Kom og gå som du vil gjennom konsertens tidsrom.
Denne konserten strømmes også live på borealisfestival.no
Ensemble neoN
Yumi Murakami – fløyter
Ida Zimmerman Olsen – saksofoner
Karin Hellqvist – fiolin
Inga Grytås Byrkjeland – cello
Silje Aker Johnsen – sopran
Ane Marthe Sørlien Holen – slagverk
Jan Martin Smørdal – gitar
Heloisa Amaral – tangenter
Christian Obermayer – lydteknikk
FEN (Far East Network)
Otomo Yoshihide – gitar
Ryu Hankil – Max/MSP
Yan Jun – elektronikk
Yuen Chee Wai – gitar & elektronikk
Lasse Marhaug – Seventy
Illustrasjon: arkitekttegning av Slettebakken kirke. Slides fra arkiv etter Tore Sveram, Bergen Byarkiv
Lyd som beveger seg over kontinenter og tidssoner, gjennom ulike musikalske perspektiver og ideer, transplantert fra et sted til et annet, som til slutt krystalliseres i en heldags-konsert i Bergen som samler noen av de mest oppfinnsomme musikerne og komponistene fra Norge og Sørøst-Asia.
Dette drømmesamarbeidet som var påtenkt lenge før pandemien kom og endret vår bevegelighet mellom land og kontinenter, samler Ensemble neoN, mester i lydmanipulasjon Lasse Marhaug, og det distinkte lydbilde til impro-ensemblet Far East Network (FEN), under samme tak. Yan Jun, Otomo Yoshihide, Yuen Chee Wai og Ryu Hankil er fire musikere fra Bejiing, Tokyo, Singapore og Seoul, alle med et unikt lydlig fingeravtrykk, som sammen startet det pan-asiatiske ensemblet FEN for å omfavne lokale og individuelle lyder i en ny kollektiv struktur.
I månedene som følger opp mot festivalen skal neoN, Marhaug og FEN utveksle lyder, ideer og prosesser for å skape nye sett med musikalske strukturer og materiale som skal innta Slettebakken kirke under festivalen. Kirkens dramatiske og betongpregede arkitektur er inspirert av den ikoniske japanske arkitekten Kenzo Tange som tegnet St. Mary’s Catherdral i Tokyo.
Hør sammensmeltningen av ulike musikalske verdener – fra Norge til Asia – fylle det modernistiske kirkerommet i Slettebakken kirke under Borealis 2022.