier og rytmer, der stemmene til musikerne blir delt opp og prosjektert fra ulike vinkler samtidig – som i en eventyrlig hall av lydspeil. Musikken fremhever selve bygget som et tilholdssted for mulige parallelle verdener – uobservert og ubebodd. 

Sommer Eide sier: “The Waves vet du aldri helt hvor stemmene kommer fra eller hvem som snakker. Tekstcollagen som er råmateriale for vokaldelene i albumet, som for det meste er sitater fra Virgina Woolf, og noe fra Alfred North Whitehead og Bertrand Russel, er ikke der for å meddele et spesifikt budskap, men heller som råmateriale for vår improvisasjon og omstokkinger. Lyden av ord utgjør et lag av mening som omgir oss hele tiden. Dette forårsaker små misforståelser eller “mis-hørelser” og sender samtalene våre fremover uten at vi er klar over det. Dette lydbilde av språk er som veldig gammel musikk for meg.”

Bestillingsverk støttet av Kulturrådet. Prosjektet er støttet av Fonds 21, BankGiro Loterij Fonds, the Mondriaan Fund, Norsk Komponistforening, Bergen kommune, BEK – Bergen senter for elektronisk kunst og SOFA Music.