På ulike sider i samme bok

Mirsaeed forteller hvordan det var på første samling med Borealis Ung Komponist 2022!

F.v: Astrid Solberg, Peder Niilas Tårnesvik, Johan Sara Jr, Karoline Wallace, Mirsaeed Hosseiny Panah
Foto: Thor Brødreskift

Første uken i september startet Borealis Ung Komponist 2022, og de fire deltagerne møttes for første gang sammen med ensemblet de skal skape musikk for, og sine mentorer, både fysisk og på skjerm. Deltagerne gjennomgikk fire intense dager, derav en var for å kick-starte prosjektet, mens de tre andre var workshop sammen med den første mentoren Johan Sara Jr og TABULA RASA

Komponist og santur-spiller Mirsaeed Hosseiny Panah er en av årets deltagere. Hans nysgjerrighet ovenfor ulike sjangre har ført til at han har studert både klassisk og jazz, i tillegg til opphavet til den klassiske musikken fra hans hjemland, Iran.  Mirsaeed ble nylig uteksaminert fra Norges musikkhøgskole, og starter nå ferden med å jobbe som komponist med å delta på Borealis Ung Komponist. Les hans betraktning av høstens første samling: 

Mirsaeed Hosseiny Panah | Foto: Thor Brødreskift

Det har vært utrolig fint å bli kjent med alle, og det er veldig luksus å få kjennskap til ensemblet før jeg skal komponere for dem. Jeg kjenner mentoren Harpreet Bansal litt fra før, siden hun har arbeidet med en persisk musiker jeg kjenner, men ellers er alle nesten helt nye for meg, og det er overraskende å se hvor ulike felt vi kommer fra. 

Gjennom denne første workshopen har jeg allerede fått mange nye idéer fra de andre komponistene – idéer som jeg ikke ville ha tenkt på selv, men som jeg nå kan se om jeg kan teste ut på min egen måte. Vi har alle hatt konstruktive og interessante forslag å dele med hverandre om hvordan vi kan gjennomføre idéene våre. I tillegg har vi snakket mye om mangfold med Johan Sara Jr, og om hans samiske perspektiv og bakgrunn. Ulikhetene våre føles som styrkene vi bringer til samarbeidet – vi er på ulike sider men i samme bok, kan du kanskje si! Til tross for at vi er så ulike, kjenner jeg på en kobling mellom oss –  vi deler referansepunkter, som knytter oss sammen på kryss og tvers, og vi har en felles driv. 

Nå har vi jo bare akkurat startet, så ingen av oss vet hvor verkene våre vil ende opp, men jeg har fått testet ut noen ideer som jeg bærer på. Blant annet fikk jeg jobbet med mikrotonalitet med ensemblet. Når jeg arbeider med mikrotonalitet bruker jeg hovedsakelig min persiske vinkling, men trekker også inn tradisjonelle og kontemporære tenkemåter, og innslag av jazzens tankemåte rundt det å arbeide med atmosfære gjennom toner. Dette er første gang jeg har testet ut mikrotonalitet sammen med ikke-persiske vokalister. Jeg fikk også ensemblet til å gjøre et dypdykk ned i materien av bokstaver – å bryte ned sammensetningen av lydene og elementene som utgjør en bokstav, og se hvor forskjellene oppstår. Det føles virkelig som et privilegium å få lov til å bli kjent med ensemblets personligheter og styrker, for nå kan jeg komponere mye mer spesifikt akkurat til dem. Jeg kan utnytte meg av de spesifikke talentene hver av dem sitter på,  og kanskje strekke evnene deres og mulighetene enda lenger. 

Det var nesten komisk hvor fort tiden gikk – det føltes som fem minutter, og jeg er glad vi skal samarbeide såpass lenge sammen! Nå skal jeg hjem til Oslo og jobbe videre på komposisjonen for meg selv, med hodet fylt av nye impulser!

Les mer om Borealis Ung Komponist, komponistene, ensemblet og mentorene HER!